Blog : Mijn belevenissen in houtland

SjoerdvR

Actieve deelnemer
6 jun 2016
542
319
En er komt vanmiddag een forumlid langs die druk bezig is met het bouwen van een lintzaag. Ik ga collega Sam eens uit zijn bed trommelen;)

Rick, nogmaals bedankt voor het gezellige praatje en het hout natuurlijk. Een ware snoepwinkel voor de houtliefhebber met zo veel soorten en kleuren en maten! Je persoonlijkheid heeft een positieve invloed op de medemens, tof!
ik hou jullie op de hoogte van de wandlamp via het desbetreffende topic.
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
48
zwolle
www.masave.nl
@sjoerd: erg leuk dat je er was. Ik ben erg benieuwd naar je lamp maar ook naar de lintzaag.

Vandaag gaan we ons voorbereiden voor de levering van het eikenhout. En tussendoor alvast wat kleinere orders klaarmaken. Gisteravond kwam er nog een woordvoerder binnen. Ook dan helpen we graag.
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
48
zwolle
www.masave.nl
20181029_154318.jpg
Zo....Dit is 1 klein deel van t eik. Erg blij met de kwaliteit. Aantal mooie rechte stammen maar ook een aantal lekker wild gevormde. Stammen zelf uitgezocht en laten zagen. Was even vergeten hoe ze eruit zagen.

20181029_144726.jpg
En een mooi es. Zeg maar mooi van lelijkheid. Perfect voor epoxy projectje.
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
48
zwolle
www.masave.nl
Wow....wat een week. Ik had me voorgenomen om even een week gas terug te nemen . Collega Joop kon zo'n weekje vrij goed gebruiken aangezien hij thuis aan het verbouwen is. Andere steun en toeverlaat Ronald was 2 dagen vrij. Ik kon dus mooi een beetje aanrommelen en eaa voorbereiden voor volgende weken.

Best lekker zo'n weekje als afwisseling. Ik kreeg een bezoekje van een voormalig werkgenootje. Zij gaat verhuizen naar Australië en bracht mij haar gereedschapskoffer als bedankje. Jemig, was ik toch even sprakeloos. Goede kans dat er dus volgend jaar een assortiment hout uit Australië in de schappen ligt. Zij gaat op zoektocht naar geschikte bedrijven die ons hout kunnen aanleveren.

20181030_143903.jpg
Ik ben oa bezig geweest met het zagen en schaven van hout voor kleine projecten zoals kistjes. Het vak was erg leeg maar is nu weer gevuld . Allemaal diktes tussen 8 en 15mm. Deze maten gebruikte is zelf ook voor mijn kistjes.

20181031_102246.jpg
Zo....ook weer wat voorraad gezaagd aan balkjes. Daarna alles netjes geschaafd.

20181101_140546.jpg
Schat dat ik zo'n 200 meter balken heb gezaagd, bleven allemaal mooi recht maar deze hadden iets meer spanning in het hout. Soms kan ik het voorspellen maar soms echt een complete verrassing.

Vanmiddag moet ik zelf opruimen....Hahaha... zaterdag helpen mijn kinderen altijd maar komende zaterdag helaas niet. En de rest is vrij...tja...dan zit er weinig anders op. Ergens ook lekker rustgevend. Muziekje aan.

Voor wie er aan toe is: goed weekend en misschien tot morgen !!!
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
Hey hallo
Zo Rick jij bent lekker bezig geweest
Foto’s van die mooie gereedschap koffer kunnen natuurlijk niet ontbreken
Fijn weekend Rick
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
48
zwolle
www.masave.nl
@leroy : de koffer op zich is weinig bijzonder. Een plastic koffer maar wel gevuld met mooi spul. Mooi set kirschen beitels , nr 4 schaaf van dictum, diverse teken en handgereedschap en een houten klopper. Nu heb ik echt alles 4 dubbel....Hahaha

En toen was het weer zaterdag,het belooft een drukke ochtend te gaan worden. Straks maar gelijk meerdere kannen vullen met koffie want mijn zaterdagochtendhulpjes zijn er niet. Misschien tot Straks!
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
48
zwolle
www.masave.nl
En toen was het alweer dinsdag.

Gistermiddag weer het eerst langere tijd geoefend met de nieuwe breedbandschuurmachine. Wow, als je eenmaal de slag te pakken hebt gaat het super. Schuurt vele malen sneller maar ook strakker dan zijn voorganger. Kortom,erg blij mee.

Vandaag gaan we hout uitzoeken voor meerdere bestellingen. Van rustiek eik tot aan ebben.

Mocht je hout op maat willen hebben dan is het wenselijk om dat paar dagen van te voren door te geven. Soms krijg ik wel eens vragen voor levering de volgende dag. Over het algemeen lukt dat zelfs ook nog. Maar wat speling is een stuk fijner.

IMG-20181009-WA0009.jpg
oh ja, deze doet zijn werk ook uitstekend.

