Blog : Mijn belevenissen in houtland

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
48
zwolle
www.masave.nl
IMAG1229[1].jpg

Een klein deel van de voorraad flamed en quilted maple. Allemaal in kleinere stukken gezaagd, niet ieder heeft balken nodig van 2400mm lengte namelijk...

IMAG1228[1].jpg

Eindelijk ook balken sitka spruce op voorraad. Ik had al bovenbladen (voor de bouw van een acoustische gitaar) op voorraad maar nog geen andere maten...

IMAG1226[1].jpg

Schavuh !!! oa kers,kastanje,khaya en ovangkol
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
IMAG1244.jpg

mooie stapel moerasessen...komt zeer binnenkort naar de werkplaats.....

IMAG1247.jpg

er komt ook kwartiers gezaagd ovangkol mee....

Planning is 1e week juni....Komende week eerst nog een dikke stapel acacia en kersen wegstapelen....

Vandaag weinig gedaan in de werkplaats. Soms moet er ook administratie gedaan worden. Verder zijn we aan het zoeken naar een andere vervoerder voor onze bestellingen. Dus dat betekent veel bellen,mailen en dan alles naast elkaar zetten om goed te vergelijken.... Het aantal pakketjes groeit alleen dus is het tijd om te kijken waar we tijd kunnen besparen.

Morgen gaan we verder met t voorbereiden van de open dag en tussendoor wat bestellingen klaarmaken.
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
851
63
Thuis
Altijd leuk om je belevenissen in houtland te lezen! Ik vroeg me af welke houtsoorten er ook te koop zijn tijdens de opendag op de 31ste? Ik zag namelijk cocobolo ijzerhard osage orange en noem maar op voorbij komen zijn deze dan ook te koop?
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
@bijtel : De toepassingen van de houtsoorten zijn natuurlijk erg divers.

Een mooi voorbeeld is robinia...waar de ene een rustieke tuinbank timmert om lekker op te luieren bouwt de andere van dezelfde houtsoort een strak afgewerkte akoustische gitaar....

Ik vind het erg leuk om het hout te vinden waar iemand naar op zoek is. Het kopen van hout vind ik dan nog weer even een stukje leuker. Deze week ging ik op zoek naar moerasessen. Dat is een essensoort die erg licht qua gewicht is. Wordt erg veel gebruikt in de bouw van muziekinstrumenten zoals gitaar en bas. Regulier essen is goed te vinden maar deze soort een stuk lastiger. En mocht ik wat gevonden hebben dan moet het ook nog een kwaliteit zijn die ik wil verkopen. Toen ik een balk of 30 apart had liggen zag mijn oog een restantje hout staat...daar ben ik gek op...... Zo kom ik vaak aan de meest vreemde houtsoorten, deze heb ik dan ook vaak maar tijdelijk.

Over 1 1/2 week is de open dag alweer. Man , ik kan niet wachten.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Tijdens het opruimen/uitzoeken voor de open dag kom ik allerlei stukken hout en sommige zijn samen net genoeg voor een kopshouten snijplank.....en dan ik me toch moeilijk gedwingen om tussendoor even een snijplankje te maken..

IMAG1251[1].jpg

Houtsoorten esdoorn en sipo mahonie...

IMAG1253[1].jpg

Er stond ook al langere tijd een plank big leaf maple met wat knoestjes....met wat extra zaagwerk heb ik daar toch nog een mooie maat snijplank uit kunnen maken...

Morgen de laatste stukken hout uitzoeken en dan is dat gedeelte klaar. Komend weekend gaan we inkopen doen : bekertjes, koek enz enz. Maandagochtend belooft het een gezellige ochtend te gaan worden aangezien onze Rendew afreist naar het oosten....
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
48
zwolle
www.masave.nl
Helaas heeft alles hier zo'n 2 dagen stilgelegen...gisteren was mijn vrouw ziek toen ik thuiskwam en vandaag ben ik niet al te fit.....grrr..... Dat betekent dus dat ik morgen echt aan het werk moet en mijn afspraak met mijn houtvriend Rendew moest afzeggen...erg jammer maar ik wil graag alles klaar krijgen voor de open dag volgende week zondag.

De planning was om met Rendew te brainstormen over zijn komende project, daar dan hout voor te zoeken en tussendoor koffie drinken..... Gewoon een gezellige ochtend met een goede houtkameraad. Nu gaat de ochtend op aan de voorbereidingen voor de open dag...ook erg leuk maar eigenlijk was ik liever aan de koffie gegaan met onze Rendew.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Mijn vrouw en ik zijn soms net zo'n "tag-wrestling-team"...de ene staat in de ring en de andere puft even uit....daarna "tag" en wisselen....hahaha

Alles is weer aanzienlijk beter dus we gaan er weer tegenaan vandaag.
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
48
zwolle
www.masave.nl
@bijtel : ik heb wel snijplanken gemaakt die helemaal je ogen doen duizelen...levensgevaarlijk om daar eaa op te snijden...

