Blog : Mijn belevenissen in houtland

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
@rendew : echt waar...ik zal deze week "live" even mijn nieuwste aanwinsten showen.

Vandaag gaat het een mooie dag worden heb ik het idee. Straks naar de werkplaats met mijn dochter. Zij komt helpen met opruimen maar ook met het behandelen van de kopse kanten van een palletje ziricote. Tussendoor komt er nog iemand langs die zijn hout bewerkt wil hebben en natuurlijk moeten er wat bestellingen klaargemaakt worden. Vanmiddag lekker naar het zwembad en daarna een hapje eten in de tuin... Mooie dag toch ?

IMAG5105.jpg

Afgelopen week hield mijn zaagtafel thuis ermee op... Ook niet vreemd met zo'n stekker. Hoe gek ik ook ben op groene stekker heb ik hem toch vervangen voor een zwarte....Sorry Festool...

IMAG5108.jpg

African blackwood , ik had deze stukken in onze mailing gezet en toch mijn verbazing werden ze niet verkocht. Deze stukken zijn bedoeld voor de productie van een clarinet. Onderkant 80x80, bovenkant 38x38 en zo'n 125mm hoog. Prijs per 3 -> 15 euro.... Regulier kost zo'n stuk al snel 25 euro.... hahaha...soms snap ik het echt niet. Ik zag met deze stukken al allerlei tof draaiwerk voor me : doosje oid.

Gisteren nog eens een poosje zitten nadenken over wat ik allemaal wil doen de komende maanden. Die ebay-winkel moet er dan eerst maar eens komen, daar heb ik echt zin in. Het is echter lastig om tijd te vinden om eaa goed uit te zoeken want in huize Koorman is het niet echt rustig te noemen ivm vakantie:p
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
851
63
Thuis
leuke mail die net binnen komt rollen! Heb de verleiding kunnen weerstaan om het stuk noten niet te kopen:p
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
@lars : Dit was inderdaad een leuke ! T noten is verkocht en gaat morgen de deur uit waarschijnlijk

IMAG5185.jpg

Deze metalen bak heb ik een tijdje geleden laten maken...werkt echt super !! Warmhoudplaatje eronder (wel een dubbele, anders wordt alles niet goed warm) Ik kan delen tot 450mm breedte met gemak erin dompelen..... Mijn dochter is zeker een uur bezig geweest om alle stukken die "gedompeld" moesten worden te verwerken. Erg leuk om zo samen te werken. Vandaag een dagje lekker aanrommelen. Heerlijk !!
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.425
686
Emst
Warmhoutplaatjes/ijzeren bakje/kaarsvet?/onderdompelen/tegen scheuren?
Denk ik en dat denk jij misschien ook, maar je bent gewoon nieuwsgierig.
 

Knutselaertje

Actieve deelnemer
21 jul 2014
493
1
Wat voor ebay winkel ga je starten Rick? Om de aanschaf van hout voor nl-ers makkelijker te maken of... Wereldwijde ambities? :cool:
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
48
zwolle
www.masave.nl
@rendew : Heel soms krijg ik hout binnen dat niet gedroogd is.Wanneer ik dan de kopse kanten behandel met oa paraffine , verdunde houtlijm of latexverf dan verloopt het droogproces een stuk gelijkmatiger (en dus beter) want minder kans op scheuren

@knutselaertje : Goede vraag...gisteren een dik boek doorgespit over ebay-winkels. Eigenlijk wordt het gewoon een online-variant van mijn winkel aan huis. Elk uniek stuk hout heeft zijn eigen prijs. Het ebay-plan is ook niet uit commercieel oogpunt gedreven maar eigenlijk wilde ik gewoon weer iets nieuws. Soms heb je zo'n gevoel dat er iets moet veranderen. Er komen (denk ik) alleen maar unica's op te staan. De houtbewerkende nl-er (of andere inwoner van de eu) weet mij redelijk te vinden. Via mail , telefoon en zeker whatssapp komen we er vaak wel uit.

IMAG5208.jpg

Dit mooie plankje gaat komende week onderweg naar een klant die echt toffe dingen maakt uit hout. Pennen en andere kleine dingen.

