Blog : Mijn belevenissen in houtland

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
48
zwolle
www.masave.nl
@petrolhead , dat is ook zeker een optie. Voor die liefhebbers van epoxy gietprojecten hebben we altijd wel zulke stukken op voorraad.

Gisteren enorm opgeschoten met alle klussen, dat is het mooie wanneer je met meer mensen tegelijk bezig gaat. Dan vliegt het er door.
 

MaVa

Actieve deelnemer
3 mrt 2016
164
4
diksmuide
@ Rick: is de Hickory al binnen? Ik dacht er gisteren toevallig aan, toen ik van mijn drumstok de tip de vernieling in hielp.
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
48
zwolle
www.masave.nl
Wow...en het is alweer donderdag. Deze week hebben we bezoek gehad van een school voor jnstrumentenbouwers. Het is een internationale opleiding dus voertaal was Engels. Op zich geen probleem totdat je bv een Engels woord zoekt voor "zaagbok "...ik kwam tot sawhorse maar dat maakte alles nog onduidelijker....hahaha....

Ze zijn een hele middag geweest. Helaas kan mijn lichaam dit net niet goed aan dus het gevolg is dat ik de dagen erna relatief veel rust moet nemen. Gelukkig had ik dit ingecalculeerd. Natuurlijk erg vervelend maar ik ben er aan gewend geraakt en zo leer je met bepaalde dingen leven .

20181204_125723.jpg

Deze stukken burl heb ik gezaagd voor een komend experiment....wordt vervolgd

20181204_132023.jpg
Een klein stukje quilted maple voor iemand die een ombouw van een platenspeler gemaakt had maar een bijpassend stukje zocht voor wat losse onderdelen. Dit was een beste zoektocht maar weer gelukt

IMG-20181205-WA0001.jpg
Met wat hulp is dit enorme blad tot stand gekomen . 40x1000x4000mm eik..... ons lijmrek is slechts 3 meter....hahaha..

De rest van de week ga ik de voorraad dun hout en geschaafde balkjes aanvullen. Dat vind ik zelf enorm leuk werk. Er is iets met het verwerken van ruw hout tot geschaafd hout waar ik erg blij van wordt.

Hou ook onze mailingen in de gaten want er gaan er meerdere aankomen de komende periode.
 

SDG

Actieve deelnemer
29 nov 2018
130
1
't Gooi
Mijzelf maar even aangemeld voor de nieuwsbrief. Behoudens m'n constructiewerk in de verbouwing heb ik nog geen enkel project opgepakt, maar dit soort topics leren mij ontzettend veel! Kan me voorstellen dat ik over niet al te lange tijd me eens ga onderdompelen tussen al die verschillende soorten hout... Er is zoveel te leren als je met hout begint.
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
48
zwolle
www.masave.nl
@rmenkveld, er stond een enorme stapel pakketten. Transporteur had de vorige keer ons overgeslagen met ophalen . Echt bizar. "Ivm drukte" ....hahaha...

De vrijdagmiddagklus: buro voor mijzelf. De administratie doe ik allemaal gezellig thuis. Sinds 3 maanden heb ik een klein kamertje in huis waar een klein buro stond maar aangezien deze kamer voorlopig "kantoor" blijft was het tijd voor een groter buro. Gemaakt van kwartiers gezaagd Amouk.
Goede vriend Marco was gisteren met zijn bus in zwolle en wilde wel helpen om het geheel naar ons huis te brengen. Vanmiddag nog even een extra laagje hardwax erop en dan heb ik een erg fijn plekje.

Volgende week heb ik een heleboel hulp in de werkplaats. Er komt iemand een aantal dagen meelopen om te zien hoe houtbewerken hem bevalt. Verder komen er nog wat vrienden een handje helpen. Dat is echt heel tof.

Straks is de winkel weer open. De zaterdagochtend is altijd gezellig. Veel houtbewerkers komen op bezoek maar natuurlijk ook mensen die iets willen laten maken. Sommige klussen doen wij zelf en voor andere klussen bellen we de hulptroepen. Massief hout is echt ons ding, plaatmateriaal worden wij niet blij van.

20181206_170710.jpg
Dit blijf ik een mooie foto vinden... "das een grote tafel papa".... 43x1000x3800mm

Nu alles bij elkaar zoeken en naar de wp.
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
48
zwolle
www.masave.nl
@sunrayes...Dat regelt de klant zelf gelukkig.

