Blog : Mijn belevenissen in houtland

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
47
zwolle
www.masave.nl
Hé hé, dat heeft is lang geleden dat kan echt niet hoor.
En dan lees ik "daar was ik dan weer even", dat kan helemaal niet.;)
Fijn je weer terug te zien op het forum Rick.
Mvg, :).

Hahaha....je hebt helemaal gelijk. Ik heb mij er geen tijd voor gegund maar ik miste het wel . Ik mag graag vertellen over mn werk.

Vanmorgen was het mooi druk. Een goede vriend was er al vroeg om een nieuwe aanwinst aan te sluiten, 49jaar oude breedbandschuurmachine. We hopen dat deze vanmiddag draait. Verder een hele boel klanten.Waar de ene hout zocht voor een bed zocht de andere fineer voor modelbouw. Iedereen kunnen helpen met hun wensen,dat is altijd een fijn gevoel. Nu even een poosje plat en dan vanmiddag kijken hoever Ed is met de schuurmachine.
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
47
zwolle
www.masave.nl
Its alive!!!!!

Het was een kwestie van " starten....lopen " . Echt heel gaaf. Er zit uiteraard nog wel wat afstelwerk aan maar dat is niet erg . De eerste proefplankjes liepen er netjes door en daar waren we blij mee.

Morgen aan het einde van de dag ga ik bezig met het afstellen. Deze ochtend beginnen we gewoon met de reguliere bestellingen. Van een enorme schuifdeur (zelf gezaagd iepenfineer op multiplex) tot aan een stapel blokken lindehout.

Fijne dag allemaal
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
47
zwolle
www.masave.nl
IMG-20181009-WA0009.jpg

Niet een foto van de breedbandschuurmachine maar wel een foto van de nieuwe Compressor!! Gisteren opgehaald bij machine handel gerretse,wijhe. Ze hadden deze machine zelf in gebruik en hebben een andere aangeschaft. Nou, dan past de oude mij wel. We hebben de compressor vooral nodig voor de breedbandschuurmachine. Deze vraagt nogal wat perslucht. En als je zo'n compressor hebt staan dan bedenk je ook allerlei andere doeleinden. Van een plaatselijke meubelmaker kan ik zijn lucht gereedschap een tijdje lenen om te zien wat lekker werkt.

Zal straks even het groene monster op de foto zetten.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
707
Enschede, Twente
Mooie aanvulling voor de shop, Rick! Tip: er zijn nailguns die plastic nagels schieten. Handig bij voorbereidende werkzaamheden die gevolgd worden door machinale bewerking (plastic is als hout, staal niet echt…).
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
47
zwolle
www.masave.nl
Goede tip Bert!!

20181010_154820.jpg
Een leverancier bracht vandaag mijn bestelling maar had nog meer bij zich. Hij had nog heeeeeel veel van dit sia schuurpapier. Of ik iemand wist die dit kan gebruiken. Nou....zet maar neer. Er komen vast wel houtbewerkers langs die wat over willen nemen. Hij had ook een stapel oude spanzagen. Heel gaaf.

20181010_154458.jpg

20181010_154523.jpg

Zal ze zsm ook op het marktplein zetten. Komen van een school in Duitsland.

Vanmiddag een middagje opruimen en afwerken gehad, heerlijk werk.
 

Fredje kroketje

Actieve deelnemer
31 okt 2017
60
20
Bekijk bijlage 80182
iedereen heeft dit probleem....wat doe je met de krullen ? Gelukkig is mijn buurman altijd bereid om mij af te helpen van de zal je met krullen. Vorige week hadden we 20 zakken vol....da's een beste berg. Helaas mag ik de werkplaats niet verwarmen met een houtkachel anders had ik er briketten van geperst.

Wat doet de buurman ermee? Mag hij het wel opbranden of maakt deze er een eigen MDF iets van of ...?
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
47
zwolle
www.masave.nl
De spanzagen staan op het marktplein

@fredje: hij verzamelt alles in een grote container en die verkoopt hij als de container vol is. Meestal gaat alles naar de biomassa. Ik ben vooral blij dat mijn krullen weg zijn. Hij vult de container zelf ook uiteraard met vooral eiken krullen afkomstig uit zijn vloerenproductie.
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
47
zwolle
www.masave.nl
Jippie, het is weer zaterdag. Het is een drukke week geweest, er is bijzonder veel hout verwerkt . Waar de ene alleen het hout geschaafd wilde hebben hebben we voor anderen ook het lijmwerk verzorgd.
IMG-20181008-WA0001.jpg
Deze kreeg ik doorgestuurd van een zeer tevreden klant. Dat is elke keer toch een fijn gevoel. Vreemd genoeg was ik net zo blij toen er gisteren iemand een stukje hout kwam halen voor het vernieuwen van zijn mesheft. Het contact met klanten blijf ik erg leuk vinden. Natuurlijk zit er ook wel eens een klant tussen waar je minder blij van wordt maar dat hoort er eenmaal bij.

