Blog : Mijn belevenissen in houtland

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
En toen was het alweer zaterdag. Deze week heb ik bar weinig gedaan met hout...nou ja....wel veel gedacht aan hout en aan projecten die ik allemaal zou kunnen maken. Verder echt een weekje rust ingepland. Helaas liep ik tegen een griepje aan dus snotterend en zwetend heb ik in bed gelegen ;) Hahaha...zo gaat het soms he...

Gisteren rustig aan begonnen met het maken van een mailing en wat kleine bestellingen klaargemaakt. Straks ga ik naar de werkplaats om er nog meer klaar te maken. Deze lopen uiteen van blokken lindehout voor het houtsnijden tot aan geschaafde balkjes voor een snijplank. Erg tof.

Volgende week gaat er veel tijd zitten in het verwerken van de eerste pallet "figured maple" . Dit koop ik in redelijke aantallen in en verwerk ik dan hier in de werkplaats in kleinere hoeveelheden. Dit is altijd erg leuk om te doen. Het hout komt ruw geschuurd binnen en je ziet dus al enigzins de tekening. Dan even een ritje door de vandiktebank en dan knalt de tekening er uit.

Koffie is op, rick gaat aan de slag !!
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
48
zwolle
www.masave.nl
Vandaag was het "maple"-dag..... De vrachtwagen stond mooi op tijd om hetgeen te lossen wat ik bij de werkplaats wilde hebben. Rest gaat voorlopig in opslag gelukkig.
Plank voor plank spit ik dan zo'n bundel door. Per deel bekijk ik de kwaliteit en de toepasbaarheid. Bepaalde stukken zijn erg geschikt voor bv gitaarbouw en andere delen erg geschikt voor bv draaiwerk. Vanmorgen hebben we eerst een grove schifting gemaakt tussen "flamed maple" en "quilted maple" En dan per soort weer onderscheid is de kwaliteit van de tekening. Daarna de mallen erbij, meetlinten en potlood....aftekenen en dan alles zagen... Stevig klusje...Zo blij dat ik erg sterkte hulp had.

IMAG4613.jpg

Voor een gewaarde klant heb ik alvast delen uitgezocht voor 's wereld coolste tafel

IMAG4619.jpg

Flamed maple !! Erg unieke brede delen zitten ertussen

IMAG4616.jpg
Kwaliteit bepalen is wel een lastig iets wanneer je een echte houtgek bent...eigenlijk is alles mooi.... Maar ja....wat is mooi, mooier,mooist...

Morgen wacht er een paar weken administratie op mij....jippie.....kop koffie erbij, muziekje aan en gewoon een begin maken..;)
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
@lars : klopt en dan heb ik de mooiste stukken nog niet op de foto gezet...

Vandaag een ochtendje administratie gedaan.... Had een kleine achterstand ivm open dag en de drukte daarna. Nu zijn we bijna weer bij, altijd prettig.

Vanmiddag zelfs even een klein uurtje zelf geknutseld aan wat projecten die ik nog had liggen. bv essen snijplank die nog geschuurd moest worden, een schaal die ik nog wilde afwerken, broodplankjes in olie gezet....heerlijk werk !! Volgende week gaat eaa de deur uit met een soort actie via facebook . Nog even over nadenken, ik vind het altijd leuk om met de dingen die ik in mijn vrije tijd maak diverse goede doelen te steunen......Wordt vervolgd dus..
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
48
zwolle
www.masave.nl
Massaranduba....klinkt wel mooi he ? Wat een gewicht heeft dit hout...pfff... Ik kreeg van iemand een verzoekje om hout te verzorgen zodat hij een buitentafel af kon maken. Hij was al bij andere houtleveranciers geweest maar dit konden niet leveren wat hij zocht...en dan kom je op een gegeven moment al snel bij mij terecht ;) Eigenlijk is geen moeite mij te veel , ik weet hoe frustrerend het kan zijn wanneer je iets wilt maken maar het materiaal lijkt onvindbaar te zijn. Via via vond ik mooi recht "paardevleeshout" ..... via een spoedbezorgdienst (ik kon geen 4 meter zelf meenemen...en t was te zwaar) is dit naar Zwolle gekomen en daar zijn we gelijk begonnen met het bewerken. Het hout liet zich redelijk goed bewerken, ik had anders verwacht :p Ik begreep al snel waar de naam "paardevleeshout" vandaan kwam....het lijkt versbewerkt echt op vlees.... In mijn vorige beroep kwam ik nog al eens in aanraking met allerlei soorten voedsel :cool:

Vrijdagochtend in huis en vrijdagavond heeft de klant het gelijk opgehaald....BAM !! Hij was echt superblij en dat is altijd leuk. Het hout was winddroog en ik merkte aan onze brikettenpers dat hij liever ovengedroogd hout eet dan deze vochtige krullen.

Straks richting werkplaats om eaa op te ruimen en 2 klanten te helpen met hun wensen. Goed weekend allemaal !!
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
48
zwolle
www.masave.nl
Wat gaat de tijd momenteel snel....de weken vliegen echt voorbij. Als ik even blader in de agenda dan is het alweer bijna vakantie-tijd ;) Ik ben gek op mijn werk maar even een paar dagen ertussenuit is ook wel erg prettig.

