Blog : Mijn belevenissen in houtland

pa3gmi

Nieuw lid
18 nov 2014
12
3
Dinteloord
Hallo,
Inmiddels heb ik een aantal foto's in mijn album geplaatst van het door mij gemaakte uurwerk. het ontwerp is niet van mijzelf, maar komt van deze site http://www.woodenclocks.co.uk
/methods.html
IMG_3037.jpgIMG_3074.jpg
Een jaar of wat geleden ben ik begonnen met het maken van een zogenaamde CNC router, een door de computer bestuurde freesmachine, op die eerste machine heb ik een tweede gemaakt, die steviger en nauwkeuriger is geworden, het bereik is plusminus 55 cm in het vierkant en maximaal 13 centimeter hoog.
Het maken van de tandwielen is dus niet zo moeilijk, de tekening invoeren in een computer programma die maakt er code van die door de machine gelezen kan worden, als je dan alles goed hebt ingesteld komt het tandwiel of wat anders er uit zoals de bedoeling is.
IMG_3077.jpgIMG_3045.jpgIMG_3056.jpg
De wijzerplaat is ingelegd met Amerikaans noten. Eerst wordt de wijzerplaat gegraveerd en daarna in positief de cijfers gemaakt die vervolgens worden ingelijmd, op een van de plaatjes in mijn album is te zien dat de wijzerplaat op de freestafel ligt om het overtollige hout weg te frezen, daarna schuren en klaar is kees, zo heb ik ook de schorpioen gemaakt.CIMG1812.jpg
 
Laatst bewerkt:

pa3gmi

Nieuw lid
18 nov 2014
12
3
Dinteloord
Dag Pieter,

ik krijg het gevoel dat ik nu de draad van Massave hout aan het kapen ben, maar kort gezegd, het hangt er vanaf welke nauwkeurigheid je nastreeft. Je hebt naast de machine ook nog wel wat software nodig.
Een heleboel antwoorden vind je op het cnc forum http://www.cnczone.nl/index.php mijn basis opleiding was machine bankwerker, dus metaalbewerking is voor mij niet ingewikkeld, ik heb de eerste machine met niet meer dan een paar vijlen een handzaag en een kolomboormachine gemaakt, je kunt een CNC router ook van MDF maken, lees je maar eens in op het betreffende forum.

groeten,

Rien.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
He Rien, Bedankt voor het posten !!! Fijn dat je dit hebt willen delen met ons allemaal ! En tof dat ik een klein steentje heb mogen bijdragen aan dit geheel.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
masave geschaafd hout.jpg

Zondag even een foto gemaakt van de uiteenlopende houtsoorten...bijzonder eigenlijk hoe uniek elke houtsoort is...

plataan 2 masave.jpg

Zaterdagochtend probeer ik een deel van het herzaagwerk vaak te doen, dan is het lekker rustig in de werkplaats. Dit keer ook plataan gezaagd, heerlijk om mee te werken. Ik was blij verrast toen ik dit gespiegelde setje gezaagd had.

Deze week ga ik vooral bezig met het kopen van hout, administratie en wat eigen werkstukken maken. Hopelijk komen er weer wat pepermolens uit de werkplaats:p
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Vandaag gaan we weer op pad. Er is een enorme stapel hout te koop en daar moet ik natuurlijk even bij zijn. Hopelijk zit er wat voor mij tussen.

Afgelopen paar dagen weinig gedaan in de werkplaats helaas dus de rest van de week moet ik even hulp inschakelen om de bestellingen klaar te maken. Gisteren zijn de nieuwe linten gebracht voor mijn Felder 510. Het zijn linten die ik via Leitz heb gekocht van het merk DoAll. Zeer benieuwd hoe deze zullen zagen. Oh...het is al tijd...ik moet gaan !
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
47
zwolle
www.masave.nl
Er lag toch echt wel een heleboel hout bij de verkoper in zijn loods...ongeveer 76 kuub.....Na lang zoeken heb ik ongeveer 2 kuub uitgezocht wat binnen mijn eisen viel..... Acacia en kersenhout....Binnenkort halen we dat op.

Straks naar de werkplaats. Er komt iemand hout uitzoeken en wil dat eigenlijk gelijk geschaafd en gezaagd hebben...nou...dat kan !!
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
47
zwolle
www.masave.nl
@henk verhaar : Dat kan, stuur even een mailtje met hetgeen jullie nodig zijn, dan leg ik dat gelijk apart

Over een dikke twee weken komt dan eindelijk de nieuwe voorraad esdoorn uit amerika. Erg blij mee !!

