Blog : Mijn belevenissen in houtland

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
47
zwolle
www.masave.nl
Zo...we zijn er weer. Heerlijke vakantie gehad. Het hoofd leeg van de lastige zaken en weer vol met allerlei ideeën voor nieuwe projecten . Mooi dat een paar dagen afstand nemen dat doet.

Woensdag gaat de zaag weer aan. Collega Ronald heeft 2 weken het rijk alleen gehad en had best een berg schuur en lakwerk liggen. De agenda stond al mooi vol met klussen en daar zijn er meerdere bijgekomen.

Verder gaan we weer eens goed opruimen in de stellingen. Er is weer nieuwe voorraad onderweg namelijk.
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
47
zwolle
www.masave.nl
Hahaha die @sunrayes....da's inderdaad waar. We beginnen morgen eerst rustig met een bespreking van afgelopen weken. Dan zullen er vast een hele berg briefjes liggen met aanvragen voor terugbellen. Deze periode is altijd wat lastiger qua klantcontact en levertijd. We proberen bij elke opdracht nu ook te noteren wanneer mensen op vakantie zijn. Het heeft weinig zin om iets klaar te make terwijl de klant nog 2 weken in Spanje zit.

Er komen warme dagen aan. Bij zulke temperaturen passen we het tempo en de werkuren ook gelijk aan. 37 graden...dan moet je een blad van 3 meter willen gaan verlijmen....hahaha.... Als je hout al niet gewaterd was dan is het het dan wel...
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
47
zwolle
www.masave.nl
20190723_142348.jpg

Ben de dag gestart met een mooie plank quilted maple. Erg mooi maar lastig om te verwerken. De houtnerf loopt alle kanten op.

Verder wat eik,Palissander en noot gezaagd....en tegen 10.30 was het echt al serieus warm hier. Vanmiddag komen er wat klanten hout uitzoeken . Dat word echt zweten dus...hahaha
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
Hey Rick das een mooi stukkie hout
Hier in Berkel Rodenrijs is het op het balkon zo rond de 40 graden
Succes vandaag
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
47
zwolle
www.masave.nl
40 graden....pfff.... dat is niet koud...hahaha

Morgen doen we wel wat rustiger aan. Mooi op tijd beginnen en om 11uur de boel dicht. Al het lakwerk schuiven we een weekje door. De lak droogt bijna op in het blik :D. We proberen lakwerk vaak te combineren met andere projecten. Vooral met 2k lakken bevalt dat erg goed.

Vanmorgen vroeg is er een kleine m3 aan 52mm kwartiers zebrano gebracht. Delen tot 340mm breed zelfs. Dat heb ik niet zo vaak gehad. Een klein deel is voorbestemd voor een tafel en salontafel maar de rest gaat netjes het vak in. Het viel niet mee om mooi zebrano te vinden. Was al enige tijd op zoek.
 

LFlab

Post veel
7 mei 2018
958
305
Rosmalen
Oh wow, dat is een mooie wolk in dat Esdoorn, is dat nou een dikke plank? Ga je hem verzagen tot gitaartops of zo?
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
47
zwolle
www.masave.nl
@lflab: Dit blok is 48mm dik . Wordt een massieve body met gevlamd noten als top.

Over 3 maanden komt er weer nieuwe voorraad figured maple. Dit keer 26 en 33mm diktes . Daar kan ik me echt op verheugen. Alle planken gaan meestal direct door de vandiktebank om de tekening nog beter te kunnen zien. Bij elkaar zo'n 6 m3

Vanmorgen was het best warm al redelijk snel. Heb toch nog 2 bladen kunnen verlijmen voor 9 uur... Die kunnen nu mooi drogen.
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
47
zwolle
www.masave.nl
20190725_153831.jpg
Komende maand gaat dit blad uit mutenye in de actie !!! Heeft nog wel wat aandacht nodig maar het meerendeel van het werk is gedaan .

43x1030x2600mm nu voor 750 euro, afgehaald in Zwolle !!!
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
47
zwolle
www.masave.nl
20190727_080803.jpg
In de mooie traditie van "verbeter elke week iets aan je werkplaats " ......vervangen van binnenwerk van de oorkappen. Ik zag dat peltor een nieuwe zwaar dampende oorkap had....zo....wat een ding....hahaha..... vandaag meegewerkt en hij dempt super. Je kan alleen niemand meer verstand als je ze op hebt.

20190727_080808.jpg
Ik krijg een punthoofd van de foto's...hahaha.... maar je kunt zien hoe alles weer netjes hangt...

