Blog : Mijn belevenissen in houtland

Wimmel

Post veel
27 apr 2014
1.056
0
Montfoort
Dat kerstgevoel herken ik wekelijks sinds deze hobby er is, wanneer er weer een pakketje bezorgt moet worden met iets dat besteld is ;). Zo komt vandaag een minifoto studiootje binnen en kan ik vanavond of morgen mijn pennen goed fotograferen en volgende week komt er wat Wax binnen uit België als alles goed gaat.

Succes bij onze oosterburen en we zijn benieuwd naar de nieuwsbrieven om te zien wat je allemaal gescoord hebt.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
2015-07-14 08.36.37.jpg

Om 7.30 zijn we vertrokken. Gewoon rustig aan richting het oosten..... Bij aankomst even een korte rondleiding door het bedrijf gehad. Toen besproken wat ik eventueel zou willen aankopen. En dan begint de lol, het uitzoeken van het hout. Het is dan erg prettig dat je met twee mensen bent die allebei wel vaker hout in de vingers hebben. Waar ik een scheurtje gemist heb ik al mijn hebzucht krijg ik de plank weer terug geschoven van GAV omdat er toch een scheurtje in zit op een vervelende plek. Na een lange tijd zoeken en graven hebben we toch eaa kunnen vinden wat voor ons bruikbaar is. De rest is helaas niet wat ik ervan gehoopt had. Daarom is het toch goed om de eerste keer bij een bedrijf langs te gaan.

2015-07-14 16.58.34.jpg

Toch nog een bescheiden hoeveelheid hout kunnen vinden...oa mak.ebben , ziricote, mahonie en oost indisch palissander..... Straks naar de werkplaats om dit allemaal te verwerken. Wanneer dat klaar is verwacht ik de volgende lading alweer...oa cedrella, beuk, linde, mahonie en bubinga....en blijven we lekker bezig....
 

Wimmel

Post veel
27 apr 2014
1.056
0
Montfoort
Zit er nog hout tussen met oogjes en grillige tekeningen?

En thanks voor de heads up, Rick. Welkom terug in NL :).
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
851
63
Thuis
Foto's van dat soort hout gaat mij nooit vervelen! Het is misschien niet een enorme hoeveelheid maar er zitten wel hele mooie stukken tussen.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
@bijtel : T gros herken ik inderdaad gelijk.... maar soms moet ook ik wel eens een hulplijn inschakelen

@wimmel : zeer zeker...heb binnenkort mooie ziricote penblanks op voorraad

@lars : mij ook niet

2015-07-15 15.07.46.jpg

Verlijmd red alder

2015-07-15 15.07.55.jpg

Geschaafd bubinga

2015-07-15 15.24.33.jpg

En nog meer moois.....

2015-07-15 17.01.36.jpg

4A kwaliteit gevlamd esdoorn

Morgen krijg ik bezoek van forumlid Nerflander en staan er weer een aantal klussen op t programma...
 

Wimmel

Post veel
27 apr 2014
1.056
0
Montfoort
Geef maar een fotootje zodra je die Ziricote binnen hebt Rick, is nog nieuw voor me dus bij voorbaat heb ik daar al zin in.

Edit: een snelle goochel op Ziricote geeft me dit resultaat.... Waaar zit die like button? Het is net een wilde zee met golven van hout.

Ziricote-p.jpg
 
Laatst bewerkt:

woodworkpro

Actieve deelnemer
31 dec 2012
337
0
@woodworkpro : En dat is precies de reden dat er steeds meer mensen hun hout bij ons bestellen...die moeite neem ik graag.

Omdat je voor jezelf werkt wil je een goed product leveren, maar ik kan me voorstellen dat een houtleverancier een binnenkomende bundel
van 3-5 kuub niet even plank voor plank door zijn personeel laat controleren.
Ik zoek ook alles zelf uit om kromme en gescheurde planken te voorkomen, valt soms niet mee om alle 46x300x4800mm planken rondom
te bekijken en op te laden:mad:
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
@wimmel : Dat is inderdaad ziricote ! Nu is dus wel een erg mooi stuk op de foto. Ik leg wel spul apart voor je om pennen van te maken.

@woodworkpro : Ik kan me het ook voorstellen echter heb ik het idee dat een klant wil waar hij om vraagt. Die stapel hout stapel ik (of laat ik stapelen) gewoon door om te zien of het overeenkomt met de wensen van de klant. Dat is ook 1 van de redenen dat ik geen bulk wil verkopen ;) Ik wil gewoon de best passende kwaliteit leveren bij de wensen van de klant.

Wil iemand eiken met noesten ? Dan krijgt hij dat !

Wil iemand kwartiers hout ? Dan moet er net zo lang gezocht worden dat alle planken kwartiers zijn en niet dat er stiekem een dosse plank tussen gedrukt wordt.