Momenteel ben ik druk bezig met het maken van kitjes die je dan kan meebestellen bij de toffe schaafbeitels. Niet iedereen heeft toegang tot een complete machinale werkplaats en dus leek het me wel handig om eaa klaar te maken.
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
47
zwolle
www.masave.nl
IMAG0692.jpg

Soms kom je zo'n plank tegen ...daar moet je gewoon even een foto van maken en delen met je houtmakkers....boel oogjes !!

IMAG0696.jpg

Voor de bouw van enkele gitaren : kwartiers sipo en ayous

IMAG0708.jpg

Vanmiddag nog even een uurtje naar de werkplaats geweest om wat schuurwerk te doen...aangezien dat snel klaar was besloot ik de lintzaag maar aan te slingeren. Normaal zaag ik altijd op zaterdagochtend maar ik liep een beetje achter dus nu was de mooie gelegenheid om even wat in te lopen. Hier een stuk bubinga van 210mm hoog...Dat ging voorheen als boter....t lint is niet meer zo scherp dus t zagen ging wat lastiger. Ik weet niet hoe het met jullie zit en lintzagen maar ik heb het gevoel dat ik mijn lintzaag pas na vele uren zagen leer kennen. Wanneer kan je wel kracht zetten en wanneer moet je even rustig aan doen. Het is echt een kwestie van gevoel...dus goed kijken en luisteren.

IMAG0710.jpg
IMAG0710.jpg

IMAG0711.jpg
Robinia van 230mm hoog....

'IMAG0701.jpg
Vandaag ook zelf een houten schaaf gemaakt. Morgen ga ik er verder mee om alles te "tunen". Het schaaft al maar er is ruimte voor verbetering. Zoals ik al eens schreef zijn er nu ook kits te koop om zelf een schaaf te maken. Houtsoorten kan je in principe zelf kiezen. Ik zorg dan dat alles netjes gezaagd/gevlakt en geschaafd bij je thuis komt.

IMAG0703.jpg

Nou...dat was hem dan alweer....Nu ff douchen en dan lekker luieren de rest van de dag... :eek: Morgen komt er iemand hout brengen dat hij bewerkt wil hebben, ook geen probleem. mocht je dus hout hebben dan je niet zelf kan bewerken dan kan je in principe ook gewoon bij ons terecht.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
masave snijplanken.jpg

Het leuke van een houthandel zoals de onze is dat je allemaal stukjes overhoudt na een weekje zagen. Ik heb me aangeleerd om de restanten altijd gelijk ook de schaven en mee te nemen naar huis. Daar leg ik het dan onder de werkbank neer en wanneer ik zin heb plak ik een hele boel latjes en balkjes aan elkaar om zo broodplanken/snijplanken te maken. Je houdt alles een beetje netjes, je maakt iets uit restproducten, het is leuk om te doen en je krijgt er ook nog eens geld voor.... Briljant vak heb ik toch!! ;)

Straks ga ik nog even naar de werkplaats. Er komen wat mensen langs. De ene zoekt een rustiek stuk hout om zelf een kapstok te maken (ik heb nog wat bijzonder rustiek eikenhout liggen) en de andere komt zijn hamertjes halen. Tevens heeft hij kwartiers gezaagd eikenhout nodig. Ook geen probleem want er ligt nog wel eaa.

Vanmiddag hoop ik lekker thuis aan de slag te kunnen. Eva en Sam zijn allebei bezig met een kistje en ik heb dit aangegrepen om zelf ook weer eens wat kistjes te maken. Geen idee hoe hun kistjes eruit komen te zien maar die van mij heb ik al redelijk in mijn hoofd. De ene uit robinia met een deksel van masur-berken en de andere uit gevlamd esdoorn met een deksel van een bijzondere burl..... Yep...dat gaat een mooie middag worden.

Mensen vragen wel eens of de houthandel mijn fulltime bezigheid is...Nou....Ik besteed wel alle beschikbare tijd aan hout maar fulltime is het zeker niet. Waar ik voorheen 6 dagen per week in een net pak door een groot bedrijf rende kan ik nu met veel plezier 's ochtend de kinderen rustig naar school brengen, daar even kletsen met mooie moeders :p......Thuis ff bakkie koffie en dan richting werkplaats.... Tegen 11 uur ben ik weer thuis te vinden....broodje eten , momentje rust gevolgd door wat administratie en rondje internet...Dan de kinderen uit school halen.... Voor een paar jaar geleden had ik mijzelf voor gek verklaard dat dit mijn situatie was maar man wat is dit een beter leven. Natuurlijk niet helemaal uit vrije keuze maar bepaalde zaken heb ik geen invloed op en daar maak ik me dus geen zorgen over (...nou ja....zo min mogelijk..hahaha). Gedurende de dag komen er vaak wat mensen op bezoek. Eigenlijk altijd op afspraak. Ik vind het belangrijk om tijd te kunnen nemen voor een klant.

