Bonsai bench

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
Omdat ze steeds meer met Bonsai bezig is, en omdat ze het verdient voor alle afgelopen jaren :), heb ik besloten om voor moederdag een bonsai bench te maken. Sinds ik toch dagelijks hier zit te lezen tegenwoordig, dacht ik ook maar even een topic aan te maken om wat tips/bemerkingen te horen betreffende dit idee.

Ik wou simpel geschaafd vuren hout gebruiken, en zag al mensen die dergelijke constructies gewoon volledig lijmen rij per rij. Is dit aan te raden, omdat er toch wel wat gewicht op de planken komt te staan? Of kan ik best met deuvels gaan werken? Ze gaat ook fulltime buiten staan in weer en wind, hoe zou ik het geheel best kunnen beschermen? Gezien het water geven ook voor veel vocht gaat zorgen.

Als laatste een voorlopige impressie van het idee. De lengte hier is 2 meter maar die gaat eerder naar 100-150cm gaan.



Eentje met lijnen en uit een andere hoek, maakt het wat duidelijker

 

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
Is vuren wel geschikt voor de toepassing? Persoonlijke zou ik voor een wat duurzamer hout.
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397

Super! Dit is inderdaad een heel goede werkwijze, veel sneller en simpeler dan alles te lijmen.. Ga ik vast en zeker toepassen, bedankt!

Is vuren wel geschikt voor de toepassing? Persoonlijke zou ik voor een wat duurzamer hout.

Vuren was mijn eerste gedachte, puur om de kosten wat te drukken en omdat er heel makkelijk aan te komen is.. En omdat ik mijn eigen 'skills' nog wat moet uitbreiden dacht ik dat dat wel zou voldoen als materiaal. Maar ik ben nog een groentje op vlak van houtsoorten!
Wat raad jij aan om te gebruiken? Eens ik de nodige ervaring heb zou ik 100% voor kwaliteit kiezen, maar momenteel zou het eerder 50% prijsgericht en 50% kwaliteit zijn :)
 

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Vuren zou ik niet doen als er geen overkapping overheen komt. Eerder bankirai of meranti maar zoals Wim aanhaalt kan een ceder ook goed maar is minder sterk.
Houdt rekening met de open ruimte tussen de balkjes, deze mag zeker niet te groot zijn wat sommige schalen (potjes) hebben hoge voetjes. Sommigen 3 voetjes, anderen 4 of zelfs meer, de kans dat ze allemaal evenveel steun vinden en om de voorzijde van de boom ook aan de voorzijde te houden wordt dan klein. Ook zul je rekening moeten houden met het totale gewicht per boom, ook als er water wordt gegeven ! Hierop kun je bepalen wat de sterkte van de planken samen moeten kunnen dragen. Sowieso zou ik dan geen vierkante balkjes gebruiken maar rechthoekig, met de lange zijde vertikaal. (ik zie dat al zo in de tekening staan trouwens)
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
Zo, ik heb uiteindelijk geopteerd voor meranti (bedankt voor de tips). Op maat gezaagd, langs de vlak & vandiktebank laten passeren, gaten geboord, de randen van de gaten een kleine chamfer gegeven. Voor mij was het overigens de eerste keer dat ik de V&VD-bank gebruikte, en ik moet toegeven dat het toch even zoeken was om alles dezelfde breedte & hoogte te laten krijgen. Ik heb intussen ook het laagste niveau van de tafel geveegd, dan zou het geheel net iets te diep worden.





Nu ben ik op het punt gekomen om alles tot 1 geheel te gaan krijgen, en zit ik met het volgende dilemma: Mijn bedoeling is/was om enkel hout en lijm te gaan gebruiken. Is de constructie stevig genoeg als ik enkel de pen/gatverbinding van lijm voorzie, of is het absoluut noodzakelijk om ook alle vlakken te verlijmen waar de horizontale en verticale balkjes elkaar raken? Vooral om een zijdelingse beweging op te kunnen vangen zonder problemen.
Indien optie twee vereist is, neig ik misschien meer naar draadstangen en moeren/ringen te gaan gebruiken om zo ook een stabieler geheel te krijgen. Ik zie niet meteen in hoe ik met mijn gebrek aan ervaring zo'n groot aantal te verlijmen vlakken verwerkt ga krijgen voordat de lijm al tezeer begint uit te harden.
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
Uiteindelijk heb ik voor de pen-gatverbinding gekozen en vervolgens deze en alle raakvlakken verlijmd met elkaar.



Vervolgens alle uitstekende delen vlak geschuurd, begint ergens op te lijken zo:









Helaas zijn er vele dingen komen bovendrijven waar ik fouten heb gemaakt en die bij nader inzien anders/beter konden.. Maar net dat is het mooie eraan, fouten maken waar je telkens uit bijleert.

Bijv: Een aantal verbindingen waren niet mooi in lijn met de rest, doordat ik van sommige balkjes meer heb moeten afschaven om ze terug vlak te krijgen. De blokjes van 5x5 had ik met de kopse kant naar buiten moeten lijmen zodat ze doorlopen in het verlengde van de kopse uiteindes van de horizontale balkjes, etc..

