mijn eerste stappen in het uithollen

tom op eigen houtje

Actieve deelnemer
23 nov 2014
729
1
41
Rimburg
tomopeigenhoutje.webnode.nl
Deze week eindelijk begon. .en aan de eerste pogingen om eens iets uit the hollen / een mini schaaltje draaien
20150306_223434.jpg

Het kleine eiken schaaltje is nog het mooist gelukt
Veel hout wat ik probeerde was niet sterk genoeg
1 kommetje dwars door de zijwand gedraaid lol
2 stukken gewoon afgebroken uit de klauw ( moet echt opzoek naar een houtdraaiklauw)
Dan volgde vandaag een poging om een potje met deksel te maken
Deksel paste niet helemaal dus volgde ik een medeforumlid zijn onderschrift MET EEN HAMER PAST ALLES 20150306_130330.jpg
Euhm niet in dit geval lol maare dit was mijn eerste deksel en moet dus in mijn eigen colectie dus snel gelijmd
En ik moet zeggen een hele uitdaging maar ik kreeg meestal toch mooie krullen bij het uithollen en ben best tevreden met mijn eerste potje
20150306_230126.jpg
20150306_225758.jpg
20150306_225844.jpg
Nou moet ik dus weer opzoek naar andere leunspanen lol
Denk da ik maar eens op zoek ga naar een metaalbewerker lol
Ik kreeg het potje met mijn beitels met geen mogelijkheid dieper uitgehold ( te dun en kort )
Ook een leuke uitdaging om alle juiste snijhoeken uit te proberen
Zeker de scraper was erg leuk om krullen mee te maken
Mvg tom
 

zaag

Actieve deelnemer
9 jun 2010
420
1
H.I. Ambacht
Hoi Tom,
Goed bezig! Alle begin is lastig maar als er krullen afkomen ipv zaagsel ben je in ieder geval goed bezig (snijdend)
Dat berken-met-slaap is mooi hout om te draaien maar klapt behoorlijk snel uit elkaar als je te dun gaat... maar daar was je al achter :p

Succes!
Patrick
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Tom als je op zoek bent voor een beitel om kops hout uit te hollen, zoals een doosje, dan heb je verschillende keuzes, maar een haak of een ring beitel werkt wel het beste, een spindel guts met een nagel einde er aan geslepen, die je gebruikt vanuit het midden naar buiten te trekken gaat goed zolang je niet te diep hoeft te gaan.

Een krabber/scraper in een zwaardere staaf kan veel dieper uithollen natuurlijk maar geeft een ruwer oppervlak.

Ik gebruik al deze beitels, maar een “Termite” van Oneway werk echt netjes, hij snijd juist als een guts doordat de ring in dezelfde snijdende directie staat tegenover het hout.

http://www.oneway.ca/tools/termite.htm

Als je het boek van Richard Raffan “Turning boxes" kunt lenen of kopen, daar staan allerlei voorbeelden en manieren om doosjes te draaien die goed passen en er mooi uitzien, echt de moeite waard.

Have fun and take care
Leo Van Der Loo
 

tom op eigen houtje

Actieve deelnemer
23 nov 2014
729
1
41
Rimburg
tomopeigenhoutje.webnode.nl
thanks Patrick en Wim
elke dag aant draaien tot nu toe lol
er gaat een hele nieuwe wereld voor me open en schrape voelt gewoon niet lekker
maar die mooie krullen zien rondvliegen dan heb ik een smile tot achter mijn oren ahahah en het
is helemaal niet erg dat het moelijk is
alle dingen die de moeite waard zijn kosten moeite en volharding dat maakt het juist zo fijn waneer iets lukt
ik vind het enorm leuk om uit te vogelen welke hoek, beitel , leunspaan , hout vorm nu goed samen gaan
houtdraaien kan o zo simpel lijken als je een ervaren houtdraaier bezig ziet
maar als je dan zelf aan de slag gaat
merk ik op dat het een samenspel van zo veel verschilende factoren is en dan daarbij de insperatie van de diegene die aan het draaien is
heerlijk vind ik het :)

