Eerste kistje - Advies welkom...

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Hallo Robert.
Ik zie dat ik niet de enige ben met kistjes. Ziet er zeker niet slecht uit. (amateurs onder elkaar) Hoe haal jij de stukjes er tussenuit ? Zagen of met een beitel"? Ik gebruik pallet hout en dat is niet echt super om te steken. Ik heb de laatste met een figuurzaag gedaan, ging ongeveer tien keer zo snel.

Hartelijke groet Hugo
 

Robert B

Nieuw lid
5 mrt 2015
18
0
Noord-Holland
Ik zal een ongelofelijke nerd zijn, maar ik wordt er gelukkig van om op een forum met iemand over zwaluwstaarten te praten. Zin in!

Komtie.

Voor de zwaluwstaarten heb ik net een nieuwe techniek bedacht die ik bij dit kistje heb toegepast:

1. a. Zaag de staarten uit zoals je wilt. Dit heeft geen consequenties. Ik zorg er alleen wel voor dat de stukken tussen de zwaluwstaarten net iets groter zijn dat mijn beitel. De eerste keer wilde ik bredere stukken (dan mijn beitel) weghalen, en toen ik tweemaal de beitel naast elkaar moest gebruiken was het lastig dit stuk recht te houden.
b. Zaag de staarten tot de lijn die je met de schuifmaat hebt aangegeven. Dat tot de lijn zagen moet wel precies zijn, dit scheelt later de hoeken aanpassen.
c. Het stuk tussen de staarten zaag ik eerst grotendeels weg met een figuurzaag.
d. De resten sla ik weg met de beitel. Ik zorg er verder voor dat ik met de schuifmaat diep kras, zodat de beitel er ineens inpast en je niet hoeft te 'zoeken naar de lijn'.

2. Leg het stuk met de staarten op de kopsekant van de plank plank waar hij in moet komen. Aftekenen en duidelijk aangeven welke stukken weg moeten.

3. Extreem ruim uitzagen met een zwaluwstaart zaag.

4. Nu met de beitel het extreem ruime terugdringen totdat alles precies past.

Voordelen:
- Je hoeft niet recht te zagen. Je kunt schuine stukken bijwerken met de beitel.
- Stap voor stap totdat het precies past. Niet te krap, niet te ruim.
- Flexibel werken.

Dit gezegd hebbende denk ik erover om als ik het budget heb een zwaluwstaartmal en een freesmachine aan te schaffen. Het is leuk, aardig en kunstig om het met de hand te doen, maar uiteindelijk gaat het er gewoon om dat het hout goed verbonden wordt. Als dat met een machine in een 10e van de tijd kan zie ik daar geen problemen mee.

Heeft iemand daar trouwens ervaring mee?

Terugkomend op je comment: met een figuurzaag lijkt me erg lastig. Bij mij is het onmogelijk die recht te laten zagen, maar misschien heb ik een slechte zaag?
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Er zijn verschillende technieken om zwaluwstaarten te maken, zo heeft ieder zijn voorkeur. Het internet staat vol met tips en tricks.

Allereerst moet je over een aantal basis technieken beschikken, recht kunnen zagen en recht met een bijtel kunnen steken. Dit is te leren door oefenen, lijnen aftekenen en gaan! En blijven oefenen, fietsen kunnen de meeste mensen ook niet zonder eerst te oefenen.

Opmerking over 1d: niet meteen beginnen te meppen met de beitel, als je dat doet dan mep je de beitel naar achter waardoor er een slechte passing ontstaat!
Eerste stukje duwen en wegsteken zodat je een strakke schouder krijgt die netjes aansluit. Daarna kun je meppen onder een kleine hoek.

Je kan natuurlijk ook een mal en frees gebruiken, ziet er minstens zo mooi uit, maar afhankelijk van de mal ben je niet echt flexibel in de vormgeving!
Maar voor mij persoonlijk werkt het niet.
Ten eerste vind ik het niet leuk om te doen, ik werk het liefste met handgereedschap en ten tweede vind ik het iets dat iedereen kan zonder er al te veel moeite voor te doen.
Een beetje zoals "iedereen kan schilderen met ravensburger" .
Als het puur gaat om het resultaat is een mal met frees natuurlijk prima, maar voor mij persoonlijk is de weg naar het resultaat juist wat houtbewerken zo leuk maakt (of frustrerend :mad:)
 

Robert B

Nieuw lid
5 mrt 2015
18
0
Noord-Holland
Weer tijd voor een update.

Ik heb het kistje nu gelijmd, binnenkant in de bijenwas gezet, de buitenkant geverfd en doormidden gezaagd.
1ekistje_doorgezaagd.jpg

Ik ben inmiddels bezig de scharnieren in het eerste kistje te plaatsen en bezig een 2e kistje te maken. Zodra ik de scharnieren er in heb zitten geef ik daar nog een update over.

Het 2e kistje ziet er goed uit, maar beter lijkt het me de zwaluwstaarten uit te laten steken en ze er dan af te frezen (bedankt voor de tip Rick), ook al gaat het nu al stukken beter dan met het 1e kistje:
2ekistje_staarten.jpg

2ekistje_zijkant.jpg

2ekistje_binnenkant.jpg


De scharnieren:
Ik heb scharnieren van 1mm dik. De volgende keer neem ik veel zwaardere scharnieren. Dieper in het hout zodat de scharnieren goed ingeklemd zitten, plus gewoon steviger scharnieren voor het kistje.

Conclusies:
Eikenhout is mooi!
1ekistje_doorgezaagd.jpg

Beitels zijn scherp!
Beitelszijnscherp.jpg

Kistjes maken is mooi werk!

Bedankt voor alle tips en feedback. Succes met al jullie projecten!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.