Pen en gat iets anders

rverhag

Actieve deelnemer
2 mrt 2014
102
16
57
Oost Souburg
Herkennen jullie dit? Een idee in je kop wat er niet meer uit wilt totdat je het uiteindelijk uitgevoerd hebt.

Ik heb dat eerder gehad met het maken van een CNC portaalfrees en nu ik dat ding eenmaal heb verzin ik de gekste dingen om met die machine te maken. Vaak slaat het nergens op en kan het op een andere manier sneller en simpeler, maar toch moet het dan gewoon uitgevoerd worden zoals het in m'n hoofd zit. Het is dan meer zoiets van "de reis op zich is leuker dan de uiteindelijke bestemming"

In de laatste weken is er weer zo'n idee gegroeid. Ik heb ooit eens een oud werkblad van 100 x 80 x 3 cm op een paar stalen poten met wieltjes gezet en gek genoeg is dat het fijnste plekje geworden om op te klussen en te knutselen. Het tafeltje is nu echter zwaar aan vervanging toe en dus ga ik iets nieuws in elkaar zetten (no shit Sherlock! ;)). Standaard geschaafd vurenhout (44 x 69) voor de constructie en 36mm (2 x 18) dik multiplex als werkblad. 18 mm dik boord erin en dat is het wel zo'n beetje. Alles uit de bouwmarkt en dus het vermelden nauwelijks waard...

Tafel tekening.jpg

Wat misschien wel interessant is zijn de verbindingen die ik wil gaan gebruiken. Dat wil zeggen: Voor mij is het een behoorlijke uitdaging en ik ben er (nu) in ieder geval nog enthousiast over. Ik wil het dan ook graag met jullie delen. De uitdaging is om alle spijkers en schroeven te vermijden en alleen pen en gat verbindingen te gebruiken.......:confused::confused:....., ja ja, "bijzonder spectaculair" hoor ik jullie nu denken........., maar kijk even mee:

1.jpg

De poot bestaat uit twee balken die door het kruis op de kopse kant van de voorste ligger (groene balk) bij elkaar gehouden moeten gaan worden. Dit kruis gaat ook volledig door de zijkant-ligger heen (roze balk). En alles wordt geborgd met twee houten pennen dwars door de voorste ligger. Uit de volgende figuur wordt het misschien nog wat duidelijker.
2.jpg

De uitdaging zit natuurlijk in het maken van de vormen en de maatvoering goed houden. "pen" en "gat" hebben afwijkende vormen die er voor zorgen dat er een aantal keren met de werkstukken in de machine gedraaid moet worden en dat komt het vasthouden van het referentiepunt niet ten goede. Alles moet uiteindelijk wel netjes gaan passen. Daar komt nog bij dat ik maximaal 45mm diep (in meerdere gangen) moet frezen op een kopse kant van een balk die buiten de machine ingeklemd gaat worden. Als dat maar goed gaat... (16 x)

De balken liggen al in de schuur en de tekeningen zijn bijna gereed. De komende dagen worden gebruikt om de code voor de machine maken en ik hoop begin volgende week een eerste testverbinding gemaakt te hebben. Foto's en filmpjes zullen hier volgen. (zelfs als het hopeloos gaat mislukken).

En nogmaals: Waarom?.... gewoon omdat ik het idee anders niet uit m'n kop krijg........

Groet,

Ronald
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Mijn interesse is zeker gewekt.
Dit moet ik zeker volgen.
Succes met het project.
 

Woodjohn

Actieve deelnemer
17 feb 2015
219
0
Hoi,

Ja ik herken het, een idee dat niet uit je hoofd gaat. Met CNC heb ik dit echter nooit gehad, je kan er prachtige dingen mee maken weliswaar.

Standaard geschaafd hout uit de bouwmarkt is idd. standaard brol en kan je met een CNC machine geen hoge verwachtingen gaan eisen omdat het geen millimeter schaafwerk is. Ik wil je helemaal niet afbreken over je project maar gewoon verwittigen.

Soekses,

John
 

rverhag

Actieve deelnemer
2 mrt 2014
102
16
57
Oost Souburg
Een eerste update.

Om de figuren op de kopse kanten te kunnen frezen zijn er twee uitdagingen. Mijn frees is een portaalfrees met een vrije ruimte van 125 mm tussen frees en bed. Daar gaat dus nooit een balk rechtop kunnen staan. Ik moet de balk dus rechtop tegen de machine aan kunnen zetten en er voor zorgen dat de frees buiten de machine kan komen om op de kopse kant te kunnen frezen.

Vanavond dus de schuur maar ingedoken om eerst dit probleem aan te pakken.

IMG_4797 (400x267).jpg
Aan de voorkant van de machine heb ik al een balk zitten, maar deze is te smal om een rechtopstaande balk haaks en recht te houden. Hier moest dus een nieuwe ondersteuning komen om de balk te kunnen plaatsen. Ik had nog een mooi stuk materiaal (aluminium) liggen wat ik hiervoor kon gebruiken. Dus aan de slag gegaan om de balkhouder te maken.

