Blog : Mijn belevenissen in houtland

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
48
zwolle
www.masave.nl
Hahaha... Ach, ik heb er vooral plezier aan om mijn beleving van mijn vak te vertellen. Ik mag gewoon met hout werken als bron van inkomsten...hoe mooi wil je het hebben ?? :D

IMAG4310.jpg
bijzonder stukje eikenhout
 

rik

Post veel
8 nov 2010
768
142
is dat een stukje van het moeras eik die mark van der zee een tijd geleden heeft laten verzagen?
gr
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
48
zwolle
www.masave.nl
Heeft er iemand nog 5-7mm dik amerikaans noten nodig ? Gaat vandaag en dit weekend voor erg weinig geld de deur uit (ben druk aan het opruimen) . Er zitten delen tussen die niet echt recht meer zijn en het hout is niet volledig droog. Mag eventueel ook wel geruild worden tegen ander hout.

Interesse ? Stuur me dan even een mailtje of bel me even op 0634955951

Er liggen kleine stukken maar ook delen van 300mm breed en 2500mm lang !!
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
48
zwolle
www.masave.nl
IMAG4333.jpg

Even een voorbeeldje van t noten. Mocht je nog eaa kunnen gebruiken dan kan je morgenochtend langskomen in de werkplaats. Ben er tussen 8.30 en 10.00 Stuur wel even een berichtje of bel even.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Vandaag ga ik weer eens lekker verder met het opruimen en het verwerken van de nieuwe voorraad. Gisteren de eerste stukken bosse gezaagd. Ik had al gelezen dat het enigzins naar ceder kan ruiken....en dat is erg prettig. Nou...t ruikt exact als ceder. Structuur lijkt wat op sapeli mahonie, geur van ceder en het stond al vele,vele jaren ergens in een loods...Yep, hier kan ik wel wat mee !!
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
48
zwolle
www.masave.nl
IMAG4352.jpg

Mooi ? of mooi ? Santos rosewood, heb ik al een hele tijd liggen maar deze week even geschaafd.... Deze houtsoort zit in de hogere prijsklasse maar man...wat tof...

IMAG4349.jpg

De "werkstelling" moet er ook aan geloven...Alles eruit...sorteren....en dan weer alles erin !! Veel werk maar ik kom allerlei dingen tegen die ik vergeten was...

De plattegronden zijn klaar voor de open dag. Voor de liefhebbers van koopjes : ik heb zelfs een "opruiming" tafel in gedachten. Altijd leuk toch ??

Dit wordt eigenlijk de 4e keer dat we deze dag organiseren. De allereerste was bij ons in de achtertuin , daar denk ik met veel plezier aan terug. Daarna in de oude werkplaats en nu al voor de 2e keer aan de esdoornstraat. Deze dag is echt een soort feestje voor ons. Met verjaardagen heb ik erg weinig maar deze dag is toch wel bijzonder.
 
Laatst bewerkt:

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
48
zwolle
www.masave.nl
Vanmorgen weer een poosje hout klaargemaakt voor de 28e mei. Het grote voordeel is dat je zo op deze manier wel grondig door de voorraad bij de werkplaats heen gaat. De machines hebben hun werk goed gedaan. Er ligt weer een hele stapel geschaafd hout klaar. Soorten lopen uiteen en ook de afmetingen. Zaterdag ga ik de grotere stukken deels verwerken want dan heb ik wat extra hulp. Erg prettig !!

Er komt regelmatig de vraag of ik geen prijslijst heb..... Voor een reguliere houthandel is dat geen probleem maar voor mij is dit niet te doen. Zoveel verschillende soorten met allemaal wisselende prijzen. Ik zou bijna een fulltime bezigheid hebben aan het bijhouden van deze lijsten. Wat ik nu doe is dat ik gewoon per order een totaalprijs maak. Hout kan op maat geleverd worden maar uiteraard ook als ruw materiaal.

Vandaag kwam de postbode wat giethars brengen. Ik hoor hier zoveel over dat ik zelf ook waar eens een poging ga wagen(heb gelijk wat meebesteld voor goede vriend GAV) . Geen idee hoe....wat...waar...maar er komt vast iets uit de werkplaats rollen deze zomer....
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
48
zwolle
www.masave.nl
@mark : Geen idee. Dit komt uit de werkplaats van een limburgse meubelmaker. Het stamdeel lag daar al vele ,vele jaren.

Binnenkort komt er misschien nog "vers"veeneik maar daar moet ik nog even over nadenken...
 

markvanzee

Actieve deelnemer
4 okt 2011
469
1
langerak
@mark : Geen idee. Dit komt uit de werkplaats van een limburgse meubelmaker. Het stamdeel lag daar al vele ,vele jaren.

Binnenkort komt er misschien nog "vers"veeneik maar daar moet ik nog even over nadenken...

Ha rick,

Vers veeneik als in vers gezaagd? Dan zal ik er idd nog eens 2 keer over nadenken. Ik heb mijn stam nu 2 weken in de droogkamer zitten, ben heeeel benieuwd hoe het eruit komt ... het schijnt hoe ouder het hout hoe lastiger te drogen. Info is te vinden op internet als je zoekt op 'bog oak' of 'mooreiche,'.

Groeten mark
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Nog een kleine week en dan is het zover !!!!!! Enorm veel zin in de open dag. Hele dag met andere houtbewerkers doorbrengen...praten over hout en houtbewerken!!!;)


Wij doen niet anders dan praten over MasaveHout en Rickkoorman deze week.
Tot zaterdag in Zwolle Rick.
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
48
zwolle
www.masave.nl
Hahahaha....bijzondere conversatieonderwerpen.....

Hier net even de laatste voorbereidingen doorgesproken :wie dat wat ? Koffie..... koffiezetapparaat...thermoskannen...jaja...er is nog best veel nodig voor zo'n middagje houtsnuiven !! Qua hout ligt alles klaar, het kan allemaal nog niet de werkplaats in anders kan er niet gewerkt worden...en dat is ook niet de bedoeling. Breed assortiment mag ik wel zeggen. Van beuk tot ziricote en van essen tot pink ivory.... De ene zoekt een penblank en de andere een bovenblad voor een gitaar...Ligt er straks allemaal. Tot zaterdag !!
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
48
zwolle
www.masave.nl
Volgens mij heb ik alles te wel klaar liggen. Er moet nog eaa verhuisd worden naar de werkplaats maar dan is het alleen nog een kwestie van opbouwen vanmiddag. Hier beginnen we tegen 15 uur pas mee. Eerst moet er natuurlijk nog wel gewoon gewerkt worden.

IMAG4414.jpg
Geertje kwam gisteren nog aan wat wat mooie stukken iepenhout. Stonden blijkbaar al jaren en jaren ergens in een vergeten hok. Nou...da's mooi...altijd wel een liefhebber voor te vinden toch ?

IMAG4416.jpg
Of ik alvast een mooi breed stuk hard maple klaar kon leggen ? Geen probleem !!

IMAG4420.jpg
En nog een bestelling....deze vroeg wat meer tijd.... T gros exact op dikte....vooral dat 3mm dunne gevlamde esdoorn is een uitdaging. Wat ben ik blij met de vandikteschuurmachine, die heeft hier weinig problemen mee. Vergt alleen wat extra tijd.

IMAG4418.jpg
Palletje 1 staat al klaar ....rest volgt straks....

IMAG4423.jpg
Onze Tonnie heeft gisteren de afkortzaag werkend gekregen....scheelt ook weer veel gesjouw.

Nou...ik ga richting wp.....tot morgen allemaal !!!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.