Blog : Mijn belevenissen in houtland

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
48
zwolle
www.masave.nl
@henk : Er zit weinig cocobolo bij en met de pijn zal het hopelijk meevallen :D "Kusje erop ? ":eek:

Gistermiddag heb ik een toffe middag gehad in de werkplaats. Eerst een klein half uur allerlei hout klaargemaakt voor vandaag en daarna kwam goede vriend "Sunrayes" langs. Altijd gezellig : beetje bijpraten , kopje koffie, beetje over hout praten, kopje koffie....Voor ik het wist was het bijna 18 uur...hahaha....

Straks naar de werkplaats om lekker bezig te gaan....Eerst even de afzuiging ontstoppen bij de vandiktebank...Daar lette ik gisteren niet zo goed op...hahaha....
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
48
zwolle
www.masave.nl
En toen was het alweer maandag. Zaterdag heb ik best veel gedaan. De ochtend heb ik besteed aan onderhoud van machines en aan wat kleine orders die ik nog klaar wilde maken. Verder weer genoeg voorraad gemaakt zodat het winkeltje er ook weer lekker gevuld bij staat. Mensen kijken vaak hun ogen uit wanneer ze bij mij op de zolder rondlopen... Een enkele grinnikt en zegt " Dat wil ik ook "!!

Zaterdagmiddag heb ik nog even een half uurtje "gehobby'd" .... ik was bezig met een serie kleine kistjes en dat lag nogal stil..... Nu weer een stapje verder... Nu nog een binnenvoering erin, opschuren en afwerken.... Tijdens deze bezigheden zag ik ook nog 3 snijplanken liggen die ik een tijdje geleden had verlijmd... Tja....die gelijk maar mee genomen in dit hele proces. Ergens deze week sta ik dus lekker te schuren en te schuren !!

Vandaag druk met wat administratie en met het samenstellen van hout voor de mailingen van deze week. Ik probeer elke mailing zoveel mogelijk uiteenlopende stukken hout te laten zien. Vanmiddag rolt de eerste mailing de deur uit met echt een heleboel tof spul. Ik krijg vaak het verzoek op mensen van te voren een berichtje te sturen maar op een bepaald moment is dat niet meer mogelijk (aangezien heeeel veel mensen dat graag willen). Zoek je echt iets specifieks mail me dan gewoon even en dat probeer ik dat in te vullen.

2016-02-15 08.52.36.jpg

Dit is wel een leuk voorbeeld van 1 van de foto's in de mailing van vandaag....
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
En toen was er weer bijna een week voorbij.... Helaas heb ik weinig kunnen doen in de werkplaats..... Het voordeel van deze week is dat ik wat meer tijd had voor "computer-dingen". Elk nadeel heeft een voordeel zei onze Johan toch ? :p

Gisteren ontving ik van een leverancier een foto van het hout dat hij klaar heeft staan. Het wachten was op een partij khaya "mahonie" uit Africa. Dat is nu ook binnen en komt voor een deel naar Nederland.

IMG-20160218-WA0026[1].jpg

Mmm......Dat is deel 1 . Komende week komt er een extra stelling in de kleine berging bij de werkplaats. Daar kan dit voor een deel in maar ook een aanzienlijk deel zal gelijk verwerkt worden tot kleine delen. Deze gaan dan naar binnen en worden 2 weken later helemaal klaargemaakt en naar onze klant gestuurd.
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
48
zwolle
www.masave.nl
Eindelijk vandaag weer even in de werkplaats aan de slag geweest....heerlijk !!! oa een paneel verlijmd voor een klein tafeltje en wat stukken hout uitgezocht voor de mailing van ....tja....vandaag of morgen...ik weet t nog niet...hahaha.... Denk dat t vanmiddag gaat worden, ik kan niet meer wachten.

Donderdagochtend gaan we bezig met de nieuwe houtstelling, daar ben ik erg blij en gaat het leven een stuk makkelijker maken. Zaterdagochtend ga ik samen met een goede vriend een hele stapel hout verzagen oa gevlamd esdoorn, black limba en khaya mahonie.

