Blog : Mijn belevenissen in houtland

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
48
zwolle
www.masave.nl
2017-08-18 10.27.30.jpg
Jawel....echt ikea-hout.... Krijg regelmatig het verzoek om wat op maat te zagen. Dit was wel iets nieuws. Altijd leuk om iemand verder te helpen.

Vandaag staat vooral in het teken van eikenhout. In een korte periode kregen we meerdere aanvragen voor geschaafd eikenhout. Straks zijn we met z'n drieen bezig om de orders klaar te maken. De ene zaagt t ruw op maat, de andere vlakt en maakt het haaks en nr 3 brengt alles op dikte. Iemand nog zakken met eiken krullen nodig ? haha
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
48
zwolle
www.masave.nl
2017-08-28 10.21.04.jpg
Zoek m'n collega....hahaha.....

Er is een dikke lading ziricote door de vandiktebank gegaan. Erg blij met het resultaat. Daarna wilde ik de messen wisselen en bleef er 1 mes vast zitten.....en dan bedoel ik vast. Na veel voorzichtig tik en klop werk ging het mes er uiteindelijk uit. Bepaalde houtsoorten geven iets meer rommel af dan bv beukenhout. Alles schoongemaakt, nieuw mes erin en we konden weer verder.

Afgelopen zaterdag was weer een echte gezellige ochtend, veel houtbewerkers kwamen langs. Waar de ene tafels bouwt gaat de andere beginnen aan zijn eerste kistje. Soms is het even lastig om mijn tijd te verdelen maar volgens mij ging iedereen weg met hetgeen hij/zij zocht.

koffie is op, ik ga richting wp
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
48
zwolle
www.masave.nl
En toen was de vakantie afgelopen. Net met de kinderen meegelopen naar school.... Blijft leuk om te zien hoe ze allemaal eerst voorzichtig de klas binnen sluipen en na 30 seconden zich alweer helemaal thuis voelen. Met een fijn gevoel liep ik dus weer naar huis. Even mail checken, forum kijken en nu naar de werkplaats. Deze week staat er naast veel hout zagen en schaven ook redelijk wat rekenwerk op het programma. Zoveel ideeen ....zo weinig tijd....hahaha
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
48
zwolle
www.masave.nl
Wat een heerlijke periode was het hier !! Allerlei toffe klussen en veel mooi hout kunnen kopen. Zo ligt er erg veel kwartiers khaya en een hele berg mooi zwart wenge. Volgens mij komt volgende week eindelijk het olijfhout binnen, daar ben ik ook wel weer nieuwsgierig naar.

De zaterdagochtend begint langszaam maar zeker weer op vroeger te lijken. Een gezellige ochtend met andere houtbewerkers. Waar de ene komt voor hout voor een snijplank zoekt de andere iets voor een mesheft. Ik zie mensen contact maken en kennis uit wisselen, erg gaaf.

Het loopt dus mooi door hier in Zwolle. De verhuizing naar deze locatie was een beste stap maar geen moment spijt van gehad.

Er is net een nieuwe heater geplaatst, ook erg blij mee. Zal zo even wat foto's maken.
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
48
zwolle
www.masave.nl
Dit waren wel een paar bijzondere weken. Zo druk heb ik het nog niet meegemaakt. Erg blij mee, dat betekent dat wij iets goed dan..hahaha... Ook is er veel tijd gegaan in het aankopen van hout. Ik zoek vaak naar erg specifieke dingen en dat valt niet altijd mee om die te vinden. Vorige week zijn de eerste stapeltjes hout gebracht. Erg mooi donker wenge in 52mm dikte....een stapel kwartiers khaya mahonie... ebbenhout in diverse maten..... en nog veel losse planken in allerlei houtsoorten. Komende weken komt er nog meer binnen. Geen idee waar ik alles ga laten....

Morgen nog even overleg in de wp en dan ga ik even een paar dagen er tussen uit. Even uitwaaien aan zee...het stof uit mijn baard laten blazen:D
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Het is je gegund Rick, maar dan nu wel weer even schrijven over je belevenissen.
Waarom denk je nu........., nou..... dan zit je in een poep en een scheet op een KWART MILJOEN hits.:D:D
Mvg, :).
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.763
146
Rotterdam
Vandaag weer even langs gereden bij Rick. Man man man, wat een hoop mooi hout!! Heerlijk om te zien.
En het enthousiasme van Rick werkt aanstekelijk, ik krijg weer volop leuke ideeën.
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
48
zwolle
www.masave.nl
Het was inderdaad weer gezellig met Sunrayes. Dat is wel het mooie van mijn hobby (en nu dus ook werk) : je ontmoet mensen met dezelfde interesse. Sunrayes en ik kennen elkaar al echt een lange tijd en dan is het altijd leuk om weer even bij te praten. Dat enthousiasme...tja....dat kan ik niet sturen. Bij mijn voormalige werkgever werd dat wel eens als negatief ervaren maar ik kan er niets aan doen. Dat is wel het mooie van eigen baas zijn. Je kan zijn zoals je wilt zijn....hahaha...

