Blog : Mijn belevenissen in houtland

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
48
zwolle
www.masave.nl
Hahaha die sunrayes.... nee hoor...alles ligt in de werkplaats.

Vanmorgen een heeeeleboel eik gezaagd voor de klussen van deze week. De heftruck kwam super goed van pas. Waar we voorheen veel moeten tillen en sjouwen kan ik nu t hout op pakhoogte bij de zaag zetten. Eigenlijk is dit net als alle aankopen waar je eerst tegenaan hikt qua prijs. De prijs ben je snel vergeten als het gereedschap zijn werk goed doet. Daarom koop ik nu liever gelijk iets goeds. Dat betekent vaak wel dat ik wat langer moet sparen.
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
48
zwolle
www.masave.nl
Wat een fantastische week!! Ik ben gek op hout schaven en lijmen. Nou, daaraan geen gebrek deze week...Hahaha... de ene beperking was ons lijmrek...de lijm moet toch tijd krijgen om te drogen. Om het rek continu vol te houden hebben we een soort 3 ploegen dienst gemaakt. Van 8uur in de ochtend tot aan 23u in de avond. Zo kan je op 1 dag echt een heleboel panelen ,werkbladen en tafelbladen verlijmen .

Vanmiddag laatste delen schaven en dan moet er echt opgeruimd worden en uiteraard wekelijks onderhoud aan de machines. Die hebben hun werk echt goed gedaan. Het is lekker weer dus de roldeur kan mooi open, muziekje aan...bak koffie... nu al zin in!!
 

bert1991

Actieve deelnemer
13 okt 2009
372
7
West Vlaanderen
Ik ben ooit eens in een meubel fabriek geweest waar ze massieve meubelen produceerden.
Om hun panelen te lijmen hadden ze een klembank op perslucht en, ik dacht, infraroodlampen.
De lijm in 2 minuten knetterhard en zo door naar het volgende paneel :)
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
48
zwolle
www.masave.nl
@bert1991. Da's wel gaaf. Een beetje teveel van het goede voor ons maar wel mooi om te weten dat het bestaat.

En het is alweer zaterdagochtend , straks mooi naar de werkplaats voor een gezellig ochtendje over hout praten. Eigenlijk is het elke zaterdag weer een verrassing wie er komt. Soms kondigen mensen hun komst aan omdat ze iets willen bestellen maar laatst stond het helemaal vol en had ik gedacht dat het rustig zou worden...Hahaha...
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.838
891
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ik ben ooit eens in een meubel fabriek geweest waar ze massieve meubelen produceerden.
Om hun panelen te lijmen hadden ze een klembank op perslucht en, ik dacht, infraroodlampen.
De lijm in 2 minuten knetterhard en zo door naar het volgende paneel :)

Ja, maar dan gebruik je geen gewone witte houtlijm ;-) Daar zijn bijvoorbeeld speciale formuleringen van de klassieke ureum-formaldehyde, fenol-formaldehyde, resorcinol, of melaminelijnen voor...
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.760
146
Rotterdam
Ik vind het zelf wel iets romantisch hebben, 's avonds nog even naar de werkplaats om wat af te maken.
Het moet uiteraard niet te vaak voor komen, maar af en toe omdat je met iets moois of aparts bezig bent.
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
48
zwolle
www.masave.nl
@sunrayes, daar heb je helemaal gelijk in. Gisteren moest ik ook nog even in de werkplaats zijn voor iets kleins. Het is dan heerlijk stil. Soms ga ik ook wel eens even midden in de werkplaats zitten en even genieten van de situatie.
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
48
zwolle
www.masave.nl
Dit gaat een supermooie week worden. Er komt veel hout binnen en daar wordt ik altijd vrolijk van. Vandaag kwam er gevlamd Europees notenhout, ovangkol, jarrah burl en wat palmira. Morgen hebben we dan even tijd om dat te verwerken. Donderdag komt er een halve trailer vol gezaagde stammen. Dat wordt stapelen geblazen. Wat zijn we blij met de heftruck.