Straks komt er nog iemand langs die voor mij erg mooie metalen onderstellen gaat maken voor een aantal bijzettafeltjes voor thuis, goede kans dat ik gelijk wat meer laat maken. Er is altijd wel iemand die ik een plezier kan doen met zo'n onderstel. Zulke klussen zijn echt voordelig wanneer je er meer dan 1 laat maken. Instellen van de machines kost vaak veel tijd en wanneer je er dan meer in 1 keer kan zagen win je veel tijd....en dus geld... Wordt vervolgd.....
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
48
zwolle
www.masave.nl
@wimmel : Yep....daar is zeker sprake van....

2016-02-25 09.54.09.jpg

Wat een bijzondere schattige stelling. Exact op maat gemaakt voor de beschikbare ruimte. Dat gaat me echt veel gesleep schelen.

2016-02-25 11.07.50.jpg

En t werkt !! Super !! Zaterdag vullen we deze gelijk helemaal af met nieuwe aanwinsten.
 

eug3ne

Actieve deelnemer
15 mei 2015
199
5
naarden
als je ze binnen op slaat drogen ze uit; levensgevaarlijk... Een houten ladder hoort buiten onder een afdakje, dan blijft ie precies vochtig genoeg.
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
als je ze binnen op slaat drogen ze uit; levensgevaarlijk... Een houten ladder hoort buiten onder een afdakje, dan blijft ie precies vochtig genoeg.
+1
Heel lang geleden duwden de glazenwassers bij ons de kar met de houten ladders nog zelf voort.
Meestal werden deze karren in een loods gestald waar ook de marktkramen opgeborgen werden.
Als het lang droog was gooide de glazenwassers soms de ladders een nacht in het water (meestal de gracht).
Toen kon dat nog, nu heb je gelijk een bon en is waarschijnlijk je ladder ook weg.

Dus Rick, als ie kraakt even in de sloot met die ladder.:)
Mvg,:)
.
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
48
zwolle
www.masave.nl
2016-02-26 08.39.22.jpg

Het hout voor dit weekend is binnen. Een deel van dit esdoorn verzaag ik vandaag en ik bewaar een deel voor iemand die hier een gave tafel van wil maken. Moet je voorstellen : Een tafel uit gevlamd esdoorn met een lengte van 3500mm..... Wow !!

Verder staat er khaya mahonie om het programma...... Delen van 55*900x2400mm..... Iemand nog een tafelblad nodig ?
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Oeiiiii.....de zagerij waar ik zaken mee doe aan de andere kant van de plas heeft een aantal mega buckeye burls liggen....... Erg bijzondere tekening maar ook wel een erg bijzondere prijs...Daar slaap ik nog maar even een nachtje over ;);)
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
146
Enkhuizen
Er zijn vast wel draaiers hier die dol zijn op dit soort burls.
Misschien laten inschrijven? Of organiseer een veiling per burl.
Foto's, afmetingen en indicatieprijzen verhelderen de boel.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Na een nachtje slapen toch besloten om de burls te laten waar ze zijn. Vond ik eigenlijk wel enorm knap van mijzelf. Om het verdriet van minder te maken heb ik wel mooi noten en esdoorn gekocht. Dit komt deze week al in Zwolle aan.

Dit was een pittig weekend. T feest begon al op vrijdagochtend. Toen ik aankwam bij de werkplaats stond er een busje.... "He, zal dat het hout zijn ? " Dat leek me vreemd want het was echt een boel hout en dit was een niet erg groot busje....Jahoor, helemaal knettervol gepropt..... En geen kooiaap dus moest alles er handmatig uitgetild worden... En dan is het fijn dat je een werkplaats deelt... Hulp was snel gevonden en een kwartier later was de bus leeg.

Een paar kleine delen zijn gelijk de werkplaats binnen gebracht maar de bulk heb ik even laten liggen tot de volgende dag....

Morgen gaan de laatste delen khaya mahonie naar binnen....en waarschijnlijk geen moment te vroeg want kort daarna zal de volgende leverancier al wel op de stoep staan.
 

geneyn

Actieve deelnemer
5 mrt 2015
119
0
Brugge, BE
Leuke mailing idd gisteren. had interesse in de verschillende balkjes om (die met het purperhart) om er een kopse snijplank van te maken maar zit dan gesukkeld met het feit dat ik geen vandiktbank heb om alles mooi vlak te zetten. :(
zal maar wachten tot de lessen in september opnieuw beginnen in de avondschool dan kan ik er wel es iets doorduwen voor privee gebruik
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.