Nu richting werkplaats,mijn handen jeuken
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
48
zwolle
www.masave.nl
Wat een heerlijke dag was het gisteren. Alles liep vlekkeloos. Vandaag worden er veel brede delen hout geschaafd oa es,eik en mutenye. Dat doen we altijd met meer mensen. Sommige delen zijn erg zwaar en dan is een handje extra wel prettig. Ik zal straks wat foto's maken natuurlijk. Een deel gaat als geschaafde plank de winkel in maar de rest wordt omgetoverd tot tafelbladen. Er staan diverse bestellingen dus vandaag kunnen we echt even gas geven.
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
48
zwolle
www.masave.nl
IMG-20181107-WA0002.jpg
Vandaag gaat hij uit het lijmrek. En dan gaat nummer 2 er gelijk in. Om dergelijke bladen te lijmen gebruiken we meestal de domino van festool. Dat kost iets meer tijd maar zorgt ervoor dat het resultaat wel strakker is. Zeker met onbekante bladen is dit een aanrader.

Gisteren was het een rare dag. De persoon die mij heeft leren houtdraaien is gestopt met het houtbewerken. Het lichaam deed niet meer wat de geest vroeg. Hij vroeg of ik zijn hout wilde verkopen. Vanzelfsprekend ga ik dat doen. Het eerste deel heb ik gisteren opgehaald. Man, de meeste stukken hebben we samen op zijn vliering getild en ook veel hout samen gekocht . Vanaf vandaag ligt alles in een bepaald deel van de werkplaats. Elke week ga ik even heen om weer wat op te halen. Dan samen naar de werkplaats om het evt te zagen of schaven.
Hou dus ook mijn mailing in de gaten want een deel zal zeker daar te vinden zijn.
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
48
zwolle
www.masave.nl
Vandaag geen klussen in de werkplaats maar klussen thuis. Samen met goede vriend Marco 4 radiatoren vervangen. Ook mooi werk maar liever heb ik hout in de handen.

Morgen belooft het alweer een gezellige ochtend te worden. Meerdere mensen van dit forum komen buurten. En met een beetje geluk komt de nieuwe montagetafel ook.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.760
146
Rotterdam
Gisteren was het een rare dag. De persoon die mij heeft leren houtdraaien is gestopt met het houtbewerken. Het lichaam deed niet meer wat de geest vroeg. Hij vroeg of ik zijn hout wilde verkopen. Vanzelfsprekend ga ik dat doen. Het eerste deel heb ik gisteren opgehaald. Man, de meeste stukken hebben we samen op zijn vliering getild en ook veel hout samen gekocht . Vanaf vandaag ligt alles in een bepaald deel van de werkplaats. Elke week ga ik even heen om weer wat op te halen. Dan samen naar de werkplaats om het evt te zagen of schaven.
Hou dus ook mijn mailing in de gaten want een deel zal zeker daar te vinden zijn.

Dat is niet leuk. Maar zo gaat het nu eenmaal.
Het lijkt me dan wel fijn om te weten dat je materialen en gereedschappen bij andere liefhebbers terecht komen. En niet op de eerste de beste rommelmarkt.
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
48
zwolle
www.masave.nl
@sunrayes: klopt, zo denkt hij er ook over.

Zaterdag was het inderdaad een ochtend zoals verwacht,erg gezellig. Een hele tijd met houtkameraad Kiesvoorhout zitten praten over filters. Goede kans dat we toch gaan bekijken om op korte termijn onze hele werkplaats te "filteren" .

Deze week staan er veel schaaf en lijmklussen op het programma. Daar verheug ik mij enorm op. Ik weet niet wat het is maar dit kan ik werkelijk altijd wel doen. Van hout voor een keuken tot aan hout voor een gitaar. De buurman heb ik al gewaarschuwd dat er veel krullen aan komen.
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
48
zwolle
www.masave.nl
Goedemorgen allemaal

Gisteren had ik even een dagje vrij ingeroosterd. De hele dag jeukten mijn handen enorm om iets te gaan maken, lijkt me een goed teken. Weet ik in ieder geval dat ik mijn werk leuk vind..hahaha...niet dat ik daaraan twijfelde hoor.

De komende dagen staan er veel afspraken gepland. Van een gitaarbouwer die wat hulp nodig heeft bij zijn productie tot aan een meubelmaker die interesse heeft voor onze halfproducten. Deze laatste heeft misschien wat uitleg nodig. Voor veel mensen verlijmen wij bladen. Deze kunnen zij dan zelf schuren en op de gewenste maat zagen. Tussendoor zal het een kwestie zijn van "hou het lijmrek vol" . Elk uur 1 paneeltje. Allemaal tbv van de bouw van een keuken. Naast het lijmrek liggen de sergeanten ook klaar.

Fijne dag allemaal
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
48
zwolle
www.masave.nl
20181115_152319.jpg
Net even 1e laagje hardwax aangebracht. Wat komt het hout ineens tot leven. Dit blad gaat volgende week hier de deur uit.

20181115_152325.jpg
En toen ik toch rondliep met de hardwax gelijk dit kleine blad even gedaan. Morgen weer een laagje.

Morgenmiddag komt er een groepje houtbewerkers langs als een soort excursie. Altijd gezellig!!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.