AAHHH!!! Houtworm!!

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Tijdens de bouw van mijn salontafel Bouwplan salontafel was ik gisterenavond een plankje aan het schaven en zag ineens dit:

2015-03-04 20.57.38.jpg

De alarmbellen gingen af en vandaag heb ik de stapel essen planken maar eens goed onderzocht op meer gaatjes e.d.
Er lag ook een balk plataan bij.
Daar is duidelijk het spinthout van aangetast.
2015-03-05 11.27.49.jpg

Maar de rest van het hout is nog hard (zoals het hoort te zijn) en op twee gaatjes na, zie ik verder geen gaatjes.
2015-03-05 11.28.41.jpg

Ik heb er een ruim stuk vanaf gezaagd en denk dat de rest wel goed is.

Toen verder met de stapel essen planken.
Alle dikke planken vertonen geen gaatjes of schade en zijn technisch ook goed.
De eerste gewone planken zien er ook goed uit, geen gaatjes en keihard hout.

Maar toen:
2015-03-05 12.18.54.jpg

:eek: :( :mad:
Tussen deze twee planken vond ik deze gangetjes.
Ik kon vrij makkelijk met mijn beitel het hout weg steken, het hout is duidelijk aangetast.
2015-03-05 12.28.52.jpg

En daar is ie!!
2015-03-05 12.29.31.jpg

Deze twee planken heb ik direct in de tuin gezet en gaan zo snel mogelijk weg.

Nu rest de vraag, moet ik me zorgen maken om de rest van het hout?
En m'n tafel?
Tijdens de bouw ben ik tot gisterenavond nog niks tegen gekomen, en het hout is knetterhard.
Zou het alleen deze ene worm zijn? Of misschien meer, maar alleen in deze planken?

Groeten, Raymond
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.761
459
Almere
Hoi Raymond, heel vervelend, maar als je het hout verder gaat verwerken zie je wel sporen als er meer zijn, toch?

ps niet persoonlijk bedoeld hoor, maar het is wel een goed gedocumenteerd verhaal en ik kon een glimlach niet onderdrukken!:eek:
 

Woodjohn

Actieve deelnemer
17 feb 2015
219
0
Hoi Raymond,

Een muis komt nooit alleen en bokter helaas ook niet, ik wil je niet flauw maken maar het is de waarheid. Volgens mijn weet is het degelijk bokter aan de gaten te zien ... :/ erg jammer voor je. Ik zou beginnen met de planken die je resten het spinthout af te zagen en wegvoeren of in je open haard genieten van de energie. Maden van bokter kunnen enkele jaren overleven in je plankje voor ze ontpoppen ...

Hmm ik vind het sneu voor je :S jammer van het mooie hout.

Groetsels,

John
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Wat jullie bedoelen is dat als ik geen gangen, gaten of sporen zie. En het hout is verder sterk en hard, het niet aangetast is. Maar zodra er een gaatje of tunnel is: zoveel mogelijk weg zagen en steken.
Ik heb van de resterende planken alle spinthout weg gestoken en alles goed onderzocht.
Ook in het hout van de tafel heb ik geen gaatjes of tunnels kunnen ontdekken. Ook niet tijdens het bewerken. (behalve het laatste plankje, maar die gaat ook weg! Ik zaag/schaaf wel een nieuwe).

Groeten, Raymond

Mocht er ineens een gaatje in de tafel komen, dan kan ik tegen die tijd de tafel naar een bestrijder brengen.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
zijn er geen middelen om dit zelf te bestrijden (nu je tafel nog niet klaar is ?)
zou toch sneu zijn van je vele uren als het later in je tafel blijkt te zitten
 

Woodjohn

Actieve deelnemer
17 feb 2015
219
0
zijn er geen middelen om dit zelf te bestrijden (nu je tafel nog niet klaar is ?)
zou toch sneu zijn van je vele uren als het later in je tafel blijkt te zitten

Het bestaat maar dat gaat door verwarmen van een aantal uur op 90 ° hoor ik van een vriend van me, vraag is wat dat met je hout gaat uitspoken natuurlijk onder die temperatuur als je alles al gezaagd en geschaafd hebt, het zal zeker geen voordeel hebben.

En anders zoals Toxiq zegt ´Met een hamer past alles`als je er 1 ziet klop op zen kop!

Hey succes ermee, ik zou het zelf niet willen tegenkomen de worm, hartstikke (...)

Groetsels,

John
 

xanax

Actieve deelnemer
28 aug 2014
55
0
Buiten de boktor te bestrijden met een hoge temperatuur vermeldt wikipedia ook nog dat dit mogelijk is met koolstofdioxide in een afgesloten ruimte, wat zelf nog wel toe doen is lijkt me
 

tuoh

Oud hout
Er bestaan zeker (curatieve) producten tegen die vandalen, Xylamon, Cuprinol, etc.. kan je gewoon op het hout smeren en klaar. Voor risicohout dat nog een tijd moet blijven liggen is het geen slecht idee om dit rondom in te smeren met één van die producten. Je kan ook petroleum gebruiken, maar dat stinkt wel binnenshuis.

Houtwormen (memel) zoals hierboven getoond boren wel tunnels, maar aan de eigenschappen van het hout veranderen die beestjes niks, naast een boorgang is het hout nog altijd even hard als voordien.


