Viceroy

Rien van Lieshout

Actieve deelnemer
20 sep 2012
699
1
Oostelbeers
Hallo houtdraaiers.

Ik heb vandaag in Engeland een 2de draaibank bijgekocht.
Een "Viceroy TD6"
De machine op de foto is niet de gekochte machine maar wel exact dezelfde.
Nu moet ik nog een week of wat wachten totdat hij is afgeleverd en dan kunnen we eens gaan kijken wat er evt. nog moet worden aangepast.
De draad op de hoofdas is zoals in Engeland gebruikelijk anders dan de m33 die wij gewend zijn.
Het schijnt zelfs zo te zijn dat draad links en rechts op de as nog verschillend is.
De gegevens die ik hierover heb zijn; r/h 1.5" x 8 tpi. l/h 1.25" x 9 tpi.
Ik weet niet of er adopters zijn om het terug te brengen naar m33?
Maar laten we eerst maar eens afwachten tot hij gearriveerd is.

image (2).jpgimage (3).jpgimage (4).jpg
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.235
652
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Ik zou niet voor een adapter gaan, want de stap van 1.5" naar M33 is zo klein dat die schroefdraden niet over elkaar kunnen vallen en de adapter dus gauw 5-6 cm lang zal worden. Dat heeft gevolgen voor de rondloop en de stabiliteit.

Ik zou of in Engeland de toebehoren er bij kopen, of hier op maat laten draaien bij een hobby-draaier of professional, of een nieuwe as laten draaien met M33.
 

rik

Post veel
8 nov 2010
768
142
De draaibank zal maar 1 kant op draaien... dit is af te lezen aan het feit dat het een l/h en r/h schroefdraad heeft. Als je eventueel een frequentieregelaar op de draaibank wilt bouwen is dit iets om over na te denken.
Verder is het een zeer fijne en goe gebouwde draaibank. (mits goed onderhouden) Ik denk te weten welke draaibank je hebt gekocht, deze ziet er erg goed uit en en was erg compleet!
qua spanplaten is voor dit type draaibank veel te vinden op ebay engeland. qua klauwplaten is er ook wel keuze.... zowel links als rechtsdraaiende schroefdraden zijn te vinden... er zijn zelfs klauwplaten te vinden met zowel links als rechtsdraaiend schroefdraad in een, maar een klauwplaat met zowel links als rechtsdraaiend schroefdraad in verschillende grotes is toch wel erg ingewikkeld :)

Veel plezier met je nieuwe aanwinst
 

Stefke 55

Actieve deelnemer
29 okt 2014
142
0
België
Dag Rien, lijkt me een heel mooie draaibank, compact en toch aan twee kanten te gebruiken, speciaal voor schalen, borden en kommen denk ik ook zoals Mathieu al vertelde, hoe zit het met de toerentallen? kan je redelijk laag gaan om aan een onballans stuk te beginnen? of ga je zien om een frequentieregelaar bij te plaatsen. Zal de toekomst wel uitwijzen zeker. Veel genot met uw nieuwe machine. gr stefan
 

dehoutdraaierij

Post veel
11 nov 2010
1.121
243
Doetinchem
Hoi Rien,

Da's een mooi ding. Gefeliciteerd!
Om M33 op de as te krijgen zou je eens kunnen bellen met LRE (http://www.woodturninglathes.co.uk/) Hij kan waarschijnlijk voor een schappelijke prijs wel een nieuwe as voor je draaien. (He's old fashioned, bellen ipv mail...)
De as is redelijk simpel uit de machine te halen, en de poullie is redelijk simpel van de as te halen... succes!
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Apart machientje met dat kwartslag verplaatsbare leunspaantje.
Ik wens je in ieder geval veel draaiplezier en succes ermee.
Laat de werkstukjes n maar komen als hij binnen is.
 

Botte Bijl

Actieve deelnemer
16 dec 2011
202
0
Finland
Interessante machine. Ook ik zou een nieuwe as laten draaien om je het leven te vergemakkelijken.
Veel plezier!
 