De werkplaats begint aardig leeg te raken, bijna iedereen is op vakantie. Alleen Hugo (medewerker Houtactief) is er nog tot vrijdag maar daarna ben ik twee weken in mijn eentje. :( Gisteren al het zware werk gedaan want dat gaat met mn tweeen een stuk prettiger. Sterker nog...alleen lukt dat helemaal niet...hahaha

Ik mag voor twee mensen het hout klaarmaken voor hun tafel. Lijmwerk doen zij allemaal zelf of met hulp van mij. De ene wil multiplex gaan beplakken met 7mm massief en de andere wil eigenlijk een grote "masave"snijplank maken..ook erg tof
 

Wimmel

Post veel
27 apr 2014
1.056
0
Montfoort
Ik weet het Rick, het is schier onmogelijk om aan zulk hout met tekeningen te komen, ik zat je te plagen :). Maar grillige houttekeningen kan je altijd kwijt bij me voor blanks.

Maar ik hou me aanbevolen zodra je het binnenkrijgt, thanks.
 

woodworkpro

Actieve deelnemer
31 dec 2012
337
0
Kleine hoeveelheden houden het ook leuk.
mooie stukken hout heb je weer bijelkaar gezocht.
Ik werk zelf maar met een paar soorten hout, ik kijk graag naar al die andere soorten hout die ik voorbij zie komen.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
En toen was het alweer zaterdag...man...wat is deze week voorbij gevlogen.... Het hout voor de twee tafels is nagenoeg klaar. Straks doe ik de laatste stukjes en dan kan dit volgende week de deur uit. Afgelopen week veel aanvraag voor quilted maple gehad. Mensen schrikken wel eens van de prijs vooral als je bedenkt dat het eigenlijk gewoon maar esdoorn is. Tja....het is echter een niet veel voorkomende houtsoort en die zijn prijzig helaas. Gelukkig heb ik ook delen die medium getekend zijn en dus stukken vriendelijker geprijsd.

Over een dik uur komt een houtvriend naar de werkplaats om samen het beukenhout te machineren voor zijn roubo-werkbank. Iemand nog beukenkrullen nodig ? haha
Beuken schaaft heerlijk !! Het hout heb ik al uitgezocht en grofweg op maat gezaagd.

Verder wil ik de lintzaag nog even aanslingeren om wat hout te herzagen.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
2015-07-18 11.10.50.jpg

T blad is verlijmd...het zijn 2 losse delen.... Pfff. wat een gewicht...

Maandag uit de klemmen, lijmresten eraf krabben, weer vlakken en dan door de vandiktebank...Leuk project maar ik ben blij dat we dit samen doen.

Net nog even naar de werkplaats geweest. Vorige week had ik wat hout gelijmd voor iemand maar daar zat een heeeel klein spleetje in.....ggrrrrr....dus alles opnieuw gemaakt. Klant even gemaild om het uit te leggen. Tja...had hem niet uitgemaakt maar ik lever alleen dingen waar ik achter sta.
 

woodworkpro

Actieve deelnemer
31 dec 2012
337
0
Lekker dat gewicht van hout;)

Had laatst voor een klant een eiken bank gemaakt, dik 4,5cm breed 45cm en het lange gedeelte met een lengte van 4m, niet te tillen.
Foto0617.jpg
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
@woodworkpro : Dat ook weer een reden waarom ik de beste houthandel in Europa wil zijn in kleinere hoeveelheden :D

Langzaam maar zeker rollen de eerste bestellingen weer de deur uit. Daar zaten ook een aantal arbeidsintensieve klussen bij met veel klein schaafwerk, erg leuk om te doen. De ene wil een multiplex plaat gaat beplakken met 8mm dik hout. Toen ik het advies gaf kreeg ik eerst een verbaasde klik , voelde me net zo'n autoverkoper...hahaha...Maar het is echt beter om beide kanten van de plaat te beplakken. Gelukkig zag de klant dat ook in. Ik heb/had nog veel dun eiken liggen dus dat kon mooi hiervoor gebruikt worden.

Verder gaat iemand een tafel bouwen uit allemaal verschillende stroken hout...ook een beste klus

Straks de laatste stukken hout voor de roubo-werkbank schaven en dan eens kijken naar de stapel resthout....ik zie snijplanken aankomen...hahaha
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Hahaha...Da's mooi ! Want je kon maar zo het idee krijgen dat ik wat extra hout probeerde te slijten. DHL komt straks het hout ophalen. Dus je kan binnenkort aan de slag. Er staat hier alweer een mooie stapel pakketten. Ook vrijdag worden er weer pakketten opgehaald.

Vandaag wordt het een rustig dagje. Even een dagje pauze ingelast want het is even erg druk geweest. Vandaag dus een beetje administratie doen. Straks komt er nog iemand kijken naar wat toffe stukjes hout, speciaal voor hem heb ik stukken cottonwood-burl. Hij weet niet wat hij ziet straks.
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
48
zwolle
www.masave.nl
2015-07-24 08.29.53.jpg

Ik heb ook weer genoeg crushgrind mechanisme's voor het maken van een pepermolen. dit is de langste versie a 450mm !! Kost 10 euro p.stuk !!

2015-07-24 15.22.07.jpg
Spalted en Flamed in 1 stuk hout....gaaf he !!

2015-07-11 09.15.22.jpg

Brandhout....yep...dat gaat ook maar door. Verder hebben we vele bakken vol geperste briketten, mooi voor in de kachel !!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.