van boomstam tot schaal (houtdraaien)

zaag

Actieve deelnemer
9 jun 2010
420
1
H.I. Ambacht
Ik krijg regelmatig de vraag hoe een schaal nu eigenlijk precies gemaakt wordt op de draaibank. Veel mensen hebben er niet echt een beeld bij en één daarvan vroeg mij om het eens te filmen. Bij deze...


Uiteraard sta ik open voor commentaar :) (behalve voor de sportschoenen in het eerste stukje :p)

Groeten,
Patrick
 

lhoornweg

Actieve deelnemer
14 aug 2014
468
7
Het ziet er geweldig uit hoe je dat doet, khad het nog nooit gezien en lijkt me best leuk ook een keer te proberen.

Vraagje, aan het eind geeft je aan dat de schaal een tijdje moet drogen, heb je hier niet bang voor scheuren of behandel je het hout voor het drogen? ik heb zelf 2 stamschijven liggen van pakweg 35 centimeter dik waar ik klein gereedschap van wil maken, het gaat natuurlijk maanden duren voordat het hout droog is, is het verstandig om het alvast grof te zagen en dan laten drogen?
 

zaag

Actieve deelnemer
9 jun 2010
420
1
H.I. Ambacht
Bij sommige houtsoorten smeer ik de kopse kanten van de schaal in met witte houtlijm om te snel drogen (en dus scheuren). Bij deze soort heb ik zelf nog geen krimpscheur probleem ondervonden.

Idd is het grof voorzagen geen overbodige luxe, het hout is sneller gebruiksklaar en de kans op scheuren is aanzienlijk kleiner als je iig het hart eruit zaagt

Groeten,
Patrick
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Heel mooi en duidelijk in beeld gebracht.
Dit waardeer ik ten zeerste dat het toonbaar is naar anderen toe.
Knap.
Ik ben van het principe dit altijd toonbaar te doen naar mede collega's als onbekenden.
Zo blijft ons vakwerk, ambachtelijke nog wat op peil naar jongeren toe zoals ik het al dikwijls heb neer geschreven op deze boeiende forum.
 

zaag

Actieve deelnemer
9 jun 2010
420
1
H.I. Ambacht
@Tom, Het kwam toevallig zo uit dat ik nog sportschoenen aan had terwijl ik met een kettingzaag bezig was. Niet zo'n heel groot probleem bij dit soort zaagwerk maar het ziet er in mijn ogen wat amateuristisch uit. Meestal draag ik werkschoenen als ik in de werkplaats bezig ben.

Aan de andere kant, denkende in de richting van Sirjacobs (bedankt voor uw positieve reactie, uw werk wordt vanaf deze kant ook zeer gewaardeerd!)zou dit in combinatie met de achtergrond muziek misschien de jeugd aan het denken kunnen zetten dat houtdraaien niet alleen voor 'oude-mannen-met-baard' is. :p

@Wim, Mijn voorgedraaide natte schalen krijgen meestal een droogtijd van 2 tot 6 maanden op een goed verluchte plaats buiten onder een afdak, daarna gaan ze nog een week of 2 naar binnen (in huis). Ik heb hier tot nu toe nog weinig problemen mee ondervonden. Die 2 weken binnen zorgt meestal nog voor wat vervorming (krimp) en je moet een beetje geluk hebben. In het verleden gebruikte ik allerlei middeltjes om de kopse kanten dicht te smeren om het droogproces te vertragen en scheurvorming te voorkomen maar dit leverde vaak schimmelvorming onder de sealer op en het uiteindelijke resultaat was niet beter als de manier die ik tegenwoordig gebruik alleen gaat deze manier een stuk vlotter. Dit geld overigens alleen voor schalen waar geen 'hart' in zit.
Bij schalen waar nog één of meerdere harten inzitten (denk aan bv een splitsing in een stam) gebruik ik wel een sealer en deze blijven ook wat langer in het droogrek staan.
Die 1cm per jaar verschilt denk ik wel per houtsoort, dichtere houtsoorten als bv eik of beuk drogen een stuk langzamer als een lichte houtsoort als linde, grenen of de keizersboom uit het filmpje.
Er is ook een stelling dat hout 1cm per uur inbrand in een houtkachel, dat gaat zeker op voor azobé maar met vurenhout blijf je blokken aanslepen...

Groeten,
Patrick
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.