AAHHH!!! Houtworm!!

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.766
146
Rotterdam
Hallo allemaal,

Bedankt voor de reacties en tips.

Ik heb de tafel nog eens helemaal nageplozen en ik zie nergens een gaatje of zaagsel waar dat niet zo mogen zijn.
Ook tijdens de bouw, schaven, zagen, verbindingen hakken enz... ben ik geen sporen van houtworm tegen gekomen.

De worm zat dan ook alleen in een plank van mijn houtvoorraad, en specifiek in het stapeltje met het hout voor de tafel.
Ik heb destijds meer hout gekocht dan dat ik nodig had, dus ik mok niet te kort om de tafel af te maken.

De tafel staat een paar meter van de stapel met hout, en omdat ik ieder stuk hout heb bewerkt, durf ik met zekerheid te zeggen dat de tafel niet aangetast is.
Tenzij de kevers eitjes in het oppervlak van hout leggen. Maar voor het lakken/beitsen moet ik de tafel toch nog schuren, dus die zouden dan ook weggeschuurd worden.
Daarnaast, als ik op internet hier informatie over zoek, zie ik vooral dat de eitjes in bestaande tunnels worden gelegd.
En ik zie ook geen kevers! Geen dode, geen levende.

Als ik het hele verhaal analyseer dan kom ik op het volgende:

Tijdsbestek: 1,5 jaar.
Situatie: Zolder van een goed geïsoleerd woonhuis (droog, gemiddelde temperatuur: 16 a 17 graden?).
Hout: diverse planken grof geschuurd Essen, en 1 balk Plataan.

1. Er zat een eitje/larve onder een stukje bast van de balk Plataan.
2. Deze larve heeft het hout van de bast opgegeten.
3. Het Plataan zelf was te hard voor deze larve en daardoor is de larve uit de bast gekomen.
4. De larve vond zich een weg tussen twee planken Essen.
5. Het Essen is geschuurd waardoor de larve wel de zachtere buitenlagen van die twee Essenplanken kon opeten.
6. Hier en daar kon de larve wel in het zachtere hout van de Essen planken komen, maar bij een nerf was het te hard en ging weer verder tussen de twee planken.
7. Tijdens het schaven zag ik een gangetje (dus geen uitvliegopening) en werd daardoor gealarmeerd.
8. Na controle van alle planken kwam ik de larve tegen en heb hem onschadelijk gemaakt (vermoord).
9. Het hout van deze twee planken is, op de gangen na, verder nog goed. Maar vanwege de schrik beschouw ik het als aangetast.

Omdat ik de twee verdachte planken al buiten heb gezet, en ik in al het andere hout geen gaatjes zie, verwacht ik verder geen problemen meer.

Voor de zekerheid zou ik de tafel, na het schuren, in kunnen smeren met een insectendodend en preventief middel, maar geeft dat geen vlekken of verkleuring??.
En ik denk dat het eigenlijk niet nodig is.

Grts, Raymond
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.766
146
Rotterdam
Hallo Ray
Weet je waar jij het hout gekocht hebt, misschien wil de verkoper zijn hand wel over zijn hard strijken en je een beetje coulance schenken.

Het hout komt van een bevriende verkoper. Ik zal binnenkort eens een bakkie koffie gaan doen en heel zielig kijken. :p

Maar de worm zou ook uit een oude houten schaaf gekomen kunnen zijn?
Of van een kever die door het open dakraam naar binnen is gevlogen.
En na 1,5 jaar verhaal halen...tja, ik weet het niet.

En hoe verantwoordelijk is een houthandel voor wormen in hout?
Het kan wel 10 jaar duren voordat ze tevoorschijn komen.

Lastige vragen!
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
He Raymond

Da's akelig ! Het essen komt toch bij mij weg ? Ik regel met liefde een nieuwe balkje voor je. Kan me trouwens niet voorstellen dat het beestje in het essen heeft gezeten. Daarvan heb ik echt een heleboel balken van geschaafd en nog geen beesten in gezien.