20181012_084656.jpg
Deze klus heb ik gisteren ook eindelijk af kunnen maken. Er moesten allerlei verschillende maten gaten geboord worden in kersenhout. Nu is kers gelukkig heerlijk om mee te werken. Veel meetwerk maar alles zit exact op de juiste plek. Helaas glipt er 1 plank uit mijn vingers dus die mag ik opnieuw gaan afwerken.

Nu weet ik niet of iedereen het verhaal vanaf het begin mee heeft gelezen .... zoals ik al eens schreef doet mijn fysiek vaak niet wat mijn hoofd wil. Daarmee sta je vaak in een soort spagaat. Doe ik iets extra's in de werkplaats dan is de kans groot dat ik de rest van de dag in bed moet liggen. Maar je wil ook altijd de bestelling op tijd klaar hebben. Afgelopen week hadden we 1 zieke collage en dan is het even doorpakken. Er is iets teveel energie besteed aan de werkplaats dus dat betekende dan voor mij bij thuiskomst zo snel mogelijk in ruststand. Komende week weer even de balans terugvinden...hahaha

Wat een verhaal he....Ik twijfel wel eens of ik dit moet delen maar dit hoort ook enorm bij mij en dus bij ons bedrijfje. Ik ga de schoenen aantrekken en richting werkplaats...( jaja...de rest van de kleding had ik al aan)....tot straks misschien.
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Ha die Rick,
Gezellig om weer te lezen wat daar allemaal in Zwolle gebeurt.
Het is net alsof ik bij je op de koffie zit, werk met plezier en luister goed naar je lichaam.
Mvg, :).
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
47
zwolle
www.masave.nl
@spaander: dat werken met plezier komt zeker goed. Het is toch fantastisch dat ik met hout mag werken. Ik vul liever een vak met wenge balkjes dan met blikken appelmoes.

Het was weer een heerlijke ochtend. De werkplaats is een stuk ruimer nu, bijna alle orders werden opgehaald. Diverse verlijmde bladen , hout voor gitaren , hout voor draaien van schalen...en nog veel meer. Het was gelukkig iets meer verspreid dan vorige week, dat is altijd prettiger. Toen kwam iedereen in het laatste uurtje zo'n beetje.

Komende week gaan we de lopende orders afwerken en dan beginnen we aan de volgende serie. Bepaalde orders die dezelfde afwerking behoeven plannen we vaak op 1 moment. Dat werkt hier het meest efficiënt. Als voorbeeld een aantal eiken wandplanken en een tafel uit eik...komt allemaal in de skylt te staan.

Fijn weekend allemaal
 

Skybiker

Post veel
9 nov 2014
770
5
Naast mijn buren
Rick ook dat fysiek kan je wat mij betreft gewoon delen hoor, is gewoon een stuk van jou, hier hebben we best wel een pittige vorm van reuma, dus voor mij geldt ook, iets te overmoedig of eigenwijs, is ook direct een aantal dagen plat.

Nee er over zwijgen en doen of er niets aan de hand was, daar was ik goed in, totdat de rekening kwam en het voor een hoop dingen te laat was.

Deel gerust je ding en alles over dat mooie hout, geniet er iedere keer weer opnieuw van, ooit maak ik die lange reis richting Zwolle voor een mooi stukkie hout en de gezelligheid.

En alle respect dat je toch zo mooi bedrijfje heb weten op te zetten.

Fijn weekend.

Sky.
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
47
zwolle
www.masave.nl
@skybiker: je bent van harte welkom

20181015_143800.jpg
Tadaa, dit is hem dan. Gemaakt mei 1949!!!

Compleet gereviseerd. We zitten nog te twijfelen om we hem opnieuw zullen spuiten. Vandaag heb ik onderdelen gehaald voor de compressor. In theorie kunnen we deze week volop draaien. Denk dat dit misschien het vrijdagmiddagklusje gaat worden.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.