Waar offerte opvragen

cutthroat

Actieve deelnemer
13 apr 2014
97
0
Heerhugowaard
Beste houtbewerkers,

Omdat het nu toch echt tijd wordt om een goede zaagtafel en toebehoren aan te schaffen, ben ik van plan om mijn zuur verdiende centjes eindelijk uit te gaan geven. Omdat het om een nogal substantiële uitgave gaat wil ik bij diverse bedrijven een offerte opvragen. Natuurlijk draait het niet alleen om de centjes maar ook om service, maar als mijn aan te schaffen spullen bij bedrijf A een paar honderd euro goedkoper zijn als bij bedrijf B zal ik nog eens achter mijn oren moeten krabben. Aangezien ik slechts een goedwillende en beginnende amateur ben, en ik dus niet mijn brood hoef te verdienen met mijn gereedschappen, is het van mij bijvoorbeeld minder belangrijk of een defect direct verholpen wordt of dat ik daar een tijdje op moet wachten.

Ik heb inmiddels Toolnation en Groenhart (deze laatste zit bij mij in Heerhugowaard) een mailtje gestuurd met mijn wensenlijstje en het verzoek of ze mij een mooi en aantrekkelijk voorstel kunnen doen. Maar welke bedrijven raden jullie nog meer aan?

Groet,
Ramon
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ik zou eerst eens laten weten wat je precies wil kopen
Soms is de ene bakker goedkoper dan de andere om dan vervolgens de Lidl in te lopen waar ze een vers afdeling hebben met verdomd goed en goedkoop brood

Maak je wensen kenbaar, dat maakt het makkelijker je adviezen te geven

Oh ja, en hoe ver ben je bereid te rijden voor je machines
 

cutthroat

Actieve deelnemer
13 apr 2014
97
0
Heerhugowaard
Omdat ik erg goede ervaringen heb met de Festool schuurmachines en stofzuigers heb ik deze al. Vandaar dat mijn voorkeur uitging naar Festool. Maar ik heb een erg beperkte werkruimte, dus het moest een compacte zaagtafel worden die ook redelijk makkelijk en compact uit de weg te ruimen en op te bergen is. Vanwege de beperkte ruimte wilde ik ook graag een multifunctioneel iets. Ik ben daarom uitgekomen bij de CMS TS55 set. Omdat ik ook een freestafel wil, wil ik deze module ook gelijk meebestellen. En omdat de zaagtafel voorzien is van een invalzaag wil ik gelijk een geleiderail erbij. Je ziet, het gaat niet om een brood ;)

En hoever ik bereid ben te rijden? Tsja, wat is ver? Als de prijs goed is wil ik er wel een stukje voor om rijden. Maar één en ander is natuurlijk ook prima via internet te bestellen bij gerenommeerde bedrijven.
 

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
Ik zou eens bij de Bomij navragen, zit tegenover de Praxis in Alkmaar.
Heb daar mijn Festo stofzuiger en schuurmachine vandaan.
Snelle service, niet zo heel veel duurder dan de goedkoopste online shop, maar gewoon een balie.
Dus mocht je problemen krijgen kan je er gewoon naartoe.
Als je zegt dat je van plan bent meer spullen te halen bij hun kan je nog extra korting krijgen ook.
 

Nerflander

Actieve deelnemer
5 feb 2011
291
6
Steenwijk
Als ik iets van Festool wil bestellen, kijk ik meestal bij Geerdink in Doetinchem.
Daar heb ik mijn stofzuiger besteld (CTL 26) en mijn ETS 150-5.
Overzichtelijke site, prettige acties en de logistiek is prima in orde.

Mijn CMS TS 55 met alle toebehoren heb ik gekocht bij Dobson in Barendrecht, omdat ik daar toen in de buurt woonde.
Met 'geleiderail' bedoel je misschien de rolwagen? Of de lineaal?
Het CMS zonder rolwagen is eigenlijk niks. Ik zou allebei kopen, van geen van beide krijg je spijt.

