Viceroy

Rien van Lieshout

Actieve deelnemer
20 sep 2012
699
1
Oostelbeers
Vanmorgen is hij gearriveerd.
Op de pallet naar binnen gebracht en uitpakken maar.

P2030217.jpg



Hij ziet er echt goed uit.
P2030221.jpg

En hij mag naast grote broer staan.
P2030226.jpg

Een foto met de accecoires De grote faceplate past links op de as, de (metaal)klauw plus de andere (kleinere) faceplates zijn voor de rechterzijde van de as.
P2030227.jpg

Een V-snaar die ik nog nooit gezien had, hij bestaat uit allemaal stukjes (leer?) die met metalen knopjes aan elkaar zitten.
P2030228.jpg

de gegevens van de motor, onduidelijk maar ik moet de foto onder in de kast maken aan de achterzijde.
Weet iemand te zeggen hoe sterk de motor feitelijk is?
P2030229.jpg

Ik ben nu aan het dubben wat ik doe met de as.
Ik ga in iedergeval een strongholdchuck aanshaffen en ik zou die het liefst op allebei de zijden van de as willen gebruiken maar ik moet hem ook op mijn Killinger kunnen zetten. Goede raad?





P2030235.jpg
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
Wow, wat een beest! Ik hoop spoedig de eerste werkstukken te kunnen zien.
Mooi plaatje zo met een Killinger op de achtergrond.
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Mooie aankoop Rien.
Met twee zo'n broers naast elkaar gaan de schalen over de toonbank van woodworking.nl dubbel zo rap voorbij komen.
Ik kijk al uit naar de eerste exemplaren.
Veel succes ermee,Rien
 

erdevee

Actieve deelnemer
27 dec 2012
92
0
Haarlem
Ik vind die naam geweldig. Dat klinkt degelijk en oud en onverwoestbaar. Step aside, Viceroy coming through!
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Rien dat is niet zo’n goede kwaliteit riem, maar wel genoeg voor die motor, heb jij 3 fase stroom ??, en die motor is 1/2 PK, erg light volgens mij.

Ik heb vroeger dat soort riem wel eens gebruikt, wij hadden een hele rol, en in geval van nood kon je daar een riem van de lengte die je nodig had mee maken, en later vervangen met een goede nieuwe riem.

Hier is het motor plaatje wat duidelijker gemaakt en ook een foto van dezelfde soort riemen.

Rechtsonder kun je zien waar het zegt 1/2hp dat is 1/2 horse power oftewel een half paarde kracht 1/2 PK
Motor info.jpg

link belt, old style.jpg
 

Rien van Lieshout

Actieve deelnemer
20 sep 2012
699
1
Oostelbeers
Gisteren heb ik de hoofd-as gedemonteerd en naar de metaaldraaier gebracht.
Hij (80+jaar) maakt voor mij een nieuwe as met M33 en conus 2, Hij had ook nog een electromotorvan 1,5pk + frequentiemeter voor mij liggen.
Dus vandaag heb ik ook de motor gedemonteerd en maandag ga ik ook 2 nieuwe v snaren halen.
Dan komt er ook nog een omkeerschakelaar op en dan is hij helemaal naar mijn zin.

Hier zie je dat de as is verwijderd.
P2050264.jpg

Het motorcompartiment is ook leeg.
P2050263.jpg

Hier zie je de tussenpoulie met de gesegmenteerde v riemen.
P2050265.jpg
 

Rien van Lieshout

Actieve deelnemer
20 sep 2012
699
1
Oostelbeers
Zo nu is hij helemaal klaar.
Ik heb er een nieuwe as ingebouwd met de M33 draad zodat al mijn spulletjes van mijn Killinger ook op de Viceroy passen.
Verder heb ik nieuwe normale V-snaren gemonteerd, een andere 1,5pk krachtmotor met daarbij een frequentieregelaar die ik samen voor €150 heb gekocht.
De frequentieregelaar geeft wel niet de juiste toeren maar wel getallen van 0 tot 50 waarbij 50 100% van de omwentelingen is.
Dit is even wennen maar heel goed te doen.
Vandaag heb ik de voor het eerst eerste proefgedraaid en ik ben heel tevrede over het resultaat.

