Blog : Mijn belevenissen in houtland

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
47
zwolle
www.masave.nl
Goedemorgen allemaal,

Ik miste eigenlijk een draadje waar ik kon vertellen over mijn avonturen in houtland :D. Het is nu ruim 1 jaar geleden dat ik volledig voor het hout ben gegaan. Daarvoor had ik nog een mooie baan bij een groothandel naast mijn houtactiviteiten. Tot op heden heb ik nog geen moment spijt van het besluit. De overstap van hobby naar werk was zeer logisch. In het grijze verleden(15 jaar+ geleden) was ik instructeur/bedrijfsleider op een sportcentrum. Ook compleet vanuit hobby geboren. Heerlijk ! Je vind iets leuk, hebt enige kennis....dan kan je er net zo goed van proberen te bestaan toch ?

Het volgende is wat lastiger om op "papier" te zetten en ik twijfelde ook of ik dat moest doen maar het maakt het hele verhaal wel een stuk duidelijker denk ik. Ik zal proberen dit kort te beschrijven.
Een aantal jaren geleden werd ik ziek , zulke momenten doen je beseffen dat er meer is in het leven dan maar te proberen om zoveel mogelijk geld te verdienen. Hout was toen al mijn hobby en een heerlijke bezigheid om de gedachten te verzetten(dus ook het lezen over hout en houtbewerken). Toen het moment kwam dat er een keuze gemaakt moest worden voor mijn toekomst was het voor mij erg makkelijk : Hout.... Het product maakt me gelukkig, het bewerken maakt me gelukkig en de mensen die ik ontmoet zijn ook allemaal gek van hout....mooier kan het toch niet worden.

Het is met zulke stappen wel goed uitkijken dat je je hobby niet kwijtraakt. Het is nu nog zoeken naar een goede balans tussen "werk" en "hobby". Eigenlijk kan je schaven,zagen en lijmen haast geen werk noemen...maar toch. Hierover heb ik wel eens gesprekken met mensen die ook een dergelijke stap hebben gezet en die zitten eigenlijk allemaal met hetzelfde.

Masave ben ik natuurlijk niet alleen. Ook Geertje (mijn vrouw) speelt een belangrijke rol in ons bedrijf. Zij verzorgt de financiele afhandeling van het geheel. Verder hebben we dan nog Ronald. Hij helpt eigenlijk altijd met het zware werk. Verder werken we samen met enkele plaatselijke bedrijven wanneer de orders te zwaar/groot voor mij alleen zijn. Zo zijn er gisteren 2 enorme stukken eiken van 80x400x2200mm geschaafd door mijn werkplaatsmakker Tonnie.

Zo....genoeg "diepe" gesprekken....over tot de orde van de dag !!
 
Laatst bewerkt:

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
47
zwolle
www.masave.nl
Afgelopen week ben ik erg druk geweest met het verwerken van het binnengekomen hout en de geplaatste bestellingen.

Van een stuk eiken van 18x70x190mm tot aan een gespiegelde set Quilted Maple....Enorm uiteenlopend dus..

Bekijk bijlage 27248

2 brede delen purperhart op de voorgrond....en op de achtergrond een enorme stapel dun ziricote. Deze laatste zijn allemaal restanten van een grote fineerfabriek. Daar doe ik wel vaker zaken mee en was ook erg blij toen ze een partij hadden bewaard voor mij. Het hout is dus echt kleddernat en moet dus nog een tijdje drogen. Het meerendeel van de delen is zo'n 10mm dik. Er zitten wel "deukjes" in het hout waar waar de klemmen hebben gezeten van de fineermachine. Deze kan je wegschaven. Dan hou je een plaatje van 4-6mm over. Erg mooi voor bv kistjes Dit weekend gaat er een deel in de aanbieding via de houtmailing.
 

Bijlagen

  • IMAG0408.jpg
    IMAG0408.jpg
    98,8 KB · Weergaven: 13.037
Laatst bewerkt door een moderator:

Marthijn

Actieve deelnemer
26 jan 2014
140
0
Zeist
Rick,

Mooi verhaal man! Gaaf om te zien dat je op deze manier tot een juiste beslissing bent gekomen en dat hout jou er bovenop heeft geholpen.
Veel succes met de business.

Groet,
Marthijn

PS: ik kan de bijlage ook niet openen:)
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
IMAG0431.jpg

Mmm...volgens mij is het scherm van mijn telefoon vies....hahaha

Maar goed....dit is honingboomhout....."Honey Locust"
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
47
zwolle
www.masave.nl
@Jefman : Deze planken zijn allemaal al verkocht. Was een opdracht nav mijn wekelijkse mailing. Daar stonden 3 stukken honingboom op. Twee daarvan moeten verzaagd worden tot dunnere planken. Ben bang dat het wel weer een tijdje kan duren voordat ik weer deze houtsoort vind in een goede kwaliteit.
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
47
zwolle
www.masave.nl
IMAG0445.jpg

Het karretje is wel vol genoeg zo....Nou ja....eigenlijk heb ik alle klusjes in de werkplaats klaar..... Maandag verder hier... Met een beetje geluk ga ik morgen nog aan de slag thuis. Hout verlijmen !! Heb alle restjes meegenomen en ga dat weer eens lekker aan elkaar plakken voor het maken van snijplanken en pepermolens...
 

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.054
62
@Jefman : Deze planken zijn allemaal al verkocht. Was een opdracht nav mijn wekelijkse mailing. Daar stonden 3 stukken honingboom op. Twee daarvan moeten verzaagd worden tot dunnere planken. Ben bang dat het wel weer een tijdje kan duren voordat ik weer deze houtsoort vind in een goede kwaliteit.

