Blog : Mijn belevenissen in houtland

MaVa

Actieve deelnemer
3 mrt 2016
164
4
diksmuide
Wat een supper mooie bladen. Vooral die kleine vind ik supper interessant. Verschillende soorten bij elkaar. Denk dat ik vanaf nu van iedere soort een stukje aan de kant moet leggen.
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
48
zwolle
www.masave.nl
Gisteren mijn nieuwe zaaglineaal opgehaald. Netjes verpakt in een doos... en toen op de fiets met een pakketje van 3,3 meter....hahaha..... Maar goed thuisgekomen , straks breng ik hem het laatste stukje richting werkplaats.

En aangezien het weer vrijdag is ga ik ook weer iets doen aan de werkplaats. Ik neig momenteel naar een verbetering voor de afkortzaag.
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
48
zwolle
www.masave.nl
IMG-20181121-WA0004.jpg
vanmorgen 8.15 stond de eerste stapel hout al voor de deur. Grotendeels losse planken , deze stonden al lange tijd ergens op een pallet. Dit bedrijf doet veel in beuk en andere dingen blijven lang staan. Tot ik voorbij kwam....hahaha.... zebrano,noot,esdoorn,Bubinga,wenge en eik....erg blij mee

20181121_083828.jpg
Bovenaan beginnen maar.... Eerst iepen zagen voor een eettafel en salontafel. Met de nieuwe liniaal en een zware cirkelzaag is dit goed te doen. Voorheen deden we dit op de frmaatzaag maar we waren het gesleep een beetje zat. Daarbij is het voor de formaatzaag ook niet ideaal.

20181121_111247.jpg
En een paar minuten later zijn we hier. Morgen schaven en lijmen.

IMG-20181121-WA0010.jpg
Deze stukken eik hield ik gisteren over. Denk dat ik er een spiegel van ga maken. Komende week maar eens rondkijken bij de glasboer.

Volgende week komt er een enorme berg bijzonder spul naar Zwolle dus. Ik schrik altijd van de transportkosten maar helaas hoort dat erbij. Hoop dat alles op 1 dag komt.

Er komt oa ziricote, sapele pommele, anigre, katalox, gevlamd esdoorn, kist met stukken burl, bogoak, purperhart en nog veel meer. Ik verheug me hier enorm op. Lekker plankje voor plankje schaven en kijken hoe mooi het is...hahaha....soort van schatgraven.
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
48
zwolle
www.masave.nl
Dat was een boeiende dag gisteren. Er stond van alles in de planning maar toen er om 9.00 een chauffeur binnenkwam om te vragen of wij willen helpen met lossen ging deze planning uit t raam...hahaha... halve trailer vol mooie planken en balken!!

Eerst alles maar eens uit de trailer gehaald zodat de chauffeur weer op pad kon. Daarna besloten om maandag te beginnen met het verwerken....hahaha...leuk idee...maar na 5 minuten had ik al 1 plank uit de stapel getrokken " even schaven " ....

20181123_140832.jpg
tja...en toen gelijk nog maar een paar geschaafd. Pau ferro!!
20181123_141211.jpg
Katalox

20181123_141205.jpg
Ziricote

20181123_155350.jpg
Apart getekend Anigre

20181123_140837.jpg
Veeneik / bog oak

20181123_155310.jpg
Paar zo'n zulke brede delen sapele pommele

En toen werd ik afgeleid door een pallet met stukken burl....jippie

20181123_155106.jpg
Vandaag maar verder met het verwijderen van de schors. Allerlei afmetingen zitten er tussen.

Wat een mooie partij en dan hebben we 80% nog te gaan. Verheug me nu al op maandag.
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
48
zwolle
www.masave.nl
En dan is het alweer zaterdag. Dit weekend is voorbij gevlogen. Zaterdagochtend was het weer erg gezellig. Een aantal mensen kwamen hun bestellingen halen en weer anderen kwamen kijken voor hout voor komende projecten.

Gelukkig was Eva vandaag weer mee, dat scheelt echt een enorm stuk. Zij regelt meestal de koffie. Echter had ze deze dag een klus waar ze maar niet mee wilde stoppen.

20181124_090827.jpg

Diverse stukken burl moesten schoongemaakt worden. 3 uur lang heeft ze minutieus de schors eraf getikt. Waar ik normaal om 11.30 hoor " gaan we naar huis? " moest ik haar nu lossleuren van t werk. Megatrots ben ik.

