shopdogs

caso

Actieve deelnemer
1 dec 2012
473
1
Moergestel
Onze Tibetaan, rent al naar de schuur als ik mijn vest aantrek, gaat lekker op een houtje liggen knagen, zelfs (machinaal) zagen maakt hem niets uit.....

IMG_5092.jpg
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Onze Tibetaan, rent al naar de schuur als ik mijn vest aantrek, gaat lekker op een houtje liggen knagen, zelfs (machinaal) zagen maakt hem niets uit.....

Bekijk bijlage 27512

Onze overburen hebben er altijd zo gehad en nog steeds, wist niet van het ras. Voor ons was dat een samson!
De mijne is ook niet gestoord door machines, van toen we ze hadden op 2-3 maanden oud was ze met mij in de werkplaats en dan zijn ze nergens bang van.
Maar alles wat nieuw was voor haar vanaf haar 6 maanden oud, daar is ze doodsbang van. Ik kan staan schaven, frezen, zagen, enz... en dat doet haar totaal niets, maar als ik durf de luchtfilter aan te zetten die een zeer licht blazend geluid maakt, dan rent ze voor haar leven... Nu na ongeveer 2 jaren begint ze eraan te wennen en kan ze in dezelfde ruimte blijven als hij draait.
 

caso

Actieve deelnemer
1 dec 2012
473
1
Moergestel
Hoi benchworks, deze is kleiner dan een Samson (bobtail) is eigenlijk een schapenhond vergelijkbaar met een bordercollie maar dan met lange haren

En inderdaad wat ze van jong af gewend zijn is geen probleem

Cas
 

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Hey Cas,

De Bobtail was ooit ook een schapenhond, de officiële naam is ook Old English Sheepdog. Zo werden vroeger ook met de schapen meegeschoren. Omdat ze te duur in onderhoud waren, zijn ze in de loop der tijd vervangen door Border Collies.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ha grappig, ik doe mee...

Cocker Spaniel - 13 weken oud

Bekijk bijlage 27380

Helaas blijkt deze dame erg ziek, ze heeft een levershunt en opereren is eigenlijk geen optie voor ons
Na lang en uitvoerig overleg gaat zij terug naar de fokker waar haar levenskansen een stuk beter zijn
Voor ons komt er een andere pup, het is even door de zure appel heen bijten, maar je gaat er van uit dat je 12 a 15 jaar met elkaar het leven gaat delen

Omdat we toch al twijfelden over een 2e pup heb ik die knoop maar meteen doorgehakt, vrouwlief weet nog van niks

pups.jpg

Volgende week een zeer gemengde dag want de huidige pup is wel een fantastisch lief dier, maar we moeten realistisch zijn en haar belangen voorop stellen
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Das heftig, Toxiq! Sterkte!

Onze Doedel kwam ook met een defectje, niet vergelijkbaar in ernst van de aandoening maar hij heeft een paar weken kantje boord gelegen en we hebben een klein maandsalaris ingeleverd bij de dierenarts. Achteraf bleek hij een allergie te hebben voor dierlijke eiwitten en nu hebben wij een vegetarisch etende hond! Hij doet het perfect op voer waar geen dierlijk eiwit in zit en misschien groeit hij er nog overheen, reële kans volgens de dierenarts. 't Is gek, maar het moment dat je zo'n pup in huis hebt is het familie, ik snap hoe moeilijk jullie beslissing geweest moet zijn.

Wat krijgen jullie, twee teefjes?

Groet, Rob.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Wat jammer Toxiq, weet je wat ze er juist mee gaan doen bij de fokker?
Van wat ik begrepen heb is dat een erfelijk genetisch probleem en zonder operatie overleven ze niet lang. En aangezien dat zeker veel meer kost dan de pup waard is wil ik niet dat je je illusies maakt met wat er in die gevallen echt kan gebeuren.