Ps: gelukkig is het GEEN huisboktor, die larven vreten gangen van 5mm diameter en zijn zelf ongeveer 30mm lang.
 
Laatst bewerkt:

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Je kan het besmette stuk hout in de oven doen en oplaten warmen tot 70 graden. (niet in een voorverwarmde oven)
dan een kwartier per cm dikte er in laten liggen.
En in de oven af laten koelen.
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Hallo Ray
Weet je waar jij het hout gekocht hebt, misschien wil de verkoper zijn hand wel over zijn hard strijken en je een beetje coulance schenken. Ik hoor dat de magnetron ook korte meten maakt met ongedierte. Maar dan moet die wel flink aan de maat zijn :D
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Raymond,
Je kan nog het wormpje gebruiken om een visje aan de haak te slaan.
Zo heb je nog iets aan uw wormpje.
Grapje.
Inderdaad vervelend na al wat je gedaan hebt.
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Ik wordt er niet beter van, maar dit kan ook.

http://ongediertevrijdoorvriezen.nl/home

Als je dat gelooft dan hebben wij geen ongedierte hier in onze omgeving:rolleyes:, en als je dat gelooft heb Ik een brug te koop voor je in New York :D

De hoogste temp in de laatste 5 weken hier was -5.5 graden C. onder nul and de laagste 39.3 C onder nul, met een gemiddelde temp van -21.7 C onder nul.

Als de buitenste laag van het hout verwijdert is en er zijn geen tunnels in het hout dan is het hout veilig en is er geen gevaar voor meer hout wormen of ander ongedierte.

Verhitting van infecteert hout kan gedaan worden, je hebt een vrij hoge temperatuur nodig voor langere tijd, vooral als het om dikker hout gaat, omdat die hoge temps ook in het midden van het hout bereikt moet worden, er zijn tafels voor (de temps and duration tijd) die nodig zijn, Ik heb die niet voorhanden.

Ik heb draaihout met wormen in dubbel plastic zakken gedaan met een handvol mot-ballen, en die laten zitten voor verschillende maanden, deze hebben verder nooit enig leven getoond, het probleem om met chemische middelen de insecten te bestrijden is om ze te bereiken.

Dat spul gaat niet zomaar in het hout en de tunnels hebben altijd frass in de tunnels, dan zou Ik ook niet graag dat hout met het insecticide er aan/in gaan bewerken, beter veilig dan droevig, breng dat hout terug of stook het op.
 
Laatst bewerkt:

@lex

Actieve deelnemer
26 okt 2010
242
0
Ik stoor me af en toe aan wat er hier (algemener: het forum) zeer stellig geponeerd wordt en wat 'men denkt'. In de meeste gevallen laat ik het er bij, maar op volgende twee zaken wil ik toch graag reageren:

Houtwormen houden van een speciaal klimaat, ik denk dat ze een erg droge lucht niet leuk vinden.

Beste Blom, Als de TS je advies zou volgen zet hij zijn tafeltje gewoon in de woonkamer, want: 'droge lucht, niets aan de hand'. Als hij daar andere onbehandelde meubels heeft staan (misschien wel van een nog smakelijker soort als eiken (met spint) of koto) dan heeft hij binnen de kortste keren (bij de eerste keer dat er uitgevlogen wordt om eitjes te leggen) houtworm in al zijn meubels zitten. En dat alleen maar door de aanname die jij maakt.


Worm of magnetron? ;)

Maar ik blijf erbij, geen memel maar boktor.

Beste Woodjohn, door jouw stellige 'het is boktor' (wat het gezien de foto en afmetingen gewoon niet kan zijn) zou de TS kunnen bedenken: 'shit, boktor tast werkelijk alles in mijn huis aan, over een paar jaar moet ik alle houten vloeren en balken in mijn huis vervangen. Ik gooi de hele partij hout in de kachel'. Ik weet 'better safe than sorry', maar door jouw stelligheid wordt er waarschijnlijk onnodig een stapel goed hout weggegooid.

Misschien heb ik in het verleden ook wel eens een aanname gedaan of ben ik te stellig geweest, maar dit probeer ik te beperken tot de onderwerpen waarin het minder van belang is. In gevallen van veiligheid (aannames over hoe 400V aan te leggen, machine-onderhoud, etc.) of bijvoorbeeld bovenstaande vraag van TS zou men mijns inziens best wat voorzichtiger mogen zijn met adviezen.

@lex
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.828
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
zijn er geen middelen om dit zelf te bestrijden (nu je tafel nog niet klaar is ?)
zou toch sneu zijn van je vele uren als het later in je tafel blijkt te zitten

Ja hoor, er zijn middelen op basis van synthetische pyrethroiden waar je hout mee kunt 'impregneren' zodanig dat aanwezige larven gedood worden (of iig niet meer zullen uitvliegen - zodat uitbreiding van de infestatie gestopt wordt), en die ook een afwerende werking hebben zodat je een zekere tijd gevrijwaard bent van nieuwe infestaties. Dat soort middelen zijn vooral bedoeld voor reeds bewerkt (blank) hout, niet zozeer voor onbekantrechte opslag.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.