Of een houthandel verantwoordelijk is ? Ik vind van wel. Je koopt een product en dat moet goed zijn. Nu weet ik wel dat er vele houthandelaren zijn die daar anders over denken maar dat moeten zij weten natuurlijk. Het is wel de vraag hoe het hout opgeslagen wordt natuurlijk maar in dit geval lijkt me dat juist gedaan.

Het is altijd lastig om te achterhalen waar de "fout" ligt. Ik heb wel eens een klacht gehad dat het hout krom was gaan staan....tja.....daar kan ik vaak ook weinig aan doen. Klant wilde het hout nog even goed drogen en had het dus op de convectorput gelegd;)

Kortom, doe ff berichtje wat je mist.....koffie staat klaar....regel jij de koek ? :)
 

Woodjohn

Actieve deelnemer
17 feb 2015
219
0
Ik stoor me af en toe aan wat er hier (algemener: het forum) zeer stellig geponeerd wordt en wat 'men denkt'. In de meeste gevallen laat ik het er bij, maar op volgende twee zaken wil ik toch graag reageren:

Beste Woodjohn, door jouw stellige 'het is boktor' (wat het gezien de foto en afmetingen gewoon niet kan zijn) zou de TS kunnen bedenken: 'shit, boktor tast werkelijk alles in mijn huis aan, over een paar jaar moet ik alle houten vloeren en balken in mijn huis vervangen. Ik gooi de hele partij hout in de kachel'. Ik weet 'better safe than sorry', maar door jouw stelligheid wordt er waarschijnlijk onnodig een stapel goed hout weggegooid.

Misschien heb ik in het verleden ook wel eens een aanname gedaan of ben ik te stellig geweest, maar dit probeer ik te beperken tot de onderwerpen waarin het minder van belang is. In gevallen van veiligheid (aannames over hoe 400V aan te leggen, machine-onderhoud, etc.) of bijvoorbeeld bovenstaande vraag van TS zou men mijns inziens best wat voorzichtiger mogen zijn met adviezen.

@lex

@lex ,

Prima jongen!

Snapt U wel de essentie van een forum, of gaat het U echter om contentieus te werk te gaan en reageren in het wilde weg op een reactie in een topic waar mensen proberen het beste voor te hebben met de topicstarter. Lekker stellig blijven Meneertje, vooral eigenwijs, en mijns insziens ... spreek ik me beter even niet uit omdat ik na Uw advies wat voorzichtiger ga zijn met mijn advies, vooral tegenover U. Stellig en met een beetje kennis even doorlezen wat er gepost is zou U deugd doen.

De rest ga ik niet typen hier,

De beleefde en aangename groeten,

John


Sukses
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Mijn ADVIES: afsluiten voordat er bloed gaat vloeien.
Oja, fijne leverancier die Rik,:) daar kan je nog eens een kast mee bouwen.
hg Hugo
 

Marthijn

Actieve deelnemer
26 jan 2014
140
0
Zeist
Een vraag over jouw 'vermoorden' van de worm Raymond. Bij teken weet ik dat het hele beestje verwijderd moet zijn omdat de kop van de teek zelf een eigen leven kan gaan vieren. Is dat bij houtworm ook zo? En zo ja, dient het lieven, kleine, schattige wormpje dan niet ook gruwelijk gevierendeeld, verbrand, er verstrooid te worden ten einde zeker te weten dat het geen houtwom-feestjes meer kan gaan vieren? (gewoon even een vraag, zonder aannames over jouw manier van doden)

Ik heb me laatst laten vertellen dat in d vroegere dagen een meubelmaker een lekker sappig hout-maaltje had klaar staan in zijn werkplaats voor de hongerige wormpjes. Dit zodat het goede hout niet werd aangetast, maar het wormpje alleen aan dit zachte hout ging knabbelen. Is dit waar, en zo ja, zou dit dan een preventieve maatregel kunnen zijn?

Hoe dan ook, het is wel enorm balen en ik hoop dat je gelijk hebt dat de schade meevalt!