20190408_091334.jpg

Dit blad hebben we enigzins doorgewerkt, de rest doet de klant zelf. Zulke projecten vind ik erg leuk.

20190405_101836.jpg
Woensdag is altijd schaaf en verlijmdag. Erg blij met de hulp van mijn rotsen in de branding. Naast dat het erg gezellig is kunnen we zo ook enorm veel werk verzetten.

Morgen ga ik op bezoek bij een bedrijf die wat overtollige voorraad heeft. Of ik belangstelling had ? Voor mooi hout altijd natuurlijk. Er ligt oa erg veel gedroogd Europees hout. Ben zeer benieuwd . Wordt vervolgd dus
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
48
zwolle
www.masave.nl
Zo... Da's was wel een bijzonder week zeg maar. Verjaardag,trouwdag,akelig bezoekje aan tandarts en een hele reeks orders die klaar moesten. Alleen het bezoekje aan de tandarts vond ik niet echt leuk...Hahaha... in zo'n week is het wel eens lastig om een balans te vinden tussen werk en prive. Het voordeel is dat mijn hobby ook mijn werk is. Zo heb ik zaterdagmiddag in een recordtijd een klusje gedaan die we al enige tijd hadden liggen maar steeds kwam er wat tussen. Een salontafel voor "ome joop". Hij heeft die toffe lijmklemmen gemaakt om hout kops te kunnen verlijmen.

20190420_152221.jpg
Ik had al een hele berg stroken hout verzameld voor deze klus. Hij wilde graag allerlei houtsoorten in het tafeltje,nou...dat kan. Verlijmd met titebond original. Na 45 minuten in het lijmrek kon ik snel de lijmrestjes eraf krabben en toen weer door de vandiktebank. Even op maat zagen en klaar.

IMG-20190420-WA0005.jpg
Het onderstel zit hier al in elkaar. En voor het beeld even het blad erop. Er komt nog plank onder. Deze maak ik uit 2 delen want ik was even te snel geweest met het verlijmen...Hahaha..

Ome Joop wilde alles zelf verder wel schuren dus komt hij deze week een middagje langs. Mooi klus, ik heb er in ieder geval veel plezier aan gehad.

Nu even naar de werkplaats om de tafelbladen die er liggen allemaal 1 laklaag te geven. Kost eigenlijk maar half uurtje maar heg betekent wel dat het blad 1 dag eerder klaar is. Soms is dit nodig omdat anders de planning in de soep loopt...

Fijne Pasen allemaal nog
 

Bijlagen

  • 20190419_094009.jpg
    20190419_094009.jpg
    54,1 KB · Weergaven: 281

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
48
zwolle
www.masave.nl
IMG-20190425-WA0013.jpg
waarom de foto's steeds gedraaid staan begrijp ik niet. Maar t heftruckje heeft gisteren goed zijn werk gedaan.

20190425_141721.jpg
Zo....die staat goed vol. Bijna allemaal voor ons.... Ik word nog steeds erg blij van zo'n berg hout.

IMG-20190425-WA0017.jpg
Dat past aardig....dacht ik.. . Toen bleek er nog meer hout aan te komen....Hahaha.. Het staat nu zo vol dat rondlopen een uitdaging is. Volgende week zijn we met 1 persoon minder dus het is nog even nadenken over deze logistieke uitdaging. Straks gaan we in ieder geval verder met het verwerken van dit hout. Het gros zijn gezaagde stammen en dan stapelt voor geen meter. Er zit erg mooi Amerikaans rood eiken bij. Erg brede platen en lange lengtes. Eigenlijk Wil ik daar vandaag mee aan de gang maar opruimen gaat voor...Hahaha..
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
48
zwolle
www.masave.nl
Wat een week tot op heden. Opdrachten stromen binnen, erg blij mee. Van hout schaven voor het make van kistjes tot balkjes zagen voor draaiwerk. En daarnaast uiteraard het verlijmen van massieve panelen en tafelbladen. We zijn een best stuk opgeschoten met het verwerken van de nieuwe voorraad.