IMG_4799 (400x267).jpgIMG_4803 (267x400).jpg

Uitsparing in het midden van de balk gemaakt. De diepte is gelijk aan de dikte van de geleider.

Omdat de frees standaard niet buiten het bed kan komen is er een verlengstuk nodig. Nou heb ik dat ooit al eens gemaakt dus dat probleempje was snel opgelost.

IMG_4810 (267x400).jpgIMG_4818 (267x400).jpg

Een tip voor een ieder die zelf ook eens een portaalfrees wil bouwen: Zorg ervoor dat de frees buiten je machine kan komen en zorg ervoor dat je houten platen en balken rechtopstaand kan plaatsen. Dit bespaart je achteraf een hoop geknutsel en aanpassingen.

De machine staat in ieder geval nu klaar voor de klus... wordt vervolgd.
 

maja158

Post veel
25 mei 2010
942
86
Balloërveld (Dr)
Een tip voor een ieder die zelf ook eens een portaalfrees wil bouwen: Zorg ervoor dat de frees buiten je machine kan komen en zorg ervoor dat je houten platen en balken rechtopstaand kan plaatsen.

Nu heb ik zelf al een aantal jaar een CNC frees maar was nog nooit op dit idee gekomen.
Dank voor dit staaltje "out of the box" denken.

Succes met het project.

groet,
Jan
 

rverhag

Actieve deelnemer
2 mrt 2014
102
16
57
Oost Souburg
Bedankt voor de positieve reacties.

Ik was even bang dat het gebruik van CNC absoluut "not done" zou zijn, maar aan de andere kant is het ook maar gewoon gereedschap. Vanmorgen in de schuur realiseerde ik me zelfs dat de verbinding eigenlijk ook met een frees-pantograaf gemaakt kan worden en misschien zelfs nog wel eenvoudiger (liggende balken ipv rechtopstaande).

Zoals beloofd zou ik de voortgang hier laten zien met foto's en filmpjes. Daarom de eerste stappen visueel weergegeven. Als ik vanmiddag nog even de schuur in kan (ipv te gaan fietsen met de wederhelft :eek:) hoop ik het slingerende vormpje ook te kunnen frezen.

Een puntje: filmpje is gemaakt met een mobieltje en dat ding wil maar niet besluiten waarop hij scherp moet stellen en als hij dan toch een keuze heeft gemaakt is het als een gevallen boterham met pindakaas.....

WP_20150307_019 (400x300).jpgWP_20150307_036 (400x300).jpgWP_20150307_028 (400x300).jpg


 

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
Geniaa! wel goed opLetten hoe je de andere kant inspant, dat ze niet gespiegeld zitten.

Misschien een idee voor een vervolg om fineer op de kopse kant te lijmen. Geeft dan een mooi contrast als de pen op zijn plaats zit.
 

rverhag

Actieve deelnemer
2 mrt 2014
102
16
57
Oost Souburg
Geniaa! wel goed opLetten hoe je de andere kant inspant, dat ze niet gespiegeld zitten.

Misschien een idee voor een vervolg om fineer op de kopse kant te lijmen. Geeft dan een mooi contrast als de pen op zijn plaats zit.

Ja, met dat omdraaien zat ik er inderdaad bijna naast. Ik ben echter zo'n dubbelchecker (een ramp om mee samen te werken ;)) dus zag het op tijd. Dat fineer is idd een leuk idee, maar het is nu maar voor een werktafeltje in de schuur en een leertraject voor mezelf. Ik gebruik vurenhout waar eigenlijk geen eer aan te behalen valt. Er zijn echter al nieuwe ideetjes aan het ontstaan waar dit wel eens toegepast kan worden.

Vanmiddag en vanavond aan de liggers voor de zijkanten gewerkt. Ik heb van het frezen ook dit keer een filmpje gemaakt, maar dat is eigenlijk meer van het zelfde. Dat laat ik dus maar achterwege. Wel een paar foto's:

golfje gefreesd:

WP_20150307_045 (400x300).jpg

en daar komt een ontwerpfoutje naar boven. Te weinig materiaal laten staan tussen gat en zijkant. Hierdoor braken een paar van de "halve maantjes" uit. Gelukkig niet overal, maar het is wel een zwak punt. Had deze stukjes misschien beter ook gefreesd, maar ik probeer daar waar mogelijk om conventioneel gereedschap te gebruiken (om te leren en te ervaren)

WP_20150307_056 (400x300).jpgWP_20150307_049 (400x300).jpg

Natuurlijk kon ik het niet laten om de eerste verbindingen even te passen.

