Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 19

Emcorex vlak/vandikte bank, rollen instellen?

Goedenavond,

Gisteren eindelijk eens geprobeerd de vandiktekant van mijn Emcorex vlak/vandiktebank te gebruiken. Bij het invoeren van een balkje nam de aandrijfrol het over maar de balk liep vast tegen de uitvoer rol zonder dat de schaafmessen het balkje raakten. Nu heb ik even geschat wat de afstand tussen de rollen en de messen is:

Vandiktebank.jpg

De uitvoerrol hangt het laagst (lijkt mij ook logisch), dan de aanvoerrol en de messen hangen het hoogst. Zaak is dus de messenas lager te hagen of de aandrijfrol iets hoger. De aandrijfrol is met veren gemonteerd maar heeft geen instelmogelijkheid volgens mij (aandrijfrol rechts in en uitvoerrol links in het plaatje):
    exploded viw.jpg
    (gehele servicehandleiding in de bijlage: Emcostar_emco_rex.pdf)

De messen kunnen nog wel een stuk verder uit de messenas steken alleen moet ik dan uiteraard ook de uitvoertafel van het vlakbank deel mee verplaatsen.

Heeft iemand hier ervaring mee of tips? Wat zijn normaal gesproken de hoogte verschillen?

Alvast hartelijk bedankt voor de hulp!

Groet,
    Thomas

Achterste veertjes ff losser draaien,gewoon proberen.

Volgens mij heeft het niets te maken met je doorvoer rollen maar alles met je schaafas. De schaafmessen zitten te diep in het blok ze moeten minimaal de vouw diepte/breedte uitsteken ik schat zo'n 4 a 5 mm.
    Bij dit soort machines kun je vaak niet de uitvoerrol hoogte regelen maar wel de druk van de aanvoerrol! Ik heb zelf een Emco star vlak en vandikte bankje op krachtstroom en de machine bevalt zeer goed met een fijn schaafbeeld en nog nooit last gehad van de doorvoer rollen.

groetnis, Roeland

Dus eigenlijk moet je bij vlak/vandiktebank altijd eerst de messen instellen op vandikte? Daarna je uitvoertafel van de vlakbank instellen. Als die goed staat kan je de volgende keer je messen daarop afstellen.

Ondertussen heb ik de hoogte van de messen aangepast. De aanvoerrol duwt het materiaal prima door de vandikte bank maar uitvoerrol lijkt niet te werken. Nu voelt deze nagenoeg glad aan. Hoort daar een rubber coating omheen o.i.d.?

Zoja, hoe doe ik dat? Binnenband van een fiets eromheen?

Wederom bedankt!
    Thomas

Thomas,
    Sorry voor de wat late reactie!
    De messen stel je in met behulp van een rei latje op de aanvoertafel van de vlakbank. De aanvoertafel een haartje naar beneden en dan reilatje op aanvoertafel en boven de beitelas nu moet je het mes dusdanig stellen dat het latje net een beetje meegenomen word je zet een beginstreepje en een eindstreepje. Dat doe je dus aan de linker en rechterkant van de aanvoertafel als het latje aan beide zijde evenveel word meegenomen staat je mes goed. Dit herhalen met het tweede mes. Ik hoop dat het duidelijk is
    IMG_3411.jpg
    De uitvoerrol is licht gerribt en moet dus niet glad aanvoelen maar meer als een medium vijl. De aanvoerrol is grof geribt/getand
    Het kan zijn dat je druk veren van de afvoerrol niet sterk genoeg zijn. Of dat je afvoerrol niet draait of dat de nylonlager uitgelubert of gesleten is.
    Hier een foto van mijn emco. Je ziet de terugslagpallen de aanvoerwals de beitels en de lagerhuizen van de aanvoer en afvoerwals met de druk veren heb getracht een foto te maken van de afvoerwals maar is helaas te donker
    IMG_3409.jpg
    Trouwens je moet nooit je messen stellen op de uitvoertafel, dit in verband met snipe als je de vlakbank gebruikt.
    De aan en afvoer walsen hangen trouwens op gelijke hoogte!!!!
    hoop dat je er wat mee kunt anders bel of mail maar even als je er niet uit komt (gegevens zie website)

groetnis,
    Roeland
    Laatst gewijzigd door Roeland; 27-06-15 om 20:15. Reden: aanvulling

Beste Roeland,

Hartelijk beddankt voor je reactie. Ik heb een foto kunnen maken van de afvoerrol:

Zoals je ziet is deze erg glad. Mijn manier om op dit moment vandikte te schaven is door het laatste stukje met een dunner latje door te duwen. Niet ideaal dus. Enig idee hoe ik deze roller kan opruwen? Wellicht met een dremel. of beplakken met schuurpapier?

Het betreft overigens een EmcoRex die op een EmcoStar kan worden geplaatst. Het lijkt dus een ander model dan Roeland heeft.

Prettige avond,
    Thomas

Maak ook de aandrijfrol schoon; misschien is dat het probleem.

Senior Member
    Ingeschreven
    Jul 2011
    Als ik zo de afbeelding zie mag de vandikte-tafel waar het hout over beweegt ook wel een schoonmaakbeurt hebben.
    Daarna moet het zo glad zijn als een paar babybilletjes en dan nog even met een houtglijmiddel insmeren/spuiten.
    Mvg.
    Laatst gewijzigd door Spaander; 02-07-15 om 18:53.
    Waar gehakt wordt, vallen spaanders, mvg .

Dat klopt Spaander! Hij is zeker niet spiegelglad en hij laat ook wat zwarte vegen achter. Het is een aluminium blad en ik ga de machine binnenkort uit elkaar halen om hem goed schoon te kunnen maken. Dat zorgt er wellicht ook voor dat de uitvoerrol het hout beter meeneemt.

@ Rinus: de aanvoerrol is geen probleem. Hij duwt het hout door de machine totdat hij bij het einde is, dan moet de uitvoerrol het overnemen maar dat doet ie niet. Wellicht dus door de stroeve tafel.

Forum Rechten