En we zijn nog niet klaar. Ooit heeft iemand snel wat bokjes voor ons in elkaar geschroefd. Ze hebben hun werk gedaan maar de stevigheid was er wel uit. Daarom besloten om er zelf wat te maken. Ik had wat kwartiers spruce liggen met erg grove nerf dus dat kon ik er mooi voor gebruiken.

20190727_152805.jpg
Verlijmd en geschroefd....en netjes afgedopt met noten proppen. Volgende week even opschuren en dan laagje hardwax erop.... heerlijk om weer eens wat voor onszelf te maken.

Gelukkig heb ik ook een bestelling van Geertje ( mijn vrouw) voor 2 nieuwe salontafels. ..

20190727_153312.jpg

Deze houtsoort vond ze erg mooi en ik ook gelukkig. Dit kleine ronde blad heb ik gemaakt voor onze showroom.

Er is ook weer iets bijzonder in aankomst maar daarover later meer.
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
47
zwolle
www.masave.nl
@petrolhead, het is inderdaad black limba. Vind ik zelf 1 van de mooiste houtsoorten. Heerlijk om mee te werken.

Vandaag ben ik niet zo veel in de werkplaats. Vrouw en dochter gaat op vakantie en dan betekend dat ik thuis wat meer te doen heb....hahaha...wat ik trouwens met al het plezier doe. Moet echter wel nog alles voorbereiden voor morgen want dan komt forumlid GAV mij een dag helpen met een project dat al te lang hier staat. Soms neem je een klus aan die gewoon teveel aandacht vergt op dat moment. Nu is er wat meer tijd en kunnen we mooi alles in elkaar zetten.

Nu in de benen want ik heb mijzelf aangeboden als taxi :)
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
47
zwolle
www.masave.nl
Dat was een fijne ochtend houtbewerken. T merendeel van t buro is nu klaar. GAV neemt wat klein werk mee naar zijn eigen werkplaats. Daar kan hij er makkelijker even aan wat je ipv elke keer naar zwolle te komen.....hoe gezellig het ook is....hahaha

Vanmiddag had ik allerlei dingen gepland die geen haast hebben....gewoon ontspannen wat hout verwerken.....echter staat de middag nu vol met afspraken....zo loopt t vaak. Van hout voor een werkblad tot aan een volledig afgewerkte plank voor montage aan een wand.
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
47
zwolle
www.masave.nl
Zo....wat een buitengewoon productieve dag. Zeker 15 orders klaargemaakt en vanmiddag heb ik een erg mooi gesprek met een houtbewerkers die een vitrinekastje gaat maken waar een urn in komt te staan. Samen hebben we het hout uitgezocht. Mooi kwartiers esdoorn . Dat geeft het geheel een mooi rustig beeld. Zulke gesprekken blijven altijd lang in mijn hoofd zitten. Deze meneer had zeker 40 jaar houtbewerkervaring. Mooi om die verhalen te horen.

We versturen erg veel hout maar stiekem vind ik het toch het leukste wanneer mensen zelf langskomen.

Morgen is het weer opruimdag en dat is zeer zeker nodig. Heb er best een zooitje van gemaakt al zeg ik het zelf. De brandhoutbakken zitten ook knettervol .
 

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.085
37
Leiden
kan niet wachten tot 1 van die pakketjes binnenkomt :) wat zal dochter blij zijn.. als ze eenmaal doorheeft waar het voor.
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
47
zwolle
www.masave.nl
Zaterdag was het weer bijzonder gezellig. Het is altijd weer een verrassing wie er komt en wat diegene nodig is. 2 klanten hadden een afspraak gemaakt voor openingstijd want dan had ik zeker nog tijd om alles te laten zien. Dus iets eerder uit bed, geen probleem.

Van compleet tafelblad tot aan stukjes Bubinga voor het maken van ringen....mooie combi was het weer.

Die middag dan toch maar even aan het werk gegaan want van opruimen was weinig gekomen vrijdag. Toen ik wegging zag alles er een stuk netter uit en daar is fijn binnenkomen op maandagmorgen....oh....Da's nu al weer....hahaha

Deze week staat de agenda voller dan ik gepland had....en dan is er dus extra hulp nodig. Gelukkig hebben we diverse mensen die we dan kunnen inschakelen. Het gaat vooral om hulp bij tillen en wat schuurwerk. Niet het mooiste werk voor een houtbewerker maar deze dingen horen er ook bij.

Fijne dag allemaal
 

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.085
37
Leiden
Vandaag best pak hout uit zwolle aangekomen waarvoor dank Rick!. Dochterlief weet nog niet wat ze ermee aan moet. We gaan eerst maar eens beginnen met simpele hartjes maken en dergelijke. Pappa moet hout alleen apart houden omdat het voor dochterlief is :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.