Wij zijn landbouwers, dus fokken in een zekere zin ook dieren. Als er één een probleem heeft dan doen we wat het meest verantwoord is op economisch vlak, geen plaats voor gevoelens.

ik zou dan wel 2x nadenken om op dezelfde plek dieren van hetzelfde ras te nemen tenzij ze getest zijn op de ziekte, ze gebruiken blijkbaar ouders die dragers zijn van het defecte gen.
Ik heb bewust gekozen voor een genetisch gezond ras (border collie, en dan nog een bastaard) dat nooit gefokt is geweest met een strikt bepaald uiterlijk, waar dit bij andere sier of show-rassen heeft geleden naar inteelt met als gevolg vele gezondheidsproblemen en kortere levensduur. Mijn vorige is kerngezond gestorven op 17 jaar oud, we denken door ratten vergif een interne bloeding. Had nooit in zijn leven een dierenarts gezien buiten die wat voor de koeien kwam en die hij trouwens eens had gebeten hehe.
Daarnaast hadden we een "echte" maltezer uit een fokkerij, die is toch wel 15 geworden maar zeker niet zo gezond geleefd, epilepsie, cataract en de hele boel die bij mooie rashonden komt kijken...
Ik zou ook iedereen aansporen om telkens eerst bij de lokale dierenbescherming langs te gaan voordat je er één koopt, mijn vorige kwam niet echt van daar maar was wel door zijn vorige eigenaar mishandeld en achtergelaten geweest. Dat soort honden zijn je eeuwig dankbaar als je ze een goed tehuis geeft.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Je gaan een onderzoek doen of de hunt voor over achter de lever loopt (bepaald mede hoe goed dit te verhelpen is) of dat het een microshunt is
Afhankelijk daarvan zullen ze haar (deels) helpen en proberen de bypass te sluiten/verkleinen

Met speciaal voer en een medicijn kan ze best een redelijk goed leven hebben (een kliniek waar we waren liep een hond die al 8 jaar was en ditzelfde probleem had)
Echter kan de hond eens in de zoveel tijd dan wel eens een slechte dag hebben en dan moet zij gewoon rust houden voor een dag/2 dagen
Met ons hectische leven (vooral die van mijn vrouw) familie in buitenland en dat soort dingen kunnen we dat niet altijd garanderen
Daarom hebben we besloten haar een beter leven te laten krijgen dan wij haar bieden kunnen.

Het is niet echt een genetisch erfelijke afwijking, het is meer een defect van de natuur, er zijn wel rassen die er iets gevoeliger voor zijn, dit ras eigenlijk niet
Zo zijn er ook wel eens eens mensen met een hartafwijking, nierprobleem of anders...dat wil niet zeggen dat de hele familie er last van heeft

We kennen veel mensen met honden van deze fokker en geen problemen, dit is voor hun ook de eerste keer
De pups die we nu krijgen komt uit een hele andere bloedlijn, staat dus los van deze pup, in ieder geval de laatste 2 generaties delen ze geen bloedlijn
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.123
519
Moordrecht
Op de foto is de toezichthouder afgebeeld. Want dat kon ze! Helaas hebben we gisteren afscheid van haar moeten nemen. Ze was op na 18 jaar. Ze is 1x in de werkplaats geweest en heeft daar nog even lekker op de grond gelegen. 30 graden buiten en de betonnen vloer was lekker koel.. Tot ik een schuurmachine aanzette.... 😁

 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
@Toxiq: Sterkte ermee in ieder geval, je hecht je er toch aan en ondanks dat het beter is, leuk wordt het nooit..

OT: Ik zal van 't weekend eens kijken of ik ons rode monster in de schuur op de foto kan krijgen. :D
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Dank klaas, het is echter al een jaar geleden
Inmiddels is er ook nog een no.3 bij gekomen, zij is een heel speciaal ras, namelijk een field spaniel, daar zijn er maar weinig van
Wordt wel eens tijd voor een nieuw plaatje van dit trio

De eerste pup is terug gegaan en heeft de fokker laten opereren, zij maakt het goed en heeft een nieuw huis gekregen (die verdienen wat mij betreft het predikaat topfokker)
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
't Was nog vroeg zullen we maar zeggen... Ik had dat helemaal gemist, niet naar het jaar gekeken! Wel goed om te horen dat het met de pup goed is afgelopen! :D En nog een derde erbij, jongens, je mag wel een baan erbij nemen voor de voeding! ;)
 

WR1944

Oud hout
Ik sta ook onder kritisch toezicht.

P1010084q.jpg

Deze kat heeft geen staart. Dat komt niet door mijn onvoorzichtig gedrag met gereedschappen. Samen met haar broertje zijn ze staartloos ter wereld gekomen. Een staart is een vrijwel onmisbaar onderdeel van een kat want deze kat stapt lekker lomp door het leven en gooit regelmatig wat om. Gebrek aan evenwicht.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.