Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 4 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 39

Onderwerp: Viceroy

Viceroy

Hallo houtdraaiers.

Ik heb vandaag in Engeland een 2de draaibank bijgekocht.
    Een "Viceroy TD6"
    De machine op de foto is niet de gekochte machine maar wel exact dezelfde.
    Nu moet ik nog een week of wat wachten totdat hij is afgeleverd en dan kunnen we eens gaan kijken wat er evt. nog moet worden aangepast.
    De draad op de hoofdas is zoals in Engeland gebruikelijk anders dan de m33 die wij gewend zijn.
    Het schijnt zelfs zo te zijn dat draad links en rechts op de as nog verschillend is.
    De gegevens die ik hierover heb zijn; r/h 1.5" x 8 tpi. l/h 1.25" x 9 tpi.
    Ik weet niet of er adopters zijn om het terug te brengen naar m33?
    Maar laten we eerst maar eens afwachten tot hij gearriveerd is.

image (2).jpgimage (3).jpgimage (4).jpg

Is dit een draaibank die specifiek gebouwd is voor schalen? Of voor een ander soort draaiwerk?
    Het is maar dag en avond, en heel even middag...

Mooie draaibank. Een goede metaaldraaier kan bijna elke schroefdraad snijden.

Ik zou niet voor een adapter gaan, want de stap van 1.5" naar M33 is zo klein dat die schroefdraden niet over elkaar kunnen vallen en de adapter dus gauw 5-6 cm lang zal worden. Dat heeft gevolgen voor de rondloop en de stabiliteit.

Ik zou of in Engeland de toebehoren er bij kopen, of hier op maat laten draaien bij een hobby-draaier of professional, of een nieuwe as laten draaien met M33.

Aparte bank, neemt weinig ruimte in zo te zien, ik ben benieuwd naar het vervolg.

De draaibank zal maar 1 kant op draaien... dit is af te lezen aan het feit dat het een l/h en r/h schroefdraad heeft. Als je eventueel een frequentieregelaar op de draaibank wilt bouwen is dit iets om over na te denken.
    Verder is het een zeer fijne en goe gebouwde draaibank. (mits goed onderhouden) Ik denk te weten welke draaibank je hebt gekocht, deze ziet er erg goed uit en en was erg compleet!
    qua spanplaten is voor dit type draaibank veel te vinden op ebay engeland. qua klauwplaten is er ook wel keuze.... zowel links als rechtsdraaiende schroefdraden zijn te vinden... er zijn zelfs klauwplaten te vinden met zowel links als rechtsdraaiend schroefdraad in een, maar een klauwplaat met zowel links als rechtsdraaiend schroefdraad in verschillende grotes is toch wel erg ingewikkeld

Veel plezier met je nieuwe aanwinst

zo ziet er goed uit
    mvg tom

Dag Rien, lijkt me een heel mooie draaibank, compact en toch aan twee kanten te gebruiken, speciaal voor schalen, borden en kommen denk ik ook zoals Mathieu al vertelde, hoe zit het met de toerentallen? kan je redelijk laag gaan om aan een onballans stuk te beginnen? of ga je zien om een frequentieregelaar bij te plaatsen. Zal de toekomst wel uitwijzen zeker. Veel genot met uw nieuwe machine. gr stefan

Hoi Rien,

Da's een mooi ding. Gefeliciteerd!
    Om M33 op de as te krijgen zou je eens kunnen bellen met LRE (http://www.woodturninglathes.co.uk/) Hij kan waarschijnlijk voor een schappelijke prijs wel een nieuwe as voor je draaien. (He's old fashioned, bellen ipv mail...)
    De as is redelijk simpel uit de machine te halen, en de poullie is redelijk simpel van de as te halen... succes!
    vriendelijke groeten,

Ronald Kanne

www.ronaldkanne.nl
    www.dehoutdraaierij.nl

facebook.com/ronaldkanne

Forum Rechten