WP_20150307_055 (400x300).jpgWP_20150307_052 (400x300).jpg

Past precies, Ben benieuwd hoe dit straks met de poten samengaat...
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Rverhag,
Ik heb iets bijgeleerd al heb ik al heel veel watertjes door zwommen op het vakgebied houtbewerking.
Geniaal wat ik hier zie.
Dit toon ik eens aan mijn leerlingen.
Chapeau, je hebt me stil gekregen bij manier van spreken.
Grote waardering en respect van me.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.912
2.535
Kan je de freesbevestiging niet 90 gr. kantelbaar maken. Dan kan je je hele bed gebruiken om dingen op te spannen. Dan kan je ook hout opspannen dat langer is als je tafel hoog is.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Prachtig om dit te kunnen volgen. Hoewel mij de doelmatigheid van deze verbinding mij ontgaat is het wel een grote vaardigheid om je machine zo te kunnen bedienen.
 

rverhag

Actieve deelnemer
2 mrt 2014
102
16
57
Oost Souburg
Rverhag,
Ik heb iets bijgeleerd al heb ik al heel veel watertjes door zwommen op het vakgebied houtbewerking.
Geniaal wat ik hier zie.
Dit toon ik eens aan mijn leerlingen.
Chapeau, je hebt me stil gekregen bij manier van spreken.
Grote waardering en respect van me.

Beste Sirjacobs Didier,

Nee, wat ik hier laat zien staat niet in verhouding wat jij (en vele anderen hier op het forum) op het gebied van houtbewerking laat/laten zien. Ik voel me vereerd met je complimenten, maar wat ik doe is het verwerken van materiaal (niet per se hout) met behulp van een computer en een zelfgebouwde machine. Nu de machine eenmaal werkt is het verder eigenlijk een koud kunstje om de getoonde technieken toe te passen op vrijwel ieder te verspanen materiaal. Wat jij/jullie met hout doen is pas ware kunst!

Omdat ik het echter steeds leuker vind om met hout te werken i.p.v. met metaal heb ik me aangemeld op dit forum en zal ik af en toe wat van mijn projectjes laten zien (zolang mensen het leuk vinden) maar, net als het huidige projectje, zal het steeds in het gedeelte "werken met hout" geplaatst worden. Het is dus echt niet meer of minder dan dat (het is zeker geen houtbewerking)

Ik maak natuurlijk eerst de tafel af, maar dan volgt er vrij snel een nieuw projectje waar ik de machine weer bij zal moeten inzetten. Tipje van de sluier van m'n volgend projectje: Iets van een doosje/kistje met wederom afwijkende verbindingen. De volgende foto's tonen een eerste prototype/test (vandaar de rommelige afwerking). Dikte van het plankje hier is 18 mm. Franse lelie is 15mm breed, stukje triplex 3mm dik. Ik wil zoiets als vervanging voor een zwaluwstaartverbinding gaan (proberen te) maken.

Ik zal jullie hulp nodig hebben bij de keuze van de houtsoorten.... (en dat is dus gelijk de referentie voor mijn niveau van kennis op het gebied van hout :eek: )

IMG_4780 (400x267).jpgIMG_4788 (400x267).jpg


Kan je de freesbevestiging niet 90 gr. kantelbaar maken. Dan kan je je hele bed gebruiken om dingen op te spannen. Dan kan je ook hout opspannen dat langer is als je tafel hoog is.

Dat zou inderdaad een mooie oplossing zijn, maar aan de huidige machine moet er dan zoveel verbouwd worden dat het te veel tijd en geld gaat kosten. Voorlopig kan ik balken tot 90 cm verwerken en dat is meer dan voloende.

Prachtig om dit te kunnen volgen. Hoewel mij de doelmatigheid van deze verbinding mij ontgaat is het wel een grote vaardigheid om je machine zo te kunnen bedienen.

Doelmatigheid is er ook niet. Het is een idee dat vastzit in m'n hoofd en er alleen uitgaat als ik het geprobeerd heb te maken.
 
Laatst bewerkt:

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Erg leuk om te zien. Bijna een reden om zo'n machine te willen hebben :rolleyes:

Ik heb al een tijdje een idee een salontafel te maken waar de twee lijnvormige poten een verbinding in het blad krijgen, waardoor tekst (bv. een spreuk) zichtbaar wordt. Idee kwam van (geloof ik) een Japanse houtbewerker. Edit: Kintaro Yazawa. Zal wel een serieuze uitdaging worden...
 
Laatst bewerkt:

Bosquet

Actieve deelnemer
12 dec 2014
569
70
Drachten,
www.bosquet.nl
Zoals beloofd zou ik de voortgang hier laten zien met foto's en filmpjes.

Wow !!! Dit is té gaaf !!!

Ik heb al een tijdje een idee een salontafel te maken waar de twee lijnvormige poten een verbinding in het blad krijgen, waardoor tekst (bv. een spreuk) zichtbaar wordt. Idee kwam van (geloof ik) een Japanse houtbewerker. Edit:Kintaro Yazawa. Zal wel een serieuze uitdaging worden...

Ik zeg, kom maar op... ;)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.