Nog even de horizontale balken gelijk schaven en dan kan het geheel (eindelijk) in de olie :)
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Ga je de onderkant (waar het rek de grond raakt) nog extra beschermen ? Dat is namelijk een plek waar veel van de narrigheid begint.
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
Wel, bij het vlakschuren van die onderkant stelde ik mijzelf die vraag ook.. Ik heb als rookie alleen helemaal geen idee hoe ik die beter kan beschermen. De kopse kanten behandelen met een hardere (epoxy?) afwerkingslaag?
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.277
215
't hoofd van Overijssel
Wel, bij het vlakschuren van die onderkant stelde ik mijzelf die vraag ook.. Ik heb als rookie alleen helemaal geen idee hoe ik die beter kan beschermen

Bij buitentafels boor ik een gat in de poot waar dan een slotbout in gaat. Staat de poot vrij van de grond en kan het over de straat makkelijker verschuiven. Ons eigen beton tafeltje staat op bouten vrij van de grond.

IMG_0006.jpg
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
Dat ik daar niet opgekomen ben! Ik dacht enkel in de richting van een beschermingslaag.. Maar dit is natuurlijk stukken beter, bedankt!
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Wel RVS slotbouten gebruiken dan. Dat deed ik niet, met als gevolg lelijke roestvlekken op de witte tegels in de tuin van de klant.... :mad:

Aanvulling: ik gebruik slotbouten waarvan ik de schroefdraad helemaal tot aan de kop heb doorgetapt. Met een bout en een zware ring kan je een tafel dan perfect neerzetten zonder gewiebel! Werkt als een zonnetje!
 
Laatst bewerkt:

pieter1974

Actieve deelnemer
26 mei 2015
41
0
In de buurt van Den Bosch
Wel RVS slotbouten gebruiken dan. Dat deed ik niet, met als gevolg lelijke roestvlekken op de witte tegels in de tuin van de klant.... :mad:

Aanvulling: ik gebruik slotbouten waarvan ik de schroefdraad helemaal tot aan de kop heb doorgetapt. Met een bout en een zware ring kan je een tafel dan perfect neerzetten zonder gewiebel! Werkt als een zonnetje!

Handige tips. Ga ik onthouden
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
Ik heb uiteindelijk geopteerd voor RVS bouten met ronde kop en schroefdraad tot aan de kop, en daaronder heb ik rubberen stopjes gelegd. Bij de lokale houthandels vond ik enkel verzinkte voetjes met het rubber er al aan vast.

De rek staat sinds september op een voorlopig plekje, tot de 'definitieve' inrichting van het terras komende lente.. Vandaag snel een paar foto's gemaakt:





Zonde van het kleurverschil van het (nochtans in 1 partij aangekochte) Meranti. Werd pas heel erg opvallend na het inwrijven met olie. Verder zitten er hópen beginnersfouten in en zeer veel werkuren, maar ik heb het ding met plezier in mekaar gestoken. Ooit komt er nog een verbeterde versie!
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Mooi bankje! Leuk idee ook. Ik heb ook een hoop kleine boompjes staan, zo komen ze beter uit dan ergens op de grond in de tuin.

Omdat hij op pootjes staat, zou ik het mooier vinden die onderste "uitsteeksels" weg te laten:

bonsai.jpg
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
Het was een (laat) cadeau voor moederdag 2015 :)

@ Bijtel: Oorspronkelijk wist ik niet beter en ging ik er vanuit dat de rek gewoon vlak op de grond kwam te staan, dan leek het geheel mij wel te kloppen. Het was pas achteraf dat ik door dit forum leerde dat het een must is om dergelijke dingen te voorzien van korte voetjes (in dit geval ook wel handig, gezien het terras schuin af loopt) Ik heb in paint de foto even aangepast om er een indruk van te krijgen, en ik moet toegeven dat je overschot van gelijk hebt. Ziet er véél strakker uit zo! Misschien dat ik het bij de huidige rek al aanpas, en anders wordt het één van de aandachtspunten voor Bonsairek 2.0


 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Ik vind het een prachtige bench die je gemaakt hebt!
Alleen voor buiten had ik niet met olie afgewerkt, maar goed, ieder z'n voorkeur.
Ik zou een goede beits of lak hebben genomen bijv van Sikkens of Wijzonol.
Moest wel een beetje lachen om mezelf; toen ik de kop las dacht ik even dat je een werkbank van bonsai hout ging maken.
Ik dacht; hoe gaat ie dat doen en toen bleek dat je een bankje voor bonsai ging maken.:confused::D
 

Woodjohn

Actieve deelnemer
17 feb 2015
219
0
Knap werk !!

Houtsoort zou Padoek zijn geweest bij me maar daar gaan we iedereen in vrij laten voor ik weer een bak kritiek krijg.
Onderkant zou misschien willen vrienden maken met een stukje Teak.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.