Jaap heeft wel een goed punt. Ik ben inderdaad niet echt bezig met het verkopen. Mooie dingen verkopen zichzelf. Daarom verkoop ik eigenlijk ook alleen de dingen die ik zelf ook mooi of bijzonder vind. Volgens mij kan ik minder goed enthousiast worden over mdf...:p

Het boek staat vol met orders dus de komende tijd hoeven we ons niet te vervelen.
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
48
zwolle
www.masave.nl
En toen was het alweer maandag. Zaterdag had ik zoveel bezoek dat ik zelfs de middag heb gebruikt om alles in te kunnen plannen. Normaal doe ik dat eigenlijk niet en ik weet nu precies weer waarom :D... De dag erna krijg je dan de rekening gepresenteerd. Ach, soms moet je dat ervoor over hebben. Zondag was dus een "horizontaal" dagje. Met als voordeel dat je dan maandag weer stukken fitter bent.

Vanmorgen belde mijn collega dat hij liever de dag thuisbleef. Nou, dat is altijd goed natuurlijk. Ik heb bepaalde klussen door geschoven en ben zelf even langs Gerretsen,wijhe gegaan. Zij hebben eigenlijk de meeste machines geleverd in onze werkplaats.

http://www.gerretsen.nl/machines/nieuw/hout/zaagmachines/formaatzagen/scm-si-400-nova-formaatzaag

Het plan was om even te kijken naar deze formaatzaag. Onze huidige zaag geeft teveel ergernissen. Da's negatieve energie en kunnen we dus goed missen...hahaha.... De basis machine hadden ze een mooie aanbieding voor maar dan zie je allerlei extra's..... Tja.....dan gaat het houtbewerkingshart sneller kloppen en vergeet ik alle plannen. Heb mijzelf kunnen beheersen (knap he :D) Wel rolt er een offerte binnen de komende week. De oude formaatzaag nemen ze dan terug en het verschil betaal ik dan bij. Mooie deal !!



IMAG0415.jpg

Iemand nog een tafelblad nodig trouwens ? Platen mahonie van zo'n 25mm dik...breedte tot 1 meter en lengte 2 meter....

Deze week gaan we alles verwerken en opruimen. Het staat nu erg vol met hout en het is wat lastig om rond te lopen...

IMAG0221.jpg

Voor de liefhebbers van olijfhout : Er is nieuwe voorraad 30,50 en 60mm !!! Delen tot 2200mm lengte en breedte tot bijna 500mm
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
48
zwolle
www.masave.nl
@bossyrangs : ik kan je geen pb terug sturen over het olijfhout. je box met berichten is vol.

Vandaag weer even lekker een partij hout schaven. Gisteren heb ik wat onderhoud gedaan aan de machines. Niet echt mijn hobby maar wel nodig. Ik doe liever wat vaker klein onderhoud dan dat er ineens erg veel moet gebeuren aan de machines. Vooral na het schaven van vettig hout zit er van alles onder een laag aangekoekte prut.

Vandaag op het menu : gevlamd olijfes, bubinga,ovangkol,gevlamd esdoorn, gevlamd eiken , quilted maple, indian rosewood en mutenye.... Geen massale hoeveelheden maar alles de pareltjes uit de voorraad. Messen zijn weer scherp dus we kunnen aan de slag.

IMAG0605.jpg
Dit was een reststukje van het bubinga. Er staat nog 1 plaat van ongeveer 50x850x1600 voor de liefhebber
 

Beickybeer

Actieve deelnemer
17 dec 2016
292
104
Mechelen
Juist ingeschreven op je nieuwsbrief Rick! Ik vroeg me af of je ook verstuurd naar belgie?

Awel, eigenlijk vroeg ik mij dit ook al lang af! Ik ben al een tijdje geabonneerd op jou nieuwsbrief en heb soms al zin gehad om te zeggen, geef mij maar allemaal!! :D:D


Groetjes,

Christophe
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.