Sikkens/Sigma versus Flexa/Histor

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Zoals ik in een ander topic (delta schuurmachine of multitool) al liet weten, moet ik dit voorjaar de buitenboel schilderen. Voor mijzelf doe ik dat met Sikkens Rubol etc. Daar heb ik prima ervaring mee en gaat lang mee. De andere locatie waar ik moet (zeer veel) schilderen, denkt aan Flex/Histor. Ik heb daar sterke twijfels bij, maar kan mij de budgettaire overweging indenken (soms zit je in de omstandigheid dat je het wat rustiger aan moet doen). Hebben jullie hier ervaring mee of een beter alternatief?
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Toch denk ik dat het bedrag dat je meer uitgeeft, bij 5 liter, een 120 Euros, op een grote klus wel meevalt. En vijf liter verf is best een groot huis. Ik schilder in de mooie maanden altijd met rubbol sb. SIGMA geeft Op Hun topverf zelfs 10 jaar als levensduur. Ik zelf durf dat bij jaren 30 woningen niet te geven. Een jaar of 6 bij deze ouderdom.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Mijn keuze voor sikkens is heel simpel. Deze groothandel Zit Op 300 meter afstand. De sigma groothandel kost mij iedere keer een uur in de spits.
 

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Ik heb mijn huis meer dan 25 jaar onderhouden met Sikkens Rubol, maar ben op advies van prof. schilders over gegaan op Sigma 2SU. Ook niet goedkoop, maar een fantastische verf.
Voor mij geen andere meer.
Nico, gebruik je de gewone 2SU of de Allure?
ik zie overigens dat ze voor boeiboorden en overige grote vlakken een andere verf adviseren (elastischer). Gebruik je die ook of heb je die (net als ik bij woning 1) niet nodig.

@boertje125: bedankt voor de tip
 

ernstjan91

Actieve deelnemer
27 mei 2013
146
1
Veenkoloniën
Moi Ronald,
Ik zie dat je uit Drenthe komt. Dan heb ik misschien nog een waardevolle toevoeging: bij de schilderswinkels van Sanders (in Emmen zit er een) verkopen ze huismerk verf, maar dit is eigenlijk Sikken Rubol SB. Ik weet niet hoeveel per liter het goedkoper is maar het verschil was best groot.
 

RoTo

Actieve deelnemer
27 dec 2013
102
2
49
Leiden
www.rotobouw.nl
Ik denk niet dat sikkens verf gaat verkopen als huismerk altans niet als het zelfde is wat er als sikkens word verkocht, er word wel veel door akzo ( sikkens ) verkocht als huismerk maar dat is niet te vergelijken met professionele verf.
 

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
Ik ga nu het 3e jaar bezig met de boerderij van mn ouders, ik doe veel timmer werkzaamheden en schuren en een maatje van me het schilderwerk, we doen dit met nelfalite xtreme system sb, het houtwerk zit goed in de verf maar ik kan er niet goed mee werken, maar hij kwast het er goed dik en snel op. Ik ben toch meer fan van sigma verf. Ik moet binnenkort met een hoogwerker de windveren en het oelebret doen.:eek:
maw je moet ook met het verf systeem kunnen werken.
 

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
@ernstjan: bedankt voor de tip, moi man!

@blom3dd: ik heb in de regel niet zo'n moeite met verfsystemen. Ik weet wel dat watergedragen systemen wat lastiger te verwerken zijn. Ook de ondergrond heeft weleens invloed. Snel schilder ik niet, daarvoor doe ik het te weinig ;)
 

Okke

Actieve deelnemer
29 mei 2010
521
15
Wellicht offtopic, maar hier in de regio zit de verfkampioen.
Iemand enig idee of de kwaliteit Sikkens/Sigma die ze daar verkopen afwijkt van de verf die je in de vakhandels koopt?
Qua prijs scheelt dat ook nogal nml.
 

ernstjan91

Actieve deelnemer
27 mei 2013
146
1
Veenkoloniën
Ik denk niet dat sikkens verf gaat verkopen als huismerk altans niet als het zelfde is wat er als sikkens word verkocht, er word wel veel door akzo ( sikkens ) verkocht als huismerk maar dat is niet te vergelijken met professionele verf.

Volgens het winkelpersoneel was het wel hetzelfde. Het verft net zo prettig en ziet er na 6 jaar ook nog goed. Ennuh, de Sanders groep is best een groot bedrijf. Meer dan alleen een winkel, dus misschien dat je dan wel groot kunt inkopen. Waarschijnlijk kunnen ze de verf nu voor groothandelprijzen aanbieden aan consumenten.
 

ernstjan91

Actieve deelnemer
27 mei 2013
146
1
Veenkoloniën
Wellicht offtopic, maar hier in de regio zit de verfkampioen.
Iemand enig idee of de kwaliteit Sikkens/Sigma die ze daar verkopen afwijkt van de verf die je in de vakhandels koopt?
Qua prijs scheelt dat ook nogal nml.

Rubbol SB is Rubbol SB lijkt me. Als het precies hetzelfde type is zal de verf hetzelfde zijn
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Er is een grijs import traject uit duitsland. Hier was/is dezelfde verf duidelijk goedkoper. Wat mij hierover verteld is dat de technische adviezen van Akzo en sigma gratis zijn. En in Duitsland niet. De kleurpigmenten die in de mengmachines zitten kunnen ook van een ander merk zijn.
Hierdoor kan je dus wel een basisverf van topkwaliteit krijgen met een minder pigment. Niet dat dit algemeen gebruik is maar sommige handelaren zijn niet altijd eerlijk.
 

RoTo

Actieve deelnemer
27 dec 2013
102
2
49
Leiden
www.rotobouw.nl
@ernstjan91 ik heb er nog nooit van gehoord dat sikkens dat zal doen zal ook niet goed voor het merk zijn om deze zelfde verf tegen een lagere prijs in de markt te zetten, de verfkampioen en meer van dit soort zaken kopen de verf vaak in duitsland belgië en italië daar zijn de inkoopprijzen veel lager dan hier de verf zelf is het zelfde zoals wim al zeg.
@Nico Allure is zeg maar de sikkens XD van Sigma gaat een stuk langer mee dan 2su gloss ( 10 ipv 7 jaar ) en is in mijn ogen de meer prijs zeker waard ik gebruik deze nu een aantal jaar en in mijn werk als schilder en kan het aanbevelen de hechting en dekking is een stuk beter dan sikkens.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.