Btw, als je ook de freesmodule gaat meebestellen, koop je dan ook een freesmachine erbij? Of heb je die al?
Je gaat een bom duiten uitgeven...! Geniet er vooral van.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.438
393
Dordrecht
Ik zou me eerst eens afvragen of je echt een zaagtafel wilt met demontabele zaag of niet liever een gewone zaagtafel. Klinkt misschien niet logisch, maar als ik voor mezelf spreek zou het gewoon niet werken als ik dingen teveel om moet bouwen. Daar erger ik me kapot aan en dus blijft het dan stationair.
 

cutthroat

Actieve deelnemer
13 apr 2014
97
0
Heerhugowaard
@Nerflander: met rolwagen bedoel je de schuiftafel? Ik wil de complete set hebben. Deze is inclusief schuiftafel, hoek aanslag en nog meer. Alleen de parallel aanslag zit er vreemd genoeg niet bij, dus die neem ik er ook bij. Een bovenfrees van Festool heb ik nog niet, maar er is me ingefluisterd dat er een OF 1400 bij mijn verjaardagscadeautjes zal zitten :D. Vandaar mijn wens voor de CMS module hiervoor.

@Emilio: het klinkt zeker wel logisch. Ik zou ook het liefst een grote stationaire zaagtafel en een aparte freestafel willen hebben. Maar zoals ik al aangaf is mijn werkruimte heel erg beperkt. Als ik bijvoorbeeld plaatmateriaal zou willen verzagen moet ik al uitwijken naar mijn tuin. Vandaar dat ik dus aangewezen ben op een compact systeem dat ook uit de weg te ruimen is. Mocht ik ooit de ruimte krijgen, zal de CMS denk ik wel ingeruild gaan worden. Maar tot die tijd....

Overigens heb ik de eerste offerte (van Toolnation). Wat me opvalt en toch wel ietsje tegenvalt is dat er gewoon de prijs van de website wordt geoffreerd. Geen korting of extra's. Ik dacht dat zoiets redelijk normaal was wanneer je een flinke bestelling deed. Maar ik heb dan ook geen ervaring met het doen van zulke grote orders.
 
Laatst bewerkt:

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.503
Gaanderen
Kijk eens of de prijs van toolnation verschilt met de website prijs van Festool. Bovendien geldt wat voor de een een grote order is is voor de ander een dagelijks voorkomende bestelling. Bedenk ook dat met een korting van 10 tot 15% op de adviesprijs de muziek er wel uit is
 

Nerflander

Actieve deelnemer
5 feb 2011
291
6
Steenwijk
Ja, met rolwagen bedoel ik de schuiftafel.
De hoekgeleider is tegelijk de parallelaanslag!
Je kunt hem namelijk verplaatsen en zo van functie wisselen.

Voor het zagen van grote platen heb je dus juist de zaaglineaal nodig.
Toen ik de complete set kocht, zat die er ook bij.
 

cutthroat

Actieve deelnemer
13 apr 2014
97
0
Heerhugowaard
Het lijkt mij juist handig om een aparte zij-aanslag/parallelgeleider te hebben zodat je de hoekaanslag op de roltafel kunt monteren en zo verstek kunt zagen. Of zie ik het verkeerd? Dat je een zaaglineaal nodig hebt weet ik. Daarom wil ik ook 2 maal de FS 1400 erbij hebben met verbindingsstukken en klemmen. Die moet ik er apart bij nemen, want die zit niet in de CMS set.
 

Nerflander

Actieve deelnemer
5 feb 2011
291
6
Steenwijk
Voor verstekzagen heb je alleen de afkortgeleider nodig; wat jij geloof ik de hoekaanslag noemt.
De afkortgeleider/hoekaanslag kun je schuin zetten om een verstekhoek te zagen.
In voorkomende gevallen is de afkortgeleider te kort: je wilt een aanslag hebben om een aantal malen een vaste lengte te zagen.
Dan moet je iets improviseren. Ik heb twee gaatjes geboord waardoorheen ik een lange lat kan vastschroeven aan de afkortgeleider. Op die lat kan ik met een lijmklemmetje een klosje klemmen als aanslag. Simpel en feilloos.