Rien van Lieshout

Actieve deelnemer
20 sep 2012
699
1
Oostelbeers
Bedankt voor jullie adviezen mannen, ik ga nu eerst afwachten tot hij gearriveerd is (duurt natuurlijk véél te lang).
Daarna ga ik bezien wat ik ga aanpassen . Ik zit te denken aan een zwaardere motor, is nu blijkbaar 0,75hp-550w.
Ook zou ik hem graag variabel maken.
En wat de as betreft wil ik eerst afwachten wat er voor accesoires bij zitten.
Ik heb begrepen dat er wel een en ander bij is aan faceplate's e.d..
Weet iemand of er adapters zijn om een stronghold chuck op de bestaande as te monteren zowel links als rechts? (R/H 1,5 tpi. L/H 1,25 tpi.)

Zo en nu maar GEDULD hebben.

Gr. Rien
 

rik

Post veel
8 nov 2010
768
142
Je kan op de site van oneway kijken. het worden dan wel twee losse adaptors. Ze maken ook adaptors op maat. Maar niet voor alle draaibanken. Ik heb laatst gevraagd om een adaptor voor mijn bajonet draaibank te maken, maar dat vonden teveel investering denk ik. Aangezien jij schroefdraad hebt zal dat waarschijnlijk wel lukken.
Succes ermee
En post tzt nog wat foto's
 

dehoutdraaierij

Post veel
11 nov 2010
1.121
243
Doetinchem
Weet iemand of er adapters zijn om een stronghold chuck op de bestaande as te monteren zowel links als rechts? (R/H 1 zei:
Kijk... daar kan ik je denk ik wel aan helpen!

PS Mijn Union Graduate stond overigens in 2 dagen vanuit Engeland bij mij voor de deur... :)
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Bedankt voor jullie adviezen mannen, ik ga nu eerst afwachten tot hij gearriveerd is (duurt natuurlijk véél te lang).
Daarna ga ik bezien wat ik ga aanpassen . Ik zit te denken aan een zwaardere motor, is nu blijkbaar 0,75hp-550w.
Ook zou ik hem graag variabel maken.
En wat de as betreft wil ik eerst afwachten wat er voor accesoires bij zitten.
Ik heb begrepen dat er wel een en ander bij is aan faceplate's e.d..
Weet iemand of er adapters zijn om een stronghold chuck op de bestaande as te monteren zowel links als rechts? (R/H 1,5 tpi. L/H 1,25 tpi.)

Zo en nu maar GEDULD hebben.

Gr. Rien

Proficiat Rien met je nieuwe aanwinst, de adaptors voor je stronghold, 1.5” X 8 TPI RH hebben ze twee verschillende kijk maar op de lijst, (de twee onderste in de imperial lijst), Ik kan geen 1.25” X 9 TPI vinden LH of

RH, ben je zeker van die maat en draad per inch ??, in ieder geval kunnen ze die wel voor je maken, maak maar contact met Oneway en vertel ze wat je nodig hebt.

De lijst is hier,

http://www.oneway.ca/chucks/adaptors.htm
 

Rien van Lieshout

Actieve deelnemer
20 sep 2012
699
1
Oostelbeers
Kijk... daar kan ik je denk ik wel aan helpen!

PS Mijn Union Graduate stond overigens in 2 dagen vanuit Engeland bij mij voor de deur... :)

Ze wachten daar tot het geld binnen is natuurlijk, en daar heb ik zonet een bevestiging van gekregen.
Dan wordt de machine "gepallatiseerd" en dan is het wachten op de transporteur.
Heb jij iemand die de adapters maakt Ronald of bestel jij ze ook in Canada?
 

dehoutdraaierij

Post veel
11 nov 2010
1.121
243
Doetinchem
Ze wachten daar tot het geld binnen is natuurlijk, en daar heb ik zonet een bevestiging van gekregen.
Dan wordt de machine "gepallatiseerd" en dan is het wachten op de transporteur.
Heb jij iemand die de adapters maakt Ronald of bestel jij ze ook in Canada?

Hoi Rien,

Die van mij komen via Duitsland uit Canada inderdaad... :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.