Daarnaast vind ik het gewoon ook echt leuk om mensen te helpen met hun projecten. Zo komen er ook wel mensen langs die vast zitten met hun project of met een bepaalde vaardigheid. Ik vertel dan hoe ik het zelf doe en soms helpt dat. Kan ik niet helpen ? Dan zoek ik de hulp voor hun op. Ik ken legio houtbewerkers door nederland en belgie die graag hun kennis willen delen.

Maandag ga ik in de werkplaats eens uitdokteren hoe de opstelling moet gaan worden voor mijn komende open dag 31 mei. Plattegrondje maken met een scenario voor goed weer maar natuurlijk ook eentje voor slecht weer. T bezoekersaantal is altijd gokken maar afgelopen 2 jaar kwamen er elk jaar meer mensen gezellig naar Zwolle. Logischerwijs dit jaar dus ook ;) Geen entreekosten, gratis koffie,thee en koek...veel te zien, andere houtbewerkers ontmoeten...Wat wil je nog meer ?

Zoveel getype zonder mooie foto's.....hahaha...zal vandaag weer wat mooie plaatjes schieten...
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
"Mensen vragen wel eens of de houthandel mijn fulltime bezigheid is...Nou....Ik besteed wel alle beschikbare tijd aan hout maar fulltime is het zeker niet. Waar ik voorheen 6 dagen per week in een net pak door een groot bedrijf rende kan ik nu met veel plezier 's ochtend de kinderen rustig naar school brengen, daar even kletsen met mooie moeders ......Thuis ff bakkie koffie en dan richting werkplaats.... Tegen 11 uur ben ik weer thuis te vinden....broodje eten , momentje rust gevolgd door wat administratie en rondje internet...Dan de kinderen uit school halen.... Voor een paar jaar geleden had ik mijzelf voor gek verklaard dat dit mijn situatie was maar man wat is dit een beter leven. Natuurlijk niet helemaal uit vrije keuze maar bepaalde zaken heb ik geen invloed op en daar maak ik me dus geen zorgen over (...nou ja....zo min mogelijk..hahaha). Gedurende de dag komen er vaak wat mensen op bezoek. Eigenlijk altijd op afspraak. Ik vind het belangrijk om tijd te kunnen nemen voor een klant. "
Hallo Rick
Leuk om dit bericht van je te lezen. Het beroep van huisvader valt niet mee :p Het voordeel bij jouw is dat je het zo goed kan combineren met je " echte beroep" houthandelaar frutselaar en mensenmens.
Het ga je goed.
hg Hugo
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
@armadaman : Ben je niet jarig vandaag ? Of net geweest ? :eek:

Vanmorgen was t erg gezellig in de werkplaats. Weer mensen blij kunnen maken met geschikt hout voor hun projecten. Straks nog bezoek uit Belgie. Deze meneer heeft vele houthandels afgebeld en bezocht maar kon niet slagen...Hetgeen hij zoekt had ik wel liggen...Dus vanuit Brugge is hij nu onderweg....
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
IMG-20150404-WA0020.jpg

Zelfs vanmiddag nog even tijd gehad om een begin te maken met een kistje....en dan is het wel handig dat ik allemaal gefineerde plankjes heb liggen..... Kistje is robinia en de deksel van masur-berkenfineer.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
IMAG0760[1].jpg

Vandaag een begin gemaakt met een 2e kistje....man...wat vind ik kistjes-maken leuk werk. Het helpt enorm wanneer je met bijzondere houtsoorten eaa mag maken. Vaak ben ik met een bestelling bezig voor iemand en dan blijven er stukken over...dan begint het hoofd al vaak te borrelen wat ik wel allemaal niet hiermee kan maken. Gelukkig had ik geen kistjes meer op voorraad dus kan ik er weer fijn een paar maken.

IMAG0762[1].jpg

Mooi fineertje.... Morgen zaag ik de deksels eraf en kunnen we aan de slag met het binnenwerk.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.