erg intresant Leo
ik ben voorlopig nog aan het aanmoderen tot ik bij een draaier kan gaan kijke en leren wat eerst te zorgen
voorlopig koop ik nog geen beitels aangezien ik nog te veel te leren heb en nog niet goed weet wat nu wijsheid is op gebied van beitels
verder vind ik het erg leuk om dingen zelf eerst proberen te maken
heb zelf pas een parting tool gemaakt
dit was erg leuk om te gebruiken en spannend was de eerste keer dat ik een stuk hout afstak maar rustig aan gedaan en stuk hout netjes opgevangen :)
wel denk ik erover om een goede schalen beitel aan te schaffen vooral iets om kleine kommetjes mee uit te hollen ik hoor graag wat jullie hiervoor gebruiken
mvg tom
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Tom ga in het begin niet te diep. Houd de opening wijd en zorg dat je een zo goed mogelijk oppervlakte krijgt. Hoe dieper je komt des te lastiger wordt het om alles mooi te krijgen.
 

Rien van Lieshout

Actieve deelnemer
20 sep 2012
699
1
Oostelbeers
thanks Patrick en Wim
elke dag aant draaien tot nu toe lol
er gaat een hele nieuwe wereld voor me open en schrape voelt gewoon niet lekker
maar die mooie krullen zien rondvliegen dan heb ik een smile tot achter mijn oren ahahah en het
is helemaal niet erg dat het moelijk is
alle dingen die de moeite waard zijn kosten moeite en volharding dat maakt het juist zo fijn waneer iets lukt
ik vind het enorm leuk om uit te vogelen welke hoek, beitel , leunspaan , hout vorm nu goed samen gaan
houtdraaien kan o zo simpel lijken als je een ervaren houtdraaier bezig ziet
maar als je dan zelf aan de slag gaat
merk ik op dat het een samenspel van zo veel verschilende factoren is en dan daarbij de insperatie van de diegene die aan het draaie

heerlijk vind ik het :)

erg intresant Leo
ik ben voorlopig nog aan het aanmoderen tot ik bij een draaier kan gaan kijke en leren wat eerst te zorgen
voorlopig koop ik nog geen beitels aangezien ik nog te veel te leren heb en nog niet goed weet wat nu wijsheid is op gebied van beitels
verder vind ik het erg leuk om dingen zelf eerst proberen te maken
heb zelf pas een parting tool gemaakt
dit was erg leuk om te gebruiken en spannend was de eerste keer dat ik een stuk hout afstak maar rustig aan gedaan en stuk hout netjes opgevangen :)
wel denk ik erover om een goede schalen beitel aan te schaffen vooral iets om kleine kommetjes mee uit te hollen ik hoor graag wat jullie hiervoor gebruiken
mvg tom

Hallo Tom.

Ik volg je al een tijdje op het forum en ik vind het prachtig hoe enthosiast jij bent.
Met vallen en opstaan moet je iets leren en ik zie dat je geregeld tegen probleempjes aanloopt.
Nu wil ik jou aanbieden om bij mij thuis een dagje onder mijn begeleiding te komen oefenen.
Je hoeft niets mee te brengen want al ben ik geen beitelverzamelaar ik heb genoeg om van alles te kunnen draaien en aan hout is hier ook geen gebrek.
Natuurlijk mag je je eigen beitels meebrengen die ik ook nog eens voor je wil slijpen (ook daar wordt je niet dommer van).
Ik hoor wel of je op mijn aanbod in gaat, en je moet dan natuurlijk wel naar het mooie Brabantse land afreizen (Oostelbeers).

Groeten Rien.
 
Laatst bewerkt:

tom op eigen houtje

Actieve deelnemer
23 nov 2014
729
1
41
Rimburg
tomopeigenhoutje.webnode.nl
Wim bedankt voor de goede tip vandaag een groter stukje hout geprobeerd zodoende was de opening groter dit draait inderdaad makelijker
Het hout met de slaap sporen is erg mooi maar ook al erg vergaan wat het draaien best moeilijk maakt
Dit weekende wat populier gevonden ( denk ik) 1426017233251.jpg

En maar een wortel van een kers ook meegenomen 1426017523999.jpg

Daar haal ik vast wel een paar stukjes hout uit :)
Rien ik ga met heel veel plezier in op je aanbod hoor reizen is niet erg pas 705 kilometer afgelegd voor me draaibankje lol
En Braband is niet ver met de trein hoor :)
En het zou inderdaad zeer fijn zijn als je mij ook kon laten zien hoe erg ik mijn beitels nu al mishandeld heb lol
Mvg tom
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.