Tegenwoordig beschik ik over een formaatzaagmachine (Felder), maar ik doe mijn CMS niet weg: reuze handig voor klusjes elders (bv laminaat leggen).
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Wat betreft offertes. Zelf maak ik een lijst met hetgeen aan te schaffen. Daarna het internet op en bekijk een paar leveranciers, noteer de prijzen en neem het gemiddelde van. De verschillen zijn dan erg klein. Gebruik alleen de prijzen van leveranciers die ook een normale winkel hebben met personeel, dus geen internetshop only!

Met de bestel lijst en daarbij behorende prijzen ga ik naar de lokale Festool dealer en vraag of hij in de buurt kan komen van deze prijzen. Tot verleden jaar waren de verschillen hooguit een paar tientjes. Dan kunnen ze ineens wel mee doen, mits het een forse bestelling is.

Voor een enkel schuurmachine kan het ineens weer niet en is het verschil hier in het Goudse plots zestig euro. Ook goed koop ik het toch elders.

Ooit begonnen met de MFT en ts55. Al snel naar het CMS syteem en nu compleet.

Stap voor stap uitbreiden is het leuke aan dit systeem.Telkens weer feest:)

Naast dat het perfect werkt is het een puike oplossing voor kleine werkplaatsen. Met een kleine inspanning neem je je hele werkplaats mee op locatie. Inbouwen enzo, is een kwestie van plannen werkzaamheden. Vandaag de ts55 en OF al in de module en sinds de lintzaag gebruik ik de decoupeer module niet meer. Viermaal de slang en stekker moeten wisselen tussen stofzuiger, zaagtafel en lintzaag. Tja als je je hier aan gaat ergeren moet je het zeker niet doen!

Laatste uitbreiding gekocht bij onze oosterburen. Parallel aanslag, tafel verlenging en verbreding. Stuk goedkoper dan in NL.

Het enige waar ik soms nog over nadenk is een OF 2200 omdat je dan profielfrezen kunt gebruiken met een diameter 89mm. Meer een luxe probleem want met de juiste frezen kom je met de of 1400 een heel eind.

Tip. Bij de zaagmodule is het onderdeel waarmee je de zaaghoogte in kunt stellen vast verbonden d.m.v. een staaldraadje. Doorknippen die hap werk makkelijker en ben je dat bengelen kwijt.
 

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Ik weet niet in hoeverre de Festool-dealers in NL meegaan met kortingen, maar hier in België zijn het allemaal adviesprijzen, op 1 dealer na. Deze geeft 5% korting.
Voor de meeste machines geeft dit toch al snel een verschil van 150 à 200€.
Als je de prijzen van Toolnation voor hun neus schuift dan geven ze praktisch allemaal als antwoord dat er veel nep op internetwinkels verkocht wordt, ze moeten toch iets kunnen uitvinden.
Ik ben ook iemand die het liefst in een fysieke winkel in de buurt koopt, maar met zo'n prijsverschillen wil ik gerust de sprong wagen :)
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Ik weet niet in hoeverre de Festool-dealers in NL meegaan met kortingen, maar hier in België zijn het allemaal adviesprijzen, op 1 dealer na. Deze geeft 5% korting.
Voor de meeste machines geeft dit toch al snel een verschil van 150 à 200€.
Als je de prijzen van Toolnation voor hun neus schuift dan geven ze praktisch allemaal als antwoord dat er veel nep op internetwinkels verkocht wordt, ze moeten toch iets kunnen uitvinden.
Ik ben ook iemand die het liefst in een fysieke winkel in de buurt koopt, maar met zo'n prijsverschillen wil ik gerust de sprong wagen :)
In de buurt van Hasselt is er toch eentje die meer korting (in accessoires) geeft. Durf niet meer zeggen of het 10 of 20 procent was.
Het grootste voordeel van Toolnation is dat ze toestellen 'naakt' aanbieden. Zonder systainer en met effectieve korting (niet in accessoires). Een tijdje geleden de DTS 400Q gekocht voor 235 euro. Kan je zonder meer op de website bestellen en is door het ontbreken van optie's en systainer behoorlijk goedkoop.
 