Groet,
Marthijn
 

tuoh

Oud hout
Elk boorgat injecteren met een geschikt product volstaat om de veelvraten een kopje kleiner te maken, som kan na enige tijd een tweede shot noodzakelijk zijn om ook de hardnekkigste gravers het hoekje om te helpen.
Voor een lichte aantasting zoals hier boven is dit ruimschoots voldoende.
Gestockeerd hout waar niet of nauwelijks aan geraakt word (voorraad) is een ideaal biotoop voor houtwormen. Zeker Beuk, Eik, Esdoorn, Essen, Noten, Kers, etc. genieten de voorkeur van deze vandalen. Regelmatig controleren op boormeel of uitvlieggaten is hier de boodschap.
De boktors hebben dan weer een uitgesproken voorliefde voor naaldhout, zeker daktimmers en roosteringen zijn, of waren, een geliefkoosd doelwit, nu minder van tel geworden omdat praktisch alle dakhout word geïmpregneerd.
Occasioneel vind je ze ook al eens in dosse gezaagde Beuk, juist onder de schors word er dan feest gevierd:p In een stil atelier kan je 's morgens bij het binnenkomen de larven horen knagen, dat is geen prettig geluid.

Je kan het de beestjes niet kwalijk nemen, ze zijn genetisch geprogrammeerd om dood hout op te ruimen. Met een genetisch geprogrammeerd houtbewerker die met dat dood hout mooie werkstukken maakt word hier duidelijk geen rekening gehouden:p Wat zou Darwin hier van gezegd hebben:confused:
 

MM!

Actieve deelnemer
13 jul 2014
29
0
Maakt het eigenlijk uit wat voor beest het is? Ik weet alleen dat ze in Frankrijk bij ieder teken van een beestje in hout ze met xylophene in de weer gaan. Misschien een leuk lang weekendje Frankrijk en dan met xylophene en wijn weer terug. Ook hebben de meeste oude meubels wel wat sporen van houtwormen dus je kunt altijd nog voor de vintage look gaan.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.061
1.691
Terkaple
www.woodworking.nl
@lex ,

Prima jongen!

Snapt U wel de essentie van een forum, of gaat het U echter om contentieus te werk te gaan en reageren in het wilde weg op een reactie in een topic waar mensen proberen het beste voor te hebben met de topicstarter. Lekker stellig blijven Meneertje, vooral eigenwijs, en mijns insziens ... spreek ik me beter even niet uit omdat ik na Uw advies wat voorzichtiger ga zijn met mijn advies, vooral tegenover U. Stellig en met een beetje kennis even doorlezen wat er gepost is zou U deugd doen.

De rest ga ik niet typen hier,

De beleefde en aangename groeten,

John


Sukses

De essentie van ons forum is, dat we elkaar helpen om met plezier, resultaat te krijgen ons vak of hobby, het houtbewerken. Dat doen we ook door respect te hebben voor een andere mening dan die van jezelf, en dat doen we ook door eens een kritische noot over ons te laten komen. Het nadeel van het geschreven woord is, dat we de schrijver er zelf niet bij zien en dat de intentie niet altijd overkomt en dat we niet allemaal even handig zijn als we onze mening opschrijven. Ik kan het ten volle met @lex eens zijn we voorzichtig moeten zijn om iets wat we niet zeker weten, als stellige wetenschap op te schrijven, zeker als het om onze gezondheid en veiligheid gaat. Het is, althans, dat vind ik, een terechte kritische noot van @lex.

jaap
 
Laatst bewerkt:

Woodjohn

Actieve deelnemer
17 feb 2015
219
0
Jaap,

Je hebt onbegrip, het onbegrijpelijke en de onmogelijkheid om te begrijpen, het is een wijs man die het verschil kent.