Dit was een partij ongesorteerd hout en dus ook voor mij deels een verrassing. Je staat dan ergens in een donkere schuur en moet ter plekke proberen in te schatten wat het allemaal is. Ik heb een hele partij kwartiers gezaagd Europees kersen liggen nu, super mooi. Alle kernscheuren heb ik eruit gezaagd dus nu ligt er een partij mooi materiaal. Lengte tot 2600mm

20190429_151410.jpg

Er liggen ook korte stukken tot 1 meter bij.

Vandaag is het normaal mijn vrije dag maar we gaan toch lekker aan de slag. Eerst wat administratie werk, dan hout uitzoeken voor een mailing en vanmiddag met goede vriend GAV samen aan de slag. Wordt weer een mooie dag
 

Hkuit

Actieve deelnemer
6 dec 2017
188
24
Sint-Michielsgestel
Even een reactie uit Lanzarote; ik vind dit zo gaaf om te lezen iedere keer. Iemand die van zijn passie zijn werk heeft kunnen maken en daar nog iedere dag van kan genieten, mooi!
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
48
zwolle
www.masave.nl
@hkuit...bedankt voor het bericht. Altijd leuk om te lezen dat iemand de stukjes leest en die waardeert. Ik heb er in ieder geval zelf enorm veel lol van.

Wat gistermiddag een relaxte middag had moeten worden bleek een middag hard werken te zijn...Hahaha...ook niet verkeerd natuurlijk. De hele middag met de domino allerlei verbindingen gemaakt en toen alles in elkaar gelijmd. Met groot lijmwerk is het altijd fijn dat je met zn tweeën bent. Foto's volgen zal

Vandaag komen er een groot aantal mensen hout bekijken, kan ik mooi de hele dag ouwehoeren over mn plankjes....
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
48
zwolle
www.masave.nl
Hahaha...jij hebt helemaal gelijk

Gisteren was het een mooie dag. Alle klussen liepen lekker. Echter heb ik niet mijn wekelijkse " verbeter 1 ding aan de werkplaats" klusje gedaan. De hele middag heeft mijn dochter geholpen. Zij heeft 50 snijplanken geschuurd en geolied. Uiteraard heb ik wat geholpen maar t gros heeft ze zelf gedaan. In de tussentijd heb ik de lintzaag overuren laten maken. Een beste berg lindehout gezaagd tot 12mm dikke planken. Hoe fijn lindehout snijdt, zo beroerd zaagt het.

Mijn handen jeuken om bezig te gaan dus waarschijnlijk begin ik iets eerder straks.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Het is leuk om samen met de kids te werken. Mijn jongste dochter helpt mij ook graag, maar kan door haar leeftijd (6 jaar) niet altijd veel doen. Maar samen schroeven en boren gaat wel. Het duurt wel dubbel zo lang, maar het is ook dubbel zo leuk. En als ze niets gaat doen, dan gaat ze de werkplaats vegen. Ook heel handig!
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
48
zwolle
www.masave.nl
@LN dit zijn de mooie momenten in het leven. Het gaat vaak niet eens om wat je doet, vooral samen maken van dingen is al leuk.


IMG-20190506-WA0010.jpg

Eindelijk de freesinlegplaat in gebruik genomen. Stond al langere tijd op de to-do lijst. Deze inlegplaat had al voorgeboorde gaten,perfect. Volgende week heb ik de freestafel nodig voor een project waarvoor ik wat halfhout verbindingen moet maken. Had ook zeker met de hand gekund maar de beschikbare tijd is beperkt.

Gisteren een dagje uit de roulatie gelegen. Gebeurt wel vaker helaas maar de ene dag baal je er meer van dan de andere. Straks weer lekker bezig. We zijn met het complete team dus kunnen we veel werk verzetten. Een berg schaafwerk en wat kleine lijmklussen. Ik ga tevens een rondje maken om te zien hoe de voorraden erbij staan qua schuurpapier enz. Ik hou van voldoende voorraad
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.