Blog : Mijn belevenissen in houtland

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
47
zwolle
www.masave.nl
Hahahaha die @sunrayes . Straks kom ik in de wp en zit er een stuk touw op de lintzaag....

Iedereen heeft vast wel zo'n lijstje met dingen die hij/zij wil aanschaffen of andere zaken die opgestart kunnen worden. Die dingen blijven maar in het hoofd rondzwemmen. Nou, bij mij werkt het wel zo..;) gisteren alles maar eens even uitgerukt en overal bij gezet wat de reden is dat het nog niet is gebeurd. Werkt bijzonder verhelderend. Als je maar 1 x per jaar iets nodig heb is het misschien beter om even iets te lenen of die activiteit uit te besteden. Verder voordeel is dat het geld in mijn broekzak blijft zitten.

Met een beetje geluk hebben we morgen een nieuwe boekhouder. Met meerdere boekhouders heb ik gesprekken gevoerd om te zien welk bedrijf het beste bij ons past. Ik sta liever in de werkplaats dan dat ik me met papierwerk bezig hou:eek:. Vandaag een 2e gesprek met een selectie uit de mensen die ik sprak. Straks weer een zorg minder.

Nu richting werkplaats, fijne dag allemaal.
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
47
zwolle
www.masave.nl
20190107_143828.jpg
Maandag heb ik samen met een klant (bijna 80jaar) deze plank gezaagd en geschaafd. Man,ik hoop dat ik op die leeftijd nog zo bezig ben. Tijdens de koffie heb ik vaak de mooiste gesprekken met mensen die komen helpen. Waar de ene vele boeken heeft geschreven is de andere een grootmeester in het bewerken van metaal.

Gisteren heb ik lekker een dagje vrij gehad....ja.je leest het goed...hahaha.... vandaag heb ik dus dubbel zin om aan de slag te gaan .
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.095
234
Goeree-Overflakkee
Erg blij met deze lijmklemmen. We konden niet vinden wat we zochten dus hebben we een serie van deze klemmen laten maken. Werkt super. Bij bepaalde klussen is het nodig om hout te verlengen.

Dat ziet er erg handig uit. Is iets vergelijkbaars echt niet op de markt? Mag ik vragen wat dit kost? Ik heb er wel interesse in.
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
47
zwolle
www.masave.nl
@bijtel, ik heb het niet kunnen vinden. Stuur anders even pb over de klemmen en hoeveel je er wilt hebben.

Straks weer naar de werkplaats. Eerst paar kleine schaafklusjes, een partij hout uitzoeken en dan opruimen. Wordt een mooie dag.
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
47
zwolle
www.masave.nl
IMG-20190115-WA0003.jpg
cursus "snugger kijken naar een plank" .... ik kan soms iets te veel lopen turen naar het hout. Hahaha...mijn collega wil alweer door en ik sta nog een beetje verliefd te zijn om het hout.

IMG-20190110-WA0033.jpg
hierop is de keuze gevallen. De klant wilde allemaal brede dosse delen Amouk. U roept....Rick zoekt....

Morgen is het alweer vrijdag...deze week ging wel enorm snel. Wat staat er op het programma morgen:
*schuren tafelbladen
*klusje 1 verbetering aan de werkplaats zoals elke vrijdag
*stapel steenbeuk zagen in handzame stukken
*en uiteraard opruimen

Wordt dus een gevulde dag!!
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
848
63
Thuis
Leuk om je werkzaamheden te zien Rick. Inmiddels heb ik ook aardig wat cursussen "snugger kijken naar een plank" gevolgd en daar zullen er nog veel bijkomen denk ik;)
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
47
zwolle
www.masave.nl
@Lars... t is een bekende bezigheid in de werkplaats he...Hahaha

Vandaag zijn we de week begonnen met het zagen van pacific yew, taxus uit californie. Mooie kleur, helaas was de kwaliteit matig. Inkoopfoutje laten we maar zeggen. Normaal zie ik al het hout wat ik koop maar deze ongezien gekocht....en gelijk afgestraft....

Vanmiddag ga ik nog wat kleine klusjes doen zodat we morgen gelijk verder kunnen. Met goed plannen kan je soms enorme tijdswinst maken. Woensdag komt er trouwens weer een mooie berg hout binnen. Voornamelijk onbekant Amerikaans notenhout.
 

MaVa

Actieve deelnemer
3 mrt 2016
164
4
diksmuide
Jammer genoeg komt er de laatste tijd meer en meer matig hout op de markt. Gaan kijken wordt dan ook belangrijker en belangrijker. Hopelijk kan je er nog iets van maken.
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
47
zwolle
www.masave.nl
Yep.... er gaat bij ons veel tijd zitten in het inkopen van hout. Het taxus wordt omgetoverd tot tafel voor de showroom.

Vanmiddag staat er veel moois op het menu: black limba, flamed maple, wenge,Padoek, olijf en es... ben nog niet begonnen maar heb er nu al lol van.
 

tinco

Actieve deelnemer
17 mrt 2017
114
7
Hey Rick, mijn familie heeft anderhalf jaar terug een paar honderd bomen om laten kappen in Drenthe. Ik heb geen idee of dat terecht is gekomen in het soort markt waar jij in werkt, is het als je hout koopt altijd duidelijk waar het vandaan komt? Volgens mij zou dat hout nu ongeveer droog genoeg voor verkoop moeten zijn, en zou het wel cool vinden om er een paar plankjes van te hebben.
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
47
zwolle
www.masave.nl
@tinco ,ik wil met alle liefde op zoek gaan. Stuur mij even de gegevens per pb.