Hartelijke groeten,

John
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.766
146
Rotterdam
Even weer On Topic:

Een vraag over jouw 'vermoorden' van de worm Raymond. Bij teken weet ik dat het hele beestje verwijderd moet zijn omdat de kop van de teek zelf een eigen leven kan gaan vieren. Is dat bij houtworm ook zo? En zo ja, dient het lieven, kleine, schattige wormpje dan niet ook gruwelijk gevierendeeld, verbrand, er verstrooid te worden ten einde zeker te weten dat het geen houtwom-feestjes meer kan gaan vieren? (gewoon even een vraag, zonder aannames over jouw manier van doden)

Ik heb me laatst laten vertellen dat in d vroegere dagen een meubelmaker een lekker sappig hout-maaltje had klaar staan in zijn werkplaats voor de hongerige wormpjes. Dit zodat het goede hout niet werd aangetast, maar het wormpje alleen aan dit zachte hout ging knabbelen. Is dit waar, en zo ja, zou dit dan een preventieve maatregel kunnen zijn?

Hoe dan ook, het is wel enorm balen en ik hoop dat je gelijk hebt dat de schade meevalt!

Groet,
Marthijn

Hoi Marthijn,

De schade valt reuze mee, het zijn alleen die twee essen planken en de bast van die balk Plataan.
En zelfs van die planken zou ik nog wat kunnen redden, maar het zekere voor het onzekere; ze gaan allebei weg!

Tuoh: ik heb in al mijn andere hout geen gaatjes of iets verdachts gevonden.

Ik heb inmiddels met Rick gebeld en ondanks dat ik vind dat hij het niet hoeft te doen bied hij me toch twee nieuwe planken aan. Ik ga er gewoon van blozen, zoveel service!
Die koeken neem ik zeker mee!


En dan nog even mijn mening over de topic-dwaling: Het blijft altijd een lastige beoordeling, neem ik de antwoorden serieus of ga ik toch verder zoeken naar een expert buiten het forum. Daar komt bij dat er op het forum ook experts aanwezig zijn en dat experts van buitenaf vrij commercieel ingesteld zijn.
Het is altijd aan de topic starter om de antwoorden, hoe stellig ze ook zijn, te beoordelen op hun betrouwbaarheid.
In dit geval heb ik de alles gelezen en ben gerustgesteld.

Groeten, Raymond
 

WillemIII

Actieve deelnemer
30 jan 2009
35
0
Hallo SunRayes,

Ik heb ook wat essen- en esdoornhout gehad met houtwormen. Daar lijkt dit wel erg op. De volwassen kevers leggen eieren op het hout en de zeer kleine larve gaat bijvoorbeeld via een scheur het hout in. Je kunt dus aan de buitenkant niet zien of hout besmet is met houtworm. Hout zonder gaatjes kan wel degelijk houtworm bevatten. Dit wordt pas zichtbaar als de beesten uitvliegen en een gaatje in het hout knagen aan de buitenkant. Door het gaatje gaat de kever dan naar buiten en vliegt weg. De wijde wereld in. Dit gebeurt meestal in het voorjaar.

Ik heb drie manieren uitgeprobeerd om dit ongedierte te bestrijden:
1 hout in de diepvries
2 hout verwarmen tot ca 60 graden Celsius
3 hout insmeren met een bestrijdingsmiddel, bijvoorbeeld van Tenco.

Alle drie methoden werken goed voor de larven. De eieren van de kevers zijn iets hardnekkiger en kunnen beter tegen hoge en lage temperaturen. Om dit op te lossen kun je de behandeling na een paar maanden herhalen. De eitjes zijn dan immers larven geworden.

Ik heb zelf gekozen voor verwarmen, omdat ik het niet prettig vind om met gif te werken. Hout is een prachtig natuurproduct en tijdens het verwerken, zoals boren en schaven komt dit gif toch ook weer vrij. Een ander nadeel van gif is dat het niet de larven midden in het hout dood. Deze worden pas gedood als ze zich een weg naar buiten eten. En maken dan alsnog de vervelende gaatjes aan de buitenkant van het hout. Verwarmen is ook een techniek die door professionele bedrijven wordt toegepast. Het hout moet verwarmd tot ca 60 graden. De kerntemperatuur van het hout moet dan uiteraard ook deze waarde te hebben. Ik heb dit opgelost door 24 uur het hout te verwarmen.

Een antieke kast die ik niet kon verwarmen heb ik wel met gif behandeld en dit is ook goed verlopen.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt en dat de schade meevalt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.