Schuurtafel zelfbouw ervaringen

bart380

Actieve deelnemer
24 nov 2014
75
1
wie heeft er hier ervaring met een "schuurtafel"

Aangezien ik zeer veel MDF schuur (kleine delen bv 40x40) denk ik erover om een werktafel te maken welke tevens een afzuiging heeft.

Ik heb professionele schuurtafels gezien, maar wil er graag eentje zelf maken.

Iemand ervaringen met een zelfgebouwde tafel ?

Ik heb reeds voor afzuiging een mobiele afzuiger met 100mm slang.
Deze wilde ik gebruiken voor de tafel. Zal dat krachtig genoeg zijn ?
(Elektrim 400w 230v afzuiger)

De tafel die ik wil gaan maken zal ongeveer 120x60 worden.
 

bart380

Actieve deelnemer
24 nov 2014
75
1
Ik twijfel nog of ik een volledig nieuwe tafel/werktafel ga maken, of alleen een hulpstuk voor OP de huidige werktafel.

De engelse term downdraft table laat zien wat ik bedoel.
328334-438x.jpg

Zulke (kleine) vacuum hulpstukken zijn wel veel mobieler en minder werk.

De vraag is alleen wanneer de afzuiger zijn kracht verliest... (groot werkblad, meer gaatjes, minder zuigkracht)
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.667
2.550
Gaanderen
De werking van een stofzuiger is anders dan een afzuiger. De stofzuiger werkt dmv onderdruk en de afzuiger dmv m3. Door de vele kleine gaatjes denk ik dat een afzuiger niet gaat werken.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.667
2.550
Gaanderen
Misschien enigszins off topic: festool heeft een handschuurblokje die op de stofzuiger past. Alleen die prijs voor een stukje plastic. Ik schuur boven k 400 met de hand dan is dit schuurtafeltje een prima idee.
 

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
De werking van een stofzuiger is anders dan een afzuiger. De stofzuiger werkt dmv onderdruk en de afzuiger dmv m3. Door de vele kleine gaatjes denk ik dat een afzuiger niet gaat werken.

Je zult bedoelen dat een spaanafzuiger niet in staat is een sterk vacuüm te genereren waar een stofzuiger dat wel kan.

Welke van de twee het meest geschikt is hangt volgens mij sterk af van hoe je de tafel gebruikt. Je kunt bijvoorbeeld een grote tafel maken waarbij het oppervlak van alle gaatjes samen voldoende groot is, dan kun je prima een spaanafzuiger gebruiken. Daarentegen kun je ook een grote tafel gebruiken met een stofzuiger waarbij je (bij een klein werkstuk) simpelweg wat kranten over de onbedekte gaatjes legt. Op die manier hou je toch een behoorlijke volumestroom over de open gaatjes.
 

SamR

Actieve deelnemer
5 jan 2014
62
0
Roeselare
Misschien kan je een deel van de tafel dat je niet gebruikt afdekken.
In feite werkt een cnc raster ook zo. Het probleem van teveel open gaten daar wordt opgelost d.m.v. schroeven te plaatsen in de boringen (deze zijn voorzien van schroefdraad).
Het is wel intensief om deze altijd uit- en in te draaien maar het kan wel je probleem zo verhelpen. Maar zo creeër je wel eerder een aanzuigtafel voor je werkstukken in plaats dan een schuurtafel.
 

bart380

Actieve deelnemer
24 nov 2014
75
1
Ik (denk) inderdaad dat de motafzuiger die ik nu heb een te zwak vacuüm kan creëren.

Vandaag een prototype gemaakt, raprap, spaanplaat.
De deksel moet ik nog maken. (veel gaatjes boren......)

Vooralsnog is het een losse bak geworden. 13cm hoog, 80x40 +/-

we zullen het snel genoeg zien!

Meer / minder gaatjes is inderdaad zo gepiept door ze af te dekken.

unnamed.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.