Klaar voor de eerste test.
P3040048.jpg

Een blok nat Frans peren opgespannen.
P3040050.jpg

De onderkant wordt in model gadraaid en ik heb metteen getest hoe zwaar ik de motor kan belasten.
De frequentieregelaar doet erg goed zijn werk en als ik hem echt te zwaar ga belasten dan stopt hij er mee en heb je de reset knop nodig om verder te gaan.
P3040052.jpg

De schaal is bijna voorgedraaid.
P3040055.jpg

Het bedieningskastje dat ik magnetisch heb gemaakt: de bovenste schakelaar is voor links-neutraal-rechts.
De draaiknop onder regelt variabel het toerental.
P3040057.jpg

De frequentieregelaar.
P3040058.jpg

De eerste voorgedraaide Viceroy schaal.
P3040061.jpg
 

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
Als je de frequentieregelaar op "rev" zet zie je waarschijnlijk wel de omwentelingen.
Nu zie je de uitgestuurde frequentie (max 50hz blijkbaar).

De frequentieregelaar is 0,75 kw dus het is niet zo gek dat die er mee ophoudt als je de bank zwaar belast, hij gaat dan teveel ampere trekken en dan stop de frequentieregelaar. Als dat niet te snel gebeurt is dat op zich geen probleem, je kunt alleen niet het maximale motorvermogen benutten.
 

Rien van Lieshout

Actieve deelnemer
20 sep 2012
699
1
Oostelbeers
Als je de frequentieregelaar op "rev" zet zie je waarschijnlijk wel de omwentelingen.
Nu zie je de uitgestuurde frequentie (max 50hz blijkbaar).

De frequentieregelaar is 0,75 kw dus het is niet zo gek dat die er mee ophoudt als je de bank zwaar belast, hij gaat dan teveel ampere trekken en dan stop de frequentieregelaar. Als dat niet te snel gebeurt is dat op zich geen probleem, je kunt alleen niet het maximale motorvermogen benutten.

Ik heb zelf absoluut geen verstand van electronica Hans maar rev lijkt mij toch reverse ofwel anders(links)om.
Verder vind ik de trekkracht meer dan voldoende, op de zijkant van de regelaar staat dat hij max. ook meer kan behappen maar om dat te laten zien zou ik mijn kast die ik er omheen heb gebouwd moeten afbreken, overigens zit aan de achterzijde van de kast een ventilator die er voor zorgt dat de regelaar niet te warm wordt bij langdurige zware belasting.
 

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
Het staat waarschijnlijk voor 'revolutions' (omwentelingen), normaliter uitgedrukt in rotaties per minuut.
Als je de trekkracht voldoende vindt moet je zo laten.

Ik heb absoluut geen verstand van houtdraaien maar kan me voorstellen dat je graag wilt weten hoe snel iets draait.

succes ermee!
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Misschien kan je de frequentieregelaar nog instellen. Normaal gezien heb je een hele reeks parameters en eentje heeft dan betrekking op de nominale motorstroom. Maar dat vindt je terug in de handleiding.
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Ik heb zelf absoluut geen verstand van electronica Hans maar rev lijkt mij toch reverse ofwel anders(links)om.
Verder vind ik de trekkracht meer dan voldoende, op de zijkant van de regelaar staat dat hij max. ook meer kan behappen maar om dat te laten zien zou ik mijn kast die ik er omheen heb gebouwd moeten afbreken, overigens zit aan de achterzijde van de kast een ventilator die er voor zorgt dat de regelaar niet te warm wordt bij langdurige zware belasting.

You are absolutely correct Rien, reverse and forward is the directional rotation, small bit of info here.

mode display.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.