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.054
62
Bij diverse winkels onderdelen bestellen. Kan soms veel meer schelen dan alleen de korting.
 

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
Het is maar net wat een persoon overheeft voor een daadwerkelijke balie waar je heen kan of alles over de post wilt doen. Bij "mijn" zaak betaal ik ook een paar tientjes meer dan bvb de Toolnation. Maar als ik dan de aankoop thread van Toolnation lees zie ik toch behoorlijk ontevreden berichten over deze zaak.
Dan betaal ik die paar tientjes wel.
En ja, bij sommige zaken krijg je korting bij andere niet of alleen op grote aankopen.
Ik krijg 5% korting of apparatuur en accesoiris. Me Festo schuurpapier betaal ik wel de volle pond voor.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Moeten we ons eigenlijk niet de vraag stellen: waarom willen we absoluut korting? Ik weet het, het zit tussen de oren. Maar als een prijs een prijs is, is dit toch gewoon eenvoudiger. En beter voor de lokale handelaar want die kan altijd meedoen bij een aankoop.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.438
393
Dordrecht
De prijzen van Festool zijn kunstmatig hoog. Dat de handelaar dat prettig vind snap ik, maar als eindgebruiker is klopt het gewoon niet. Festool is reeds beboet voor prijsafspraken, dat zou genoeg moeten zeggen.

Of een lokale handelaar wat extra's mag kosten hangt voor mij af of hij toegevoegde waarde heeft t.o.v. een webshop. Toen ik een keer service nodig had bij een lokale handelaar en een handling fee moest gaan betalen was het gelijk einde oefening. Bij een andere handelaar werd zonder morren en kosten een TS75 gecontroleerd op remkracht. Dan is meteen duidelijk wie het snapt en wie niet en ook wie ik offerte vraag en wie niet. Een fysieke balie zegt hierbij dus niet echt wat, klantgerichtheid wel.

In NL is 10% echte korting op Festool normaal gesproken mogelijk bij de juiste handelaar, Bouwmaat wil ook nog wel eens leuke acties hebben.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.503
Gaanderen
Emilio waarom een handelaar het prettig vind dat de prijzen hoog zijn snap ik niet. Jij gaat waarschijnlijk uit van de redenering hoge prijs hoge marge. Naar mijn mening kan je bij een lage prijs meer verkopen dan bij een hoge. Hoe meer machines je verkoopt des te meer toebehoren je kan verkopen. Uit eigen ervaring kan ik je zeggen dat de marge*op*festool machines laag is. Ik heb dit merk bijna 30 jaar lang verkocht en weet dus waarover ik spreek. Over service en handelings fee zijn boeken vol geschreven. Mij eerste vraag aan jouw is heb je de machine daar gekocht. Ja dan vindt ik dit een hele slechte service. Nee dan vindt ik het gevoelsmatig te begrijpen maar verkooptechnisch uitermate stom. Hier ligt natuurlijk een kans om je meerwaarde ten toon te spreiden met een top service. Wat naar mijn mening samenmet met de kennis van het product een van de weinige meerwaarde van een dealer is.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.438
393
Dordrecht
Een handelaar vind dat prettig omdat hij dan geen marge hoeft weg te geven, hoog of niet. Er is geen concurrentie meer dan en dat is gewoon verboden met consequenties voor Festool zoals reeds genoemd.

De machine betrof een oudje die onderhoud nodig had en de handelaar was er 1 waarbij ik duizenden euro had gespendeerd de voorafgaande jaren. Als je dan op een dergelijke manier erin staat is het voor mij einde oefening, als ik kom kopen ben ik wel goed genoeg als ik wat service vraag kan ik het bekijken. Zo werk ik niet naar mijn klanten en zo wens ik zelf ook niet behandeld te worden. Als dat de instelling is dan is er mijns inziens geen enkele meerwaarde boven internetverkoop. Die balie heeft alleen zin als het een servicebalie is, niet als hij alleen bedoeld is voor de kassa......
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.