Vandaag weer een snijplank gemaakt....Superhandig zo'n open dag : goed excuus om eens kritisch te kijken naar de stukken hout. Alles wat niet goed genoeg is tover ik om tot snijplanken..hahaha....
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Eindelijk is het dan zover : Open dag !! Ik voel me net een beetje jarig...hahaha.... Vanmorgen werd ik al vroeg wakker, heb super zin in vandaag. Eerst een goed ontbijt, kopje koffie en dan rustig met Geertje naar de werkplaats. Vanaf 9 uur komen de mensen die demonstratie's geven hun spullen opbouwen. Daar hebben we nog wat tijd voor nodig. Om 12 uur is dan iedereen van harte welkom !! tot straks
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
En toen was de open dag achter de rug. Wat een geweldige dag ! Ik heb genoten van elk moment. Wat ik nog graag had willen doen is kijken bij de diverse demo's maar dat is er niet van gekomen. Ik heb weer veel nieuwe mensen ontmoet. Ook heb ik eindelijk mensen ontmoet met wie ik al langere tijd contact heb via mail. Een mooi voorbeeld is HKatan. Altijd leuk contact via de mail en wat blijkt : "live" is hij al net zo aardig !! Zo waren er nog veel meer.

Tegen 18.30/19.00 stond alles weer enigzins op de juiste plek. Lekker naar huis en gelijk mijn bed in gedoken. Maandag om 8.45 was mijn grote steun in het slepen/sjouwen bij mij thuis. Samen naar de werkplaats om hetgeen op te halen wat echt in de weg stond..... Dat stond ook snel weer aan de Vondelkade. Daarna ook weer snel horizontaal gaan liggen. De komende week zal dit wel enigzins de dagvulling zijn. Nou ja, het is niet anders....kan er weinig er veranderen en dus probeer ik me er niet druk over te maken... Mijn handen jeuken echter enorm om weer zaagsel te gaan maken. Er wordt nog wel eaa aan hout geleverd deze week, daar moet ik dus even bij zijn om te zorgen dat alles wel op de plek komt te liggen waar ik er ook weer bij kan. Zo komt er straks een stapel essenhout, daar gaan we een werkbank van maken voor een nieuwe klant. Nou ja...niet een complete werkbank, we bewerken het hout zo dat hij alleen de verbindingen hoeft te maken.

Ik heb nu wel mooi de tijd om wat ideeen uit te werken. Zo ben ik benaderd om een aantal restaurants te voorzien van broodplanken/snijplanken ed. Daar kan ik dus rustig even over nadenken over wat ik precies wil maken. Dan komt gelijk weer de vandikteschuurmachine op tafel....daar wil ik toch de komende maand een besluit in maken.

Ik hou jullie op de hoogte!!
 

H.Katan

Actieve deelnemer
15 jan 2014
247
5
Inderdaad geweldige dag, ik had het niet willen missen ondanks het feit dat ik beter naar mijn lijf had moeten luisteren . Met jicht valt niet te spotten.
Jammer dat ik zo ver van Zwolle woon, ik zou vaak even zijn gaan buurten.
Masave is mijn hofleverancier, het is altijd duurder met het OV en het lbijft iedere keer weer een verrassing en zelden een teleurstelling als er weer zo'n zwart ingeseald pakket afgeleverd wordt, vooral ook het blije gezicht van de bode als blijkt dat ik thuis ben.

Losse stukjes hout in een grabbeldoos, laat het maar Sinterklaasavond zijn.
Ik ben weer van de partij een volgende keer, ga een spaarpotje voor hout bijhouden .
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
@nerflander : Super !!

Komende donderdag ga ik gezellig op bezoek bij forumlid Nerflander. Hij bood buitengewoon vriendelijk aan om zijn schuurmachine te demonstreren....

De open dag is bijna een week geleden. Het lichaam begint zich langzaam maar zeker weer een beetje te herstellen. Veel tijd gehad om na te denken over projecten die ik nog ga maken. Gisteren vroeg forumlid Rendew wanneer ik weer een eigen projectje ga starten. Dat was een goede vraag. Momenteel heb ik even geen behoefte aan "eigen"projecten. Soms heb je van die perioden. Gelukkig heb ik wel veel toffe opdrachten waar ik volledig mijn eigen smaak in mag verwerken. Pepermolens en snijplanken !! Waar ik geen voorstander ben van grote serie's heb ik toch een paar van deze klussen aangenomen voor de komende zomer. Samen met GAV en mijn goede vriend Ronald (blub voor intimi) gaan we een boel brood/serveerplanken maken. Ik heb een aantal dingen op het oog en die vragen om wat meer financiele ruimte..hahaha... Dan is dit wel leuk voor een keer. Verder staat er iets met metalen onderstellen aan te komen...daarover later meer..

IMG-20150604-WA0026.jpg

Deze foto kreeg ik van de klant. 15 verschillende gerechten komen op dit plankje. De uitsparing voor het sausbakje moest toch iets groter worden. Volgens mij had ik wel 5 keer gevraagd of hij de maat zeker wist..:D Aan t einde bepaalt toch de klant hoe t wordt he... De volgende serie wordt dus iets anders. We hadden het over een serie van 2000 maar dat heb ik weten terug te brengen tot serie's van 50-100 stuks...Dan blijft het een beetje overzichtelijk.

IMG-20150603-WA0024.jpg
Tijdens de open dag heb ik dit mooie mes gekregen....er stond zelfs MASAVE in gelaserd....tof he !!

IMG-20150603-WA0032.jpg
Een deel van de bestellingen....

IMG-20150604-WA0007.jpg
Hier zit t defect... Klant vroeg of de plank vrij was van foutjes....

IMG-20150605-WA0004.jpg
Een andere klant stuurde deze foto....druk bezig met zijn gitaar...Mooi om te zien wat een ieder maakt van hout

IMAG1398[1].jpg
Even een foto van de collega's....gisteren heerlijk in de zon gezeten om koffie te drinken

Fijn weekend allemaal !!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.