Eiken voor buiten gebruik

Willem55

Nieuw lid
8 okt 2014
1
0
Ik heb de laatste tijd veel met eiken gewerkt, heb door schade en schande de verschillende kwaliteiten leren kennen. Tot nu toe was alles voor binnen, nu wil ik voor buiten eiken gaan gebruiken, eens wat anders dan dat zo populaire steigerhout. Ik vraag me nu af of ik vochtiger constructie-eiken kan gaan gebruiken of toch weer naar relatief duur ver gedroogd eiken moet? Bedoeling is natuurlijk wel om meubels te maken die lang meegaan en mooi blijven.
Groet Willem
 

tuoh

Oud hout
Voor sommige buitentoepassingen zoals meubels, ramen en deuren, etc. is constructie eik niet geschikt, het hout is te nat, bevat teveel, en te grote kwasten, sommige sectie's bevatten een ingesloten hart, etc... Al deze "mankementen" staan er borg voor dat het hout tijdens het drogen sterk gaat vervormen en scheuren.
Wat je wel nodig hebt is een goede kwaliteit Eik zonder spint, weinig of geen kwasten, rechte draad en voldoende droog ( 12 à 14%) Voor buitengebruik ook geen rode Amerikaanse Eik gebruiken, deze is weinig duurzaam.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.