Blog : Mijn belevenissen in houtland

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
47
zwolle
www.masave.nl
20190218_112127.jpg

Hihi...staat de foto op zijn kant. Deze week kwam er een klant kijken voor materiaal voor zijn komende projecten. En gelukkig heb ik kunnen helpen.

20190216_094611.jpg
Mmm...en weer gedraaid. Zal straks eens kijken hoe dat kan. Maar goed, hier de fijnstoffilters voor onze werkplaats. Dit zijn echt serieus grote blokken die heel wat lucht verplaatsen. Ze draaien nu een paar dagen en wat een verschil. Ik had verbetering verwacht maar niet zo enorm veel. Echt een aanrader!!!
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
47
zwolle
www.masave.nl
20190228_135352.jpg
Nieuwe houtsoort , katalox. Max dikte 50mm, breedtes tot 290mm en lengtes tot 2600mm. Loodzwaar en knetterhard!!!

Vanmiddag ga ik lekker 2 uurtjes knutselen in de werkplaats. Heb allerlei kleine klusjes opgespaard ....bakkie koffie erbij....muziekje aan....dat wordt fijne middag.
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
47
zwolle
www.masave.nl
Wat een week is het geweest. Van hele leuke tot zeer vervelende dingen. Een goede vriend is opgenomen in het ziekenhuis en het lijkt erop dat hij daar een hele lange tijd zal moeten blijven. Waar mogelijk probeer je dan de familie te helpen met allerlei dagelijkse zaken. Dan is het mooi dat ik grotendeels mijn eigen werkuren bepaal. Het zoeken naar een balans tussen werk en prive is wel eens een uitdaging als ondernemer. Maar familie en zeker vrienden gaan altijd voor.

Deze week heb ik een heleboel mailingen verstuurd naar alle klanten,altijd een hele berg werk maar het wordt altijd wel gewaardeerd. Er staat hier een enorme berg pakketjes klaar die We gaan versturen. Vanmorgen was het enorm druk in de werkplaats. Op een open dag na heb ik het nog niet vaak zo vol gehad met mensen. De ene kwam voor een ruw stuk iepenhout om zelf te bewerken en de andere zocht een compleet bureau. Eigenlijk is alles wel mogelijk. Zulke ochtend geniet ik enorm van.

Vanmiddag heb ik een hele tijd overleg gehad over het aankopen van stammen de komende periode. Mijn tijd is beperkt dus er is hulp gekomen bij het zoeken naar "masave " achtige stammen om te zagen . Waar de meeste bedrijven zoeken naar grote hoeveelheden is bij ons de nadruk op wat kleinere hoeveelheden en aparte dingen. Er staat veel moois aan te komen. Van beuk met slaap tot aan meidoorn. Dit hout moet eerst nog drogen dus voorlopig is het er nog niet.

Het is alweer tijd om te eten, fijne weekend allemaal en vergeet niet te genieten van het leven !!
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
47
zwolle
www.masave.nl
En dan is het morgen alweer vrijdag. De tijd vliegt voorbij . Morgenochtend gaan we eerst even lekker een hele stapel hout schaven zodat we een aantal schappen weer kunnen vullen oa peer en kers.

Vandaag was het Amerikaans notendag. Er kwam een aanvraag voor vensterbanken uit notenhout, er kwam iemand voor hout voor een eettafel en het is een mooie houtsoort om een snijplank mee te maken. Diegene die kwam voor het hout voor de eettafel keek wel raar toen ik zei dat hij geen complete lengtes hoefde te kopen maar we gewoon het hout op gewenste lengte konden afkorten. En alsof het zo moest wezen konden de korte stukken bijna gelijk weer mee naar de volgende klant. Het is wel meer werk maar ik blijf het erg leuk vinden om alles op wens van de klant te leveren.

20190225_082157.jpg
we zijn ook begonnen aan een nieuwe stam olijfhout. In een hele korte tijd in meer dan de helft van de stam al verkocht. Waar de ene zoekt naar een foutvrij stuk wil de andere juist veel defecten erin.

18 mei houden we trouwens weer onze open dag. Daarover zal ik een apart topic openen later. We laten dan zien wat er allemaal mogelijk is binnen ons bedrijf. Uiteraard ligt er bijzonder veel hout en aanverwante producten. Het complete team zal aanwezig zijn,zo kunnen jullie ook de rest ontmoeten naast deze hyperactieve bebaarde houtidioot.

Nu even een hapje eten en dan lekker een avondje bankhangen. Erg burgerlijk maar soms enorm fijn.
 

Beickybeer

Actieve deelnemer
17 dec 2016
292
104
Mechelen
Ik geniet altijd van je uitgebreide posts vol speciaal hout, spijtig dat je niet in België zit (heb al wel eens gekocht bij jou maar probeer me toch te behelpen met lokale houthandelaren ) je ziet gewoon al van je posts dat de passie er van af straalt :eek: ik zou zeggen doe zo verder, ik lees altijd even je mailings door, ook al is het dikwijls niets voor mij maar de plaatjes vol speciaal hout spreken altijd wel aan!
 