Er staan hier een heleboel pakketten klaar die vandaag door DHL afgehaald worden. Wat ben ik blij met deze afhaalservice....ik kan me nog de dagen herinneren dat ik de auto helemaal afgeladen had met pakketten en naar het postkantoor moest om het daar te brengen.
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
Masavehout: Heel soms krijg ik hout binnen dat niet gedroogd is.Wanneer ik dan de kopse kanten behandel met oa paraffine , verdunde houtlijm of latexverf dan verloopt het droogproces een stuk gelijkmatiger (en dus beter) want minder kans op scheuren

Snap 'm helemaal ...ik dacht bij het dompelen het gehele plankje .
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
48
zwolle
www.masave.nl
@rendew : Dat zou ook kunnen maar dan heb ik een heeeeeeeeeele grote bak nodig.

Vandaag richting werkplaats om een partij dunne plankjes door de schuurmachine te drukken. Deze heb ik een aantal weken geleden gezaagd en worden vandaag mooi geschuurd. Allemaal voorraad voor de winkel. Verder mag ik nog wat bestellingen klaarmaken en tussendoor komen er nog wat mensen hun hout ophalen.
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
48
zwolle
www.masave.nl
Ebay-shop.....echt leuk idee...hahaha..maar het ontbreekt nog even aan tijd... Het is schilderen geblazen in huize Koorman. Schuren vind ik wel leuk maar schilderen...aii...dat is niet echt mijn passie.. Ik laat me dan ook door alles afleiden;)
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
48
zwolle
www.masave.nl
@spaander : yep...meerdere mensen hebben dat :eek:

IMAG5321.jpg

:mad:....erg jammer....bijzonder mooi getekend hout....maar blijkbaar ook erg lekker....allemaal vraatsporen...beesten zijn al lang vertrokken of overleden maar de schade is al gedaan..... #wiekanikerblijmeemaken
 

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.696
100
Utrecht
Rick, voor jou vloeken in de kerk, maar misschien wat als kleine sponsering naar J.Art haar project voor gratis speelgoed?
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
48
zwolle
www.masave.nl
@rmenkveld : We sponsoren al redelijk veel gedurende het jaar, momenteel doen we alle opbrengsten van bv de snijplanken naar @villajoep Er zijn zoveel goede doelen dat het veel eens lastig kiezen is. Daarom switchen we ook met enige regelmaat.
 

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.696
100
Utrecht
@rmenkveld : We sponsoren al redelijk veel gedurende het jaar, momenteel doen we alle opbrengsten van bv de snijplanken naar @villajoep Er zijn zoveel goede doelen dat het veel eens lastig kiezen is. Daarom switchen we ook met enige regelmaat.

Jullie zijn weer een extra lichtpuntje in deze duistere wereld ;),
Dacht specifiek bij deze plankjes aan dit doel :)
Maar goed om te horen dat jullie zo begaan zijn!!
De plankjes voor @villajoep had ik al wel eens voorbij zien komen volgens mij, prima werk!
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
48
zwolle
www.masave.nl
@rmenkveld....hahahaha.... Het is mooi om andere mensen te helpen wanneer je daartoe de kans hebt.

Nu richting wp om wat orders klaar te maken. Straks krijg ik gelukkig hulp met het inpakken van een aantal orders want daar zag ik vandaag even tegenop.
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
48
zwolle
www.masave.nl
Wat een week....deze is echt omgevlogen, had me voorgenomen om niet al te veel te gaan doen maar toen begon mijn mailbox vol te lopen...hahaha.... Mijn ebay-plannen bestaan nog steeds maar het is nu echt even een kwestie van een goed begin maken en gewoon eaa erop zetten. Over een uurtje komt een bevriende fotograaf ons alles uitleggen over het maken van foto's. Nu kan ik wel de camera richten naar het hout en klikken maar het apparaat heeft zoveel extra functie's dat er vast meer mee kan. Neemt overigens niet weg dat ik mijn telefoon blijf gebruiken voor veel foto's. Die grote camera past lastig in mijn broekzak.

Afgelopen week ben ik ook bij een aantal bedrijven op bezoek geweest. Het is altijd leuk om in Zwolle bij andere houtbewerkers koffie te drinken en zaken door te spreken. Zo blijf je ook op de hoogte van de zaken buiten je eigen werkplaats. Het leukste vind ik altijd om even bij Edward Otten te komen, zijn bedrijf maakt echt aparte dingen die redelijk dichtliggen bij hetgeen ik zelf ook tof vindt. http://www.edwardotten.nl/ Hij heeft tevens zijn werkplek op een akelig mooi stukje van Zwolle.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.