De zaterdagmiddag ben ik bij een goede vriend op visite geweest. Ik had wat dingen gemaakt voor in huis dus die gelijk meegenomen. Kortom een super zaterdag.

Straks gaan we verder met het verwerken van de levering van vrijdag. Ik hoop dat we 2 stapels kunnen verwerken. Zal weer genoeg foto's maken
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
48
zwolle
www.masave.nl
Nou....dat liep even anders.... de vandiktebank was het niet eens met de hoeveelheid hout die hij moest wegschaven( meetfoutje) en toen lagen ineens de stoppen eruit. En de afzuiging zat goed verstopt. 45 minuten verder was alles weer schoon en draaide alles weer. Nu lijkt 45 minuten niet veel meer als je maar 2.5 uur bezig zou gaan is het best veel.

Vandaag poging 2
Waarschijnlijk verwerken we 1 stapel en gaan dan verder met de reguliere orders.
 

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.693
99
Utrecht
Nou....dat liep even anders.... de vandiktebank was het niet eens met de hoeveelheid hout die hij moest wegschaven( meetfoutje) en toen lagen ineens de stoppen eruit. En de afzuiging zat goed verstopt. 45 minuten verder was alles weer schoon en draaide alles weer. Nu lijkt 45 minuten niet veel meer als je maar 2.5 uur bezig zou gaan is het best veel.

Vandaag poging 2
Waarschijnlijk verwerken we 1 stapel en gaan dan verder met de reguliere orders.

Balen Rick, succes met de doorstart van de klus vandaag :)
 

MaVa

Actieve deelnemer
3 mrt 2016
164
4
diksmuide
Nou....dat liep even anders.... de vandiktebank was het niet eens met de hoeveelheid hout die hij moest wegschaven( meetfoutje) en toen lagen ineens de stoppen eruit. En de afzuiging zat goed verstopt. 45 minuten verder was alles weer schoon en draaide alles weer. Nu lijkt 45 minuten niet veel meer als je maar 2.5 uur bezig zou gaan is het best veel.

Vandaag poging 2
Waarschijnlijk verwerken we 1 stapel en gaan dan verder met de reguliere orders.

Dan denk ik maar gelukkig dat het een stop is die eruit ligt en een verstopte afzuiging. Zo heb je gelukkig geen erge schade aan de vandiktebank.
Heb dit zelf eens meegemaakt en toen had ik jammer genoeg schade aan een van de messen en diende die vervangen te worden. Kon wel opgelost worden door te herslijpen dus achteraf bekeken viel het nog mee.

In de avondschool komen we dit ook al eens tegen. Een vergissing in mm en cm, is ondertussen een klassieker geworden. Pijnlijk wat je dan soms te zien krijgt.

Alvast veel schaafplezier vandaag gewenst.
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
48
zwolle
www.masave.nl
IMG-20181121-WA0010.jpg

Tijdens het bekanten houden we altijd veel van Zulke stukken over. Momenteel gaan die allemaal in de kachel. Ik wil eens gaan proberen om er iets mee te maken. Een spiegel lijkt me dan wel een mooi project.
In het hoofd zie ik het allemaal wel voor me. Hout aan 2 kanten van de spiegel en dat bevestigen met lijm. Deze week even langs de glashandel om van gedachten te wisselen.

Deze week is alweer mooi vol. Vandaag is het een eikenhoutdag.... van compleet afgewerkte tafel tot aan een stapeltje geschaafde planken.

Morgenmiddag komt er weer een hele groep houtbewerkers langs om te zien wat wij hier allemaal doen. Zulke dingen vind ik altijd erg leuk. Ik vertel graag over mijn werk en over hout raak ik ook niet uitgepraat.

En de rest van de week hoef ik me ook niet te vervelen...hahaha....heerlijke week gaat t worden.
 

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.693
99
Utrecht
Bekijk bijlage 82164

Tijdens het bekanten houden we altijd veel van Zulke stukken over. Momenteel gaan die allemaal in de kachel. Ik wil eens gaan proberen om er iets mee te maken. Een spiegel lijkt me dan wel een mooi project.
In het hoofd zie ik het allemaal wel voor me. Hout aan 2 kanten van de spiegel en dat bevestigen met lijm. Deze week even langs de glashandel om van gedachten te wisselen.
.

Rick, ben je nou nog niet langs de glashandel geweest? ;)

In ieder geval een hele fijne week gewenst!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.