Mijn eerste snijplank .

Willempie

Post veel
22 jan 2012
1.019
360
Alphen aan den Rijn
Ebben en beuken hout gehaald en nog een restje waarschijnlijk ook beuken .
snijplank 1.jpg
Lijkt wel of de zaag verbrand zo zwart .
snijplank 2.jpg
Kijken hoe het er uit zal zien .
snijplank 3.jpg
Alles in de lijmklemmen .
snijplank 4.jpg
Na het lijmen de lijmresten er af gehaald en in de vandiktebank .
snijplank 5.jpg
Het resultaat na het schaven , gelukkig net de messen vervangen .

Is er iemand die een getal kan infrezen ongeveer 5 mm diep en ook deze letters in een donkere houtsoort kan uitfrezen .
Zodat ik die cijfers er in kan maken .
 
Laatst bewerkt:

Willempie

Post veel
22 jan 2012
1.019
360
Alphen aan den Rijn
Bedankt voor de reakties , wilde de eerste eenvoudig houden .
Hunto , de Scheppach bevalt me prima . Een paar jaar geleden nieuw gekocht .
Wim Kluck , is het niet aan te raden ebben in een snijplank ?
Burley , kun je er ook letters mee uit frezen , zodat je de letters overhoud . Had iemand die een CNC frees op zijn werk heeft , maar die werkt er niet meer .
 

burley

Actieve deelnemer
15 jan 2012
346
0
Apeldoorn
Ik zou niet weten waarom niet, maar dat zul je moeten proberen of stuur Matthias een mailtje hij reageert altijd vrij snel.
Ik heb het nog nooit geprobeerd eigenlijk.
 

Botte Bijl

Actieve deelnemer
16 dec 2011
202
0
Finland
Met jaloerse ogen kijk ik naar je Ebben. Hier kan ik alleen formaten vinden waar men een pen uit draaien kan..
 
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
Ik was hetzelfde van plan en heb zojuist een eerste poging gedaan in een plankje van een oude pallet met een 6mm freesje. Is te doen maar kan beter.
In Tilburg zit een centrum (fablab013) waar ze allerlei CNC machines, 3D printers etc. etc. (mooooooi) hebben waar je gebruik van kan maken voor een kleine vergoeding.
Misschien zit er in de buurt van Alphen ook wel zoiets.

Of een groep gelijkgestemden die een shopbot/shapeoko aanschaffen?

Dat gezegd hebbend krijg je van een 99% "eigen" resultaat toch meer voldoening.

Succes met de mooie plank!
 

Willempie

Post veel
22 jan 2012
1.019
360
Alphen aan den Rijn
Met veel moeite toch iemand gevonden die het kon uitfrezen . Alleen zat de 5 zo vast , moest hem met zo veel moeite er uit kloppen dat deze brak .
Lijm in de groeven gedaan , letters er in gedaan en latjes er bovenop .
De hele nacht de klemmen er op gehad . Vanmiddag door de vandiktebank gehaald en dit is het resultaat .
Geschuurd met fijn schuurpapier .

Snijplank 6.jpgSnijplank 7.jpgSnijplank 9.jpgSnijplank 12.JPGSnijplank 13.jpg

Hoe kan je ze het beste behandelen . Olijfolie , makkelijk aan te komen . Is het mooier om tussen de lagen olie te schuren ?
 

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
In geen geval olijfolie, dit wordt ranzig na korte tijd. Je zou een notenolie of een druivenpitolie kunnen gebruiken maar ook tungolie of hardwax. Genoeg olie opbrengen en na een tijdje afvegen met een schone doek, dit herhaal je totdat het hout geen olie meer opneemt. Tussentijds schuren is mogelijk maar schuurpapier gaat snel vol zitten met olieresten. Je zou hiervoor een staalwol 000 kunnen gebruiken.
Mooi plankje ! De 50 staat voor een verjaardag ?
 

maja158

Post veel
25 mei 2010
942
86
Balloërveld (Dr)
Voor het oliën van de snijplanken gebruik ik paraffine olie. Noten- of druivenpitolie kan schadelijk zijn voor mensen met een noten allergie.
En zoals CivixX al aangaf, in geen geval olijfolie.
De paraffine olie kun je halen bij de ikea.

Groet,
Jan
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.418
685
Emst
Ik heb begrepen dat druivenpitolie geen notenalergische reactie geeft.
Ik haal de druivenpitolie trouwens bij de Jumbo.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Qua afwerking gebruik ik altijd druivenpitololie. Gisteren net weer een hele stapel plankjes ingesmeerd.

Erg leuk idee en strak uitgevoerd !!
 

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
rijstolie gebruik ik, die koop ik bij de jumboo, ze hebben het in 2 liter verpakking geloof ik. Met deze olie kun je ook frituren, bakken, en op je plankjes doen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.