MaVa

Actieve deelnemer
3 mrt 2016
164
4
diksmuide
Ik geniet altijd van je uitgebreide posts vol speciaal hout, spijtig dat je niet in België zit (heb al wel eens gekocht bij jou maar probeer me toch te behelpen met lokale houthandelaren ) je ziet gewoon al van je posts dat de passie er van af straalt :eek: ik zou zeggen doe zo verder, ik lees altijd even je mailings door, ook al is het dikwijls niets voor mij maar de plaatjes vol speciaal hout spreken altijd wel aan!

Beste Beickybeer,

Eens op bezoek gaan bij Rick is altijd tof, een zoektocht door de stapels hout levert altijd iets op.
Zelf ben ik ook uit het verre België (Diksmuide) en ga dikwijls op bezoek voor net dat unieke stukje hout.
En tegenwoordig is de pakketpost ook al perfect mogelijk.
Indien je eens wil meegaan, ben je altijd welkom om me te vergezellen.
 

Beickybeer

Actieve deelnemer
17 dec 2016
292
104
Mechelen
Ik zou zeggen, als één van jullie (of beide, dat kan ook natuurlijk :D) van plan is om te gaan, laat me dan even iets weten aub, dan ga ik misschien wel mee als het in de agenda past !
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
47
zwolle
www.masave.nl
Super !!! Heb nu al zin in 18 mei !!!

Donderdag komt onze heftruck. Het is een Linde geworden. Uiteraard elektrisch. Daar gaan we straks een heleboel plezier aan beleven. De rest van deze week staat voornamelijk in het teken van het vlakken en schaven van hout. De vakken begonnen wat meer te worden. Gisteren heb ik een beste stapel dunne plankjes gezaagd uit allerlei verschillende houtsoorten. Perfect voor kleine meubels.

Straks even op de koffie bij Marcos Houtdraaiwerken. Altijd gezellig.
 

Hermanusb

Actieve deelnemer
20 sep 2018
74
2
Altijd leuk om mee te lezen.
en binnenkort kom ik ff aanwaaien want ik kom regelmatig in Zwolle want moeders woont daar en dan ga je regelmatig op visite.

jammer dat ze er dan zelf weer niks van weet maar het is niet anders.

Maar heb dan wel de mogelijkheid om even te komen kijken.
 

MaVa

Actieve deelnemer
3 mrt 2016
164
4
diksmuide
Vanaf nu schuift Rick het hout los in je auto of remorque. Het voorzien van twee gaten voor de vorken is een optie. Hahaha
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
47
zwolle
www.masave.nl
Hahaha...soort natuurlijke ventilatie gaten. @mava

@spaander: Ronald en Joop hebben de diploma's al gehaald. Daarbij reden ze elders al een tijdje op een heftruck. Ik moest weer even oefenen maar je hebt zo de slag te pakken

@ruben: bedankt

Vanmiddag heerlijk aangerommeld in de werkplaats. Nu alweer zin in morgenvroeg, da's altijd erg druk maar wel erg gezellig.
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
47
zwolle
www.masave.nl
Soms gaat de tijd te snel maar deze week kan ik niet wachten op vrijdag. Afgelopen maanden heb ik allerlei stammen ingekocht en die gaan we vrijdag dan eindelijk opzagen. Dat varieert van een eik van 2 meter tot eentje van 7 meter maar ook es,els,esdoorn,beuk. Iepenhout is al gezaagd en ligt al even aan de lucht te drogen.

Vooral zie ik uit naar de 1e zaagsnede in het kernhout. Dan zie je de tekening tevoorschijn komen. En dan begint er een lang traject van drogen. Gelukkig kan ik daarvoor het terrein bij een vriend gebruiken want bij mijn werkplaats is daar geen ruimte voor. Of heb ik gewoon teveel stammen gekocht...hahaha...

Laat ik het zo zeggen, voor mijn doen is dit een enorme berg. Voor een reguliere houthandel zijn dit kleine hoeveelheden . Laatst een tijdje gesproken met een vakcollega . Waar zij praten over een container met dit en een wagen vol met dat denk ik nog steeds in bepaalde hoeveelheden planken.. hahaha.. daar was ook gelijk het verschil merkbaar in bedrijfsopzet. Ik verkoop liever 5 planken voor 1 tafel dan 40 m3 voor tig tafels.

Nou, ik ga richting werkplaats. Fijne dag allemaal
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
47
zwolle
www.masave.nl
IMG-20190322-WA0057.jpg
Dit was wel het hoogtepunt van een dagje zagen. Een dikke esdoorn vol met vergroeiingen , vooral de eerste zaagsnedes waren bijzonder. Alle stukken die ik mee kon krijgen in de auto zijn mee...hahaha.. de bulk ligt nog bij zagerij.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.