Gisteren is er weer een mailing de deur uit gegaan, daar heb ik altijd veel plezier aan. Het samenstellen vind ik leuk, soms wel eens lastig want er is zoveel om uit te kiezen. Elke keer probeer ik wel verschillende houtsoorten uit te kiezen en ook verschillende formaten. De ene zoekt naar penblanks en de andere naar gespiegelde plankjes exotisch hout.

IMAG4601.jpg

Dit laatste stuk koffiehout gaat eind deze week mee in de mailing. Gaaf toch ??

Nu eerst even wat voorbereidend sloopwerk uitvoeren in huis...we hebben eindelijk een houtkachel en die wordt deze week hopelijk geinstalleerd.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
@sunrayes : hahaha...Neehoor. De wens voor een houthachel hadden we al langere tijd en het spaarpotje zat nu vol genoeg om dit aan te schaffen en te laten installeren. Uit de werkplaats rollen bakken en bakken vol resthout. Dat gaat nu allemaal naar derden...kan ik natuurlijk net zo goed zelf in de kachel stoppen...
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
@bert : Geen idee...zal eens kijken voor je... Apparaat bevalt uitstekend !! En hij krijgt soms echt veel krullen te verwerken. Wel een prijzig geheel maar ik vind het het meer dan waard.
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
48
zwolle
www.masave.nl
IMAG4689.jpg
Altijd leuk wanneer je je eigen werk ergens ziet staan....

IMAG4691.jpg
Net even een half uurtje mooie delen esdoorn uitgezocht en geschaafd.....hier word ik echt gelukkig van....

Misschien dat ik morgenochtend de zaag aanslingeren voor het herzagen van ziricote....wordt vervolgd...
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
48
zwolle
www.masave.nl
IMAG4724.jpg

Wat een reactie's kreeg ik op deze doos vol ziricote zaagresten..... Helaas had ik maar 1 doos en moest helaas vele mensen teleurstellen. Mooi dat ik toch mensen blij kan maken met hout dat voor de reguliere verkoop teveel defecten heeft. Diegene die het gekocht heeft maakt allemaal werkstukken die in je handpalm passen. Mooi dat er voor elk stukje hout een klant is eigenlijk.

Brengt me gelijk om mijn keuze om geen bulk-verkoop te doen. Man, wat ben ik blij met deze keuze. Mensen vragen wel eens waar de grens ligt...nou...zeg maar bij 0,5 kuub per bestelling. Een beetje grote beukenhouten werkbank vraagt zoveel hout namelijk. Tafel...wandkast....allemaal geen probleem maar vraag me aub niet naar 3 kuub van de ene houtsoort en 3 kuub van de andere..hahaha.. Dan kan ik namelijk niet de kwaliteit hanteren die ik nu doen. Ik probeer (indien mogelijk) exact te leveren wat de klant vraagt.

Het moeilijkste is vaak eikenhout voor een tafel. Klant vraagt "Stoer...ruig...landelijk...oude wagondelen ofzo"....dan laat je zo'n noestige plank zien met scheuren... Ja, precies !! Dat zoeken we maar dan zonder grote noesten en scheuren...:confused:.... En dan begin ik het echt leuk te vinden. Het exact voldoen aan wensen heeft blijkbaar iets wat mij enorm aanspreekt. Ook in mijn vorige carriere had ik die behoefte enorm.

Eiken...wilt u amerikaans of europees ? rustiek ? of foutarm ? dosse ..of kwartiers ? welke dikte ? vallend breed of allemaal dezelfde breedte ? gaat u het zelf bewerken ? Laatst had ik een klant die bijna hardop riep "Kijk...daarom kom ik dat hele eind naar Zwolle gereden" .... Dat was mooi om te horen.

Vandaag weinig activiteiten in de werkplaats.... Straks alleen even de nieuwe aanvoer naar binnen brengen en wegstapelen in het rek... Er komt oa amerikaan kers en eik....en nog iets maar daar kan ik even niet op komen..hahaha...
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
@bijtel : sterker nog....ik heb het ook


Vandaag druk geweest met aanleg van de kachel....pff....het was al warm vandaag en dan helpt het niet dat je met buizen en zo moet slepen..... We moesten ook op zolder zijn op mijn hout-hobby-werkplek. Achter de kast zat een inspectieluik. Kast aan de kant getrokken. "kachel-ding" gedaan en 's middags moest de kast weer terug worden gezet. Tja...dan kon ik ook beter gelijk eens kritisch kijken wat er allemaal weg kon...nou.. Dat was nogal wat..hahaha.... Een deel is op het marktplein gekomen maar ook erg veel in de afvalbak. De kast ziet er weer heerlijk overzichtelijk uit.
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
48
zwolle
www.masave.nl
@janpieter : en de rest ook !! haha...het is echt een beste stapel

Nu lekker richting werkplaats. Er liggen vele klussen klaar en er wordt nog wat hout opgehaald. Wordt vervolgd
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.