Vandaag een nieuwe bandschuurmachine gekocht. Makita 9903. Dat is de wat kleinere uitvoering. Van die grote krijg je enorm zere schouders...hahaha...

De werkplaats staat enorm vol met allemaal bijna afgeronde orders. Van geschaafd hout voor een kastje tot aan die 4 meter eiken tafel. En dan komt er toch nog meer hout naar Zwolle dit jaar. Als ik iets mooi tegenkom dan kan ik mijzelf toch niet beheersen. Een enorme berg gevlamd esdoorn, stam veeneik, katalox, osage Orange, steendruk en ebben. Gelukkig zijn alle zaagbladen en zaaglinten terug van de slijperij.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Rick, bedankt voor de rondleiding en de koffie gisteren! Het was goed om jouw mooie bedrijf eens te zien....
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
48
zwolle
www.masave.nl
20181219_110225.jpg
Vandaag met extra hulp bezig met het inpakken van de orders. Morgen gaat er een beste stapel hout op transport. Als de vervoerder ook meewerkt heeft iedereen alles voor kerst.

De komende weken draaien wij gewoon door, wil je dus komen buurten dan ben je welkom. De meeste ochtenden tot 11.30 zijn we er wel. Op de kerstdagen na natuurlijk...Hahaha...

20181219_105310.jpg
Erg blij met de nieuwe voorraad onbekant iepenhout . Bijna allemaal "nette" planken. Perfect voor tafels.

Vanmiddag kennismakingsgesprek met potentieel nieuwe boekhouder. De vorige gaat stoppen op korte termijn ivm lichamelijke problemen. Nu is papierwerk niet mijn hobby dus iemand die het werk uit handen kan nemen is welkom .

Verder nog de laatste orders inpakken en klaarzetten voor transport.
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
48
zwolle
www.masave.nl
Help....Ik heb een houtverslaving... gisteren een begin gemaakt met het inventariseren van de voorraad. Jemig, er staat best veel als je dit vergelijkt met 1 jaar daarvoor. De hele ruimte verdeeld in vakken en dan vak voor vak tellen. Erg veel werk maar wel belangrijk.

Vandaag staat de agenda vol met afspraken met klanten. Ik mag graag laten zien wat we allemaal hebben en kunnen. Zulke dagen geniet ik dus echt van. Waar de ene iets zoekt voor een aantal houten lepels zoekt de andere hout voor een meubel. En dan natuurlijk nog de klanten die een compleet meubel willen hebben gemaakt.

Wil je langskomen de komende weken dan is de kans groot dat dat lukt. De meeste ochtenden zijn we gewoon aanwezig tussen 8.30 en 11.30. Ook als je gewoon even wil komen kijken en een bak koffie drinken dan ben je welkom.
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
48
zwolle
www.masave.nl
Het was even lastig opstarten na 2 dagen volledige rust en toch wel veel eten...hahaha... Er staan weinig klussen op het programma de komende dagen. Vanaf 2e week januari staat de agenda weer goed vol. Het is nu wel een mooie tijd om alle vakken goed aan te vullen. Morgen slingeren we de breedbandschuurmachine weer aan. Er ligt een mooie stapel dun hout wat op dikte geschuurd gaat worden.

Heb je zin om langs te komen? Van harte welkom !!
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
48
zwolle
www.masave.nl
En toen was het alweer 2019...wow...2018 is echt een boeiend jaar geweest. Veel geleerd, veel hout verwerkt....yep...het was een goed jaaf.Mijn handen jeuken om weer aan de slag te gaan. Vandaag begin ik rustig met wat kleine klusjes.

20181231_083505.jpg
Erg blij met deze lijmklemmen. We konden niet vinden wat we zochten dus hebben we een serie van deze klemmen laten maken. Werkt super. Bij bepaalde klussen is het nodig om hout te verlengen. 2 domino's erin..beetje lijm en persen maar.

Iedereen een mooi 2019 gewenst en hopelijk tot snel.
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
48
zwolle
www.masave.nl
20190102_110050.jpg
hoppa....weer klusje klaar. Nu het wat drukker wordt in de werkplaats is het fijn dat iedereen weet wat wat is. "Bot" en "scherp"

Gelijk afscheid genomen van een aantal zaaglinten. Je kan ze niet oneindig blijven slijpen helaas. Gelukkig heb ik nog 1 volle doos a 20 stuks liggen. Mocht iemand een zaaglint zoeken voor herzaagwerk en je hebt dezelfde lintlengte geef dan maar een seintje.

20190102_105141.jpg
Kwijl.....
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.