Dat is jammer. Had er wel een klein stukje van willen hebben.
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Leuk weer eens wat van je op het forum te lezen. Dat is naar mijn idee al weer een hele tijd terug, maar ik lees ook niet alles hoor :D
hg Hugo
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.754
144
Rotterdam
Mooi verhaal Rick!
Het is al bijna twee jaar geleden dat ik voor het eerst bij jullie hout kwam halen, en ik ben erg blij jullie ontmoet te hebben.
Elke keer als ik een bakkie kom doen is het reuze gezellig en ik steek er ook elke keer weer wat van op.
Ik hoop snel weer langs te komen, maar Zwolle blijft een kl**e end weg.

Groeten, Raymond
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
@sunrayes : Is het alweer 2 jaar geleden ? Wat gaat de tijd snel he ! Ik ben ook erg blij dat we elkaar ontmoet hebben. Altijd leuk wanneer je langskomt. Ook wanneer je alleen gezellig koffie komt drinken.
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
47
zwolle
www.masave.nl
IMAG0460.jpg

Gisteren weer een fijne paar uurtjes in de werkplaats gehad. De planning was om te beginnen met het schaven van zebrano en gevlamd esdoorn. Bij het doorvoeren van het eerste plankje hoorde ik gelijk al iets vervelends....en ja hoor..plankje vol happen....gadver....Wat bleek gisteren leek het iemand een goed idee om een stapel azobe door de machine te drukken....Dan krijg je de beitels wel bot.... Dan de beitels maar vervangen.....Beitels op......:mad: De oplossing was snel gevonden, we hebben nog wel messen voor de vlakbank. Deze iets ingekort en we konden aan de slag. Wat is het toch fijn werken met scherp gereedschap.

Toch lijkt een vandikte schuurmachine me ook nog weer eens een fijne machine om erbij te hebben. Er zat ook wat enorm wild zebrano tussen. Dat kreeg ik maar lastig vlak. Schuren zou een betere aanpak zijn voor zulke klussen. Tot het moment daar is ga ik zulke klusjes uitbesteden aan een bevriende meubelmaker in Zwolle.

Vandaag wachten er ook weer wat leuke klussen op mij in de werkplaats. Tussendoor komen er wat mensen op de koffie, erg gezellig. De ene komt een grote plank ziricote halen van ruim 300 euro en de andere haalt 2 blokjes eiken op van 2 euro. Allemaal net zo mooi !! Wat ik vooral leuk vind ik om te horen wat een ieder gaat maken, wanneer ik dan ook nog een foto krijg met het resultaat is het nog gaver.



IMAG0462.jpg

Dit gespiegelde setje bubinga heb ik gisteren gezaagd en geschaafd. Er liggen nog 2 vergelijkbare stukken. Daar ga ik waarschijnlijk vrijdag/zaterdag mee verder. Kopje koffie, koek , fijne lintzaag....yep...daar heb ik nu al zin in.
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Wat is dat gruwelijk mooi, dat Bubinga... Ik loop al sinds ik gisteren de foto op Facebook zag te verzinnen waar ik dat voor zou kunnen kopen maar er ligt nog zo veel hout om te verwerken.....

Hoe dik is dat hout voor je het zaagt Rick?

Groet, Rob.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
@heckemann : Dit is inderdaad erg mooi bubinga. Ik heb nog 2 stukken liggen die gezaagd moeten worden. globaal 23mm dik. Na vlakken en schaven hou ik zo'n 2 x 8mm over.

Straks richting de werkplaats met mijn lijstje met klusjes voor vandaag. Er zit ook eaa voor mijzelf tussen : Ziricote. Deze ga ik herzagen en breng ik zondag naar een goede vriend. Hij bood aan om voor mij een gitaar te bouwen. Iemand anders is al bezig met een acoustische gitaar. Straks heb ik dus eindelijk weer gitaren in huis.

Gisteren was het een perfecte houtdag. 2 leuke bezoeken : Een houtbewerker die gek is op handmatig schaafwerk, hij kwam voor de woodworking-schaafbeitels, hamertjes en om eens te zien wat Masave eigenlijk is. Hij was blij verrast en dat is altijd leuk om te horen. Verder bijna 1 uur over hout gekletst...super ..... om 14 uur heb ik een afspraak met een meneer voor 2 blokjes eiken van 50x50x150.....Deze meneer restaureert oude fietsen, binnenkort komt hij het resultaat laten zien.

Verder heb ik 3 bestellingen klaargemaakt en wat restjes verlijmd tot blokken om te draaien.

schaal ziricotehout.jpg
Deze foto kreeg ik vorige week binnen, iemand heeft een mooi schaaltje gedraaid uit een stuk ziricote. Akelig mooi hout toch, jammer dat het zo lastig te krijgen is.
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
47
zwolle
www.masave.nl
20141027_122050.jpg

Dit is een foto van een pallet olijfhout die we in augustus binnen kregen. Er is een aardig deel verkocht. Vooral de balkjes met kopmaat 80x80 gingen er hard. We gaan komende week weer balkjes zagen (heb zelf ook nog een projectje in gedachten). Verder komen er ook twee houtbewerkers olijfhout uitzoeken voor hun projecten. De hele stapel gaat op de kop dus.... Da's een mooi moment om de berging eens uit te ruimen.

Vanmiddag ga ik met GAV weer verder met het project "taxus tafel" , theoretisch kunnen we het onderstel verlijmen. Erg leuk om zo met een goede vriend iets samen te bouwen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.