Blog : Mijn belevenissen in houtland

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Hahaha....da's ook weer waar @geneyn


Voor de liefhebbers van boeken : Ik ben onze boekenkast aan het opruimen en kom veel houtboeken tegen. Deze zet ik stukje voor stukje op het marktplein.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Gloeiende...gloeiende....Ben ik de boekenkast aan het leegruimen tik ik de spaarpot van mijn dochter van de plank.... Tja...waarom staat er dan ook een spaarpot in een boekenkast zou je denken:p Net gelijk maar even een andere spaarpot besteld...... Komt Sam (mijn zoon) naar mij toe...."papa, kan je die van mij ook kapotmaken ? " hahahaha...

Straks lekker naar de werkplaats om de boel een beetje op te ruimen en plek te maken voor een nieuwe levering hout. Dit keer komt er gelukkig niet zoveel.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
@sunrayes : Da's een leuk idee maar het is mijn dochter die bepaald he....;) Ze heeft al een hele verzameling houten knutselprojecten op haar kamer staan.

@hunto : Daar komt dit jaar een mooie houtkachel te staan en DD's met daarnaast een houtkachel leek me geen goed plan...hahaha

@wimmel : Da's wel een verdraaid leuk spaarpotje !


2016-03-02 16.19.13.jpg

Gisteren heb ik (samen met 2 man hulp) de enorme platen khaya verzaagd. Dat is echt het leuke van stagelopers. Eerst praten over het hout, dat schrikken ze van de kosten van 1 zo'n plaat...uitleg over "vizierzagen" en dan gaan !! De grijs op hun gezicht na het zagen was enorm, echt leuk om te zien.

Vandaag een dagje rust. Straks stuur ik nog een mailing rond naar alle klanten, altijd weer leuk om te doen. Verder wachten er een aantal huishoudelijke taken op mijn te wachten.:eek:
 
Laatst bewerkt:

Lars.

Post veel
26 nov 2014
850
63
Thuis
Wat las ik nou in de mail Rick? volgende week geen houtmailing:eek: ik weet niet of ik dat mentaal wel aan kan...;)
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
48
zwolle
www.masave.nl
Hahaha @lars/wimmel : Inderdaad...een weekje geen mailing volgende week. Ik mis het nu ook al...hahaha...

@meron : Er hangen hier bij mij ook gewoon stukken hout aan de muur....gewoon....omdat t mooi is...
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
48
zwolle
www.masave.nl
2016-03-04 14.31.19.jpg

Gisteren een aantal stukken ziricote verzaagd....akelig mooi spul....

2016-03-05 09.48.33.jpg
Vanmorgen voor een klant zijn eigen meegebrachte eikenhout verzaagd....wanneer je er een stuk zebrano naast legt heeft het eiken veel weg van zebrano.... #leukklusje

2016-03-05 10.45.37.jpg
Iemand kwam voor hout om zijn pickup-kast een beetje te verfraaien....Hout is geen probleem..... Na een kort gesprek leek het beter dat wij het hele ding in elkaar gaan zetten. Grappig hoe gesprekken kunnen verlopen.
 

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Ben niet Rick maar kan je vraag wel beantwoorden.

Vizier zagen is het zagen van een plank/plaat/ ruw stuk hout, op het oog. Dat wil zeggen dat je zonder geleider aan het stuk hout een rechte zijde maakt zodat je deze daarna verder kunt bewerken.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Yep....dat klopt inderdaad. Vizierzagen doe je echt op het oog. Uiteraard zet je wel eens een lijn maar daarna is het echt een kwestie van rustig doorvoeren van het hout en het streepje (op de kap van de zaag) op de lijn van het hout zien te houden. Met 27mm dik materiaal is dik makkelijk maar met 80mm materiaal wordt dit al echt een stuk uitdagender...
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Ik vind het altijd leuk wanneer mensen langs komen en aan bezoek geen gebrek deze week. ;) De ene zoekt naar hout voor het verwerken in een "modeaccesoire", een ander zoekt hout voor zijn gitaarproject en weer iemand anders zoekt hout voor een tafel...En nog heel veel daartussen....

Nu even naar wp om hout te verwerken wat er gebracht is.
 

bert1991

Actieve deelnemer
13 okt 2009
372
7
West Vlaanderen
Ben niet Rick maar kan je vraag wel beantwoorden.

Vizier zagen is het zagen van een plank/plaat/ ruw stuk hout, op het oog. Dat wil zeggen dat je zonder geleider aan het stuk hout een rechte zijde maakt zodat je deze daarna verder kunt bewerken.

Een stuk wijzer, uitsmetten noemt dat bij ons :)

Grappig die verschillende namen voor hetzelfde over de landsgrenzen heen :p
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
48
zwolle
www.masave.nl
Ja....zo hebben wij al menig gesprek gehad he @bert1991 aka mr kubiek !! :)

Soms vergeet ik wel eens wat ik allemaal gekocht heb aan hout. Wanneer je denkt met een aantal planken wel klaar te zijn en er ligt een serieuze stapel dan is het soms wel even omschakelen. Zo'n dag had ik gisteren....Sjemig....Heb ik dat allemaal uitgezocht ? Hahahaha... Maar goed dat een groot deel dit weekend al de deur uit kan...Anders wordt t wel krap in de werkplaats...Zelfs in de maat die wij hebben...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.