Pen en gat iets anders

rverhag

Actieve deelnemer
2 mrt 2014
102
16
57
Oost Souburg
Vandaag weer wat progressie gemaakt met het projectje.

Vorige week had ik de 4 liggers die het bovenblad gaan ondersteunen gereed gemaakt en vandaag heb ik de 4 liggers die het boord gaan ondersteunen gefreesd op de kopse kant. Deze liggers moeten nog verder afgewerkt worden, maar ik wilde klaar zijn met het frezen op de kopse kanten zodat ik de machine weer voor het "normale" werk gereed kon maken.

Hier nog een filmpje met wat indrukken (even je geluid wat zachter zetten, ben vergeten om de audio wat te temperen, sorry)


En hier nog wat foto's van de verbinding.

Nr6.jpg
Binnen- en buitenkant van de poten (bovenste gedeelte). De gaten voor de pennen naast het golfje zijn alleen nog maar gemarkeerd (10mm diep). Als straks alles in elkaar zit worden de gaten met de hand geboord,

nr5.jpg
Hier wordt een zij-ligger samen met de binnenste balk van de poot getoond. De buitenste balk is weggelaten om de verbinding te kunnen laten zien.

Nr3.jpgNr2.jpg
En hierboven zijn zij- en voorligger in de binnenste balk getoond. ook hier is de buitenste balk nog even weggelaten.

Nr1.jpg

Als laatste foto had ik een compleet gemonteerde hoek in gedachten. Daarom heb ik voordat ik de dag ging afronden 1 hoek helemaal "montage gereed" gemaakt, maar ja, een rechtse zijligger op een linkse poot gaat niet passen :eek:.

Foto's van een compleet gemonteerde tafel houden jullie van me tegoed (zal nog wel een paar dagen op zich laten wachten)
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
48
zwolle
www.masave.nl
Dit vind ik een erg leuk project. Werken met een CNC is zeker niet eenvoudig. Ik heb vaak gedacht over het aanschaffen van een CNC maar tot op heden nog steeds niet gedaan. Eigenlijk zit ik al genoeg achter een beeldscherm vind ik.

Ik zie al uit naar je volgende project.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.766
146
Rotterdam
Wat gaaf zeg!
Wanneer kunnen we bestellingen plaatsen? ;)

Die Franse lelie zal nog wel een flinke uitdaging worden, maar wel een mooie.

Groeten, Raymond
 

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Ontzettend leuk project waarmee heel wat medeforummers worden uitgedaagd. Hopelijk kun je nog steeds van de verbindingen genieten als het blad er op ligt.
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
851
63
Thuis
ik vind de verbinding vrij briljant verzonnen, hoe kwam je erop om een kruis en een golf te kiezen als verbinding?
 

rverhag

Actieve deelnemer
2 mrt 2014
102
16
57
Oost Souburg
Iedereen bedankt voor de positieve reacties.


@SunRayes: Bestellingen laat ik voorlopig maar aan me voorbij gaan als je het niet erg vindt. Ik vind 1 zo'n tafel meer dan genoeg werk :eek:. Ik wil eigenlijk gaan starten met het volgende projectje en, zoals je al aangeeft, dat gaat nog genoeg uitdaging opleveren.


@Bijtel: Bedankt voor het noemen van Kintaro Yazawa. Ik heb er nu een nieuwe obsessie bij gekregen :p


@Hunto: Er blijven in ieder geval verbindingen zichtbaar want onderaan de poten zitten ze ook.


@Lars: Het kruis heb ik gekozen om de twee balken die de poten vormen tegen elkaar aan te houden. Deze is dus functioneel. De golf is niet functioneel maar heb ik gekozen omdat ik een figuurtje nodig had waarmee de (functionele) pennen konden samengaan.


Vandaag heb ik de constructie gereed gemaakt. Op de pennen na, zit alles van de dragende constructie in elkaar. Daarom toch nog twee laatste foto's.

WP_20150315_008 (500x375).jpgWP_20150315_006 (500x375).jpg

De rest is gewoon een blad, een boord en wieltjes dus verder niets bijzonders meer.

Op naar het volgende project.......
 
Laatst bewerkt:

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Briljant, chapeau.
Zoals er velen naar mij toe hebben gereageerd bij vele draaiwerkjes "ik buig het hoofd naar u toe" of "vakwerk", wel ik doe zeker hetzelfde naar u toe.
Cnc-werk is de dag van vandaag ook niet simpel al ondervind ik dit zelf. Cnc programmeren is zeker inzicht hebben met veel denkwerk.
Het is eigenlijk een beetje het ambachtelijke in de moderne versie gegoten denk ik.
Ik besef dat het een prototype is, maar met dergelijke, speciale houtsoorten moet dit zeker iets briljant worden.
Waarvoor dit tafeltje moet dienen is me een vraag, maar het zou de kers op de taart zijn mocht je een cnc-beschrijving insteken van woodworking.nl.
Jaap en Rick zouden zeker in de wolken zijn met zoiets moois.
Proficiat.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.