Vanmiddag voor het eerst gezaagd met een nieuw zaaglint. Ik ga eerst wat meer zagen en dan zal Ik mijn bevindingen delen.
 

tinco

Actieve deelnemer
17 mrt 2017
114
7
Dankjewel! Ik zal eens bij mijn familie informeren welke firma de kap heeft gedaan, dat zal vast helpen. Het bos heet Berkenheuvel, onderdeel van het Drents-Friese wold, er is niet zo heel veel bos in noord Nederland dus ik dacht misschien dat het je al opgevallen was, je hoeft niet specifiek voor mij op zoek hoor!
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
47
zwolle
www.masave.nl
20190121_155520.jpg
Hier werd ik wel vrolijk van.... notenburl ......

Deze week gaan we een begin maken met het wegruimen van de laatste 2 leveringen hout. Eik 52mm, tamme kastanje 52m , steenbeuk 65mm, noot 52mm... erg blij met de heftruck van de buurman, dat helpt enorm.
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
47
zwolle
www.masave.nl
Bedankt @leroy

De planning liep volledig in de soep helaas. Mijn hulp voor die dag was ziek en er kwamen wat klanten langs. Het is dan wat het is denk ik altijd maar. Dus een dag later dit klus geklaard. Het enige wat moet gebeuren is het schaven van een deel van het hout. Er ligt altijd hout wat al gevlakt en op dikte geschaafd is. Hier kan iedereen dus gelijk mee aan de slag. Voor ons wat meer werk maar het wordt door de klant gewaardeerd en daar gaat het om.

Kent iedereen de volgende situatie :
iemand wil graag iets gemaakt hebben en vraagt 3 x naar de leverdatum. Of het toch iets eerder kon.... ja hoor, gaan we regelen. Dan zet je alles in het werk om op tijd klaar te zijn...Dan bel je de klant trots om te zeggen dat het gelukt is ....dan krijg je dit antwoord " ja, het komt toch niet goed uit...we komen over 2 weken het ophalen" ....hahahaha.....

IMG-20190114-WA0018.jpg
Vandaag staat er weer Padoek op het menu....heerlijke geur!! Vanmiddag mag ik wat bladen in de hardwax zetten. Fijne bezigheid. Nou, ik moet aan de slag . Fijne dag allemaal
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
47
zwolle
www.masave.nl
Daar ben ik weer. Het was even wat hectisch in de werkplaats en thuis dus weinig tijd voor andere zaken.

Er is weer genoeg hout onderweg naar zwolle. Soms kom ik ergens kijken naar een kwartiers gezaagde eiken stam en kom ik weg met veel meer dan hetgeen op mn lijstje stond...hahaha... zo kocht ik wat eiken plaathout met bijzonder grillige zijkanten. Ik zag daar diverse mooie meubels in. Verder wat lange lengtes bosse . Verder wacht de enorme stapel Amerikaans notenhout nog op een beetje aandacht.

Deze week zijn we wezen kijken naar diverse vorkheftrucks. Tot op heden lenen we die van onze buurman maar we hebben hem steeds vaker nodig en dan is het slim om er zelf eentje aan te schaffen. Veel uitleg gehad over alle mogelijkheden. We neigen het meeste naar een kleine elektrische heftruck met kleine draaicirkel. Wordt vervolgd

Nu mooi op tijd naar de werkplaats om alle kleine orders klaar te maken. Enorm veel zin in.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.754
144
Rotterdam
Wij hebben al bijna 15 jaar een elektrische Toyota vorkheftruck in de loods. Toendertijd nieuw gekocht, en nog steeds met de originele batterijen.
Dat komt natuurlijk ook omdat wij hem gemiddeld maar 1,5 uur per dag gebruiken, maar hij heeft ons nog nooit in de steek gelaten.
En wij tillen er toch steeds blokken van 1000kg mee.
 

bert1991

Actieve deelnemer
13 okt 2009
372
7
West Vlaanderen
Wij hebben al bijna 15 jaar een elektrische Toyota vorkheftruck in de loods. Toendertijd nieuw gekocht, en nog steeds met de originele batterijen.
Dat komt natuurlijk ook omdat wij hem gemiddeld maar 1,5 uur per dag gebruiken, maar hij heeft ons nog nooit in de steek gelaten.
En wij tillen er toch steeds blokken van 1000kg mee.

Kan ik bevestigen, mijn vader heeft ook al een 10 jaar dergelijke staan.
Enkel de batterijen regelmatig bijvullen met gedemineraliseerd water en verder nooit problemen :p
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
47
zwolle
www.masave.nl
@sunrayes en @bert1991

Dat klinkt allemaal hoopgevend. Voor mijn gevoel moeten we inderdaad oneindig lang kunnen doen met zo'n heftruck mits je hem netjes onderhoud. Maar dat geld voor de meeste machines. Onderhoud is erg belangrijk, soms heb je er geen zin in maar toch altijd even tijd maken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.