vraag leunspaan draaibank

rikh

Nieuw lid
7 nov 2012
8
0
Hallo,

Ik ben bezig met de bouw van een kleine draaibank, hier heb ik natuurlijk ook een leunspaan voor nodig.
Mijn vraag is hoe werkt het klemmende deel van de banjo? Zie bijgevoegde foto


Alvast bedankt !

under_banjo_zpsf66269ec.jpg
 

tuoh

Oud hout
De verdunde uiteinden van de ronde stang zijn excentrisch geplaatst, met andere woorden, ze zitten uit het midden van de as. Ga je nu de as een kwart slag draaien dan gaat het dikke middendeel naar boven of naar onder bewegen. De losse bus met het plaatje eraan vast moet deze beweging volgen en gaat bijgevolg de leunspaanhouder tegen het bed trekken.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
892
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
En op gevaar af een open deur in te trappen: die banjo komt dus 'dwars' op het bed, waarbij het plaatje onderop komt; dat moet onder de vlakke banen van het bed komen, om de banjo tegen het bed te klemmen. Afhankelijk van de vorm van het plaatje kun je het tussen de banen laten zakken en een kwart slag draaien (als het rechthoekig is), of moet je het geheel via het eind van het bed erop/onder schuiven (als het vierkant is; net als je losse kop/tegencenter). Daarvoor moet je dan wel de losse kop (tail stock) eerst verwijderen.
 

rikh

Nieuw lid
7 nov 2012
8
0
Bedankt voor alle reacties de werking van de banjo is mij duidelijk geworden,
nu kan ik weer verder met het maken van de tekeningen.

mvg,

Rik
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.