270 graden scharnier

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
Vrienden van mij hebben een kast waar 2 270 graden scharnieren in zijn gebruik en deze zijn kapot.
Waar zijn die dingen te koop als particulier?
Een paar plaatjes erbij om wat voor een scharnieren het gaat.
 

Bijlagen

  • IMG_1140.JPG
    IMG_1140.JPG
    59,3 KB · Weergaven: 590
  • IMG_1139.JPG
    IMG_1139.JPG
    55,1 KB · Weergaven: 586

Okke

Actieve deelnemer
29 mei 2010
521
15
die scharnieren zijn toch standaard potscharnieren?
Gaan ook zo te zien gewoon 45 graden open :) .
O.a. bij de standaard meubelbeslag boeren, maar met een beetje geluk passen ikea-potscharnieren ook.
 

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
Keukenafdeling in het magazijn van de ikea zou ik zeggen. Laatste keer dat ik er haalde was het nog echte Blum, geen idee of dat nu nog zo is. Ze gaan daar onder de naam "utrusta".
 

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
Bedankt,

De tricky part is dat ze gemonteerd worden in het zelfde vlak van de deur in gesloten toestand
Ja ze zitten in het zelfde vlak als het deurtje dicht is, zelf zat ik al te denken aan een klos aan de binnenkant van de kast te maken en hier een "normaal" model scharnier aan te zetten maar het zelfde scharnier is natuurlijk mooier.

Als ik bij de IKEA ben zal ik daar eens kijken, die is bijna om de hoek :) en anders wordt het bestellen via internet.
 

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
Gisteren even naar de Ikea gewandeld had toch wat nodig daar weg en meteen gekeken naar scharnieren maar helaas dit model hebben ze niet.
De info heb ik doorgegeven en hij gaat nu kijken waar die verder gaat doen.
 

Bosquet

Actieve deelnemer
12 dec 2014
569
70
Drachten,
www.bosquet.nl
Ik maak even "misbruik" van dit draadje: ik zoek nl. ook 270° scharnieren, maar dan voor inliggende deuren. Corpus en deur beide uit 18 mm MDF.

Iemand met een gouden tip ??
 

Bosquet

Actieve deelnemer
12 dec 2014
569
70
Drachten,
www.bosquet.nl
kan je een schets maken van wat je wil: deur en corpus in open en in gesloten toestand...

Zeker! Zie onderstaand. Voor opliggende deuren zijn er legio mogelijkheden te vinden. Voor inliggende deuren blijkt dit een stuk lastiger. Wie helpt me aan de "gouden tip" ??

Detail gesloten deur.jpg
.
Detail open deur.jpg
 

Frank-Jan

Actieve deelnemer
12 sep 2008
208
12
Belgisch Limburg
Ik was net aan het zoeken maar kon geen kant en klare oplossing vinden.
Wel begon ik allerlei rare dingen te verzinnen: misschien een gelede deur ervan maken met bijvoorbeeld zoiets. Of zo 'n naar binnen schuivende deur voor tv kasten, maar dan met een extra zijwand voor de legplanken link. (Zoals ik al zei, rare ideeën, maar ik dacht, laat ik m'n brainfarts maar delen)
 

Bosquet

Actieve deelnemer
12 dec 2014
569
70
Drachten,
www.bosquet.nl
Ik was net aan het zoeken maar kon geen kant en klare oplossing vinden.

Nee, het valt nog niet mee te vinden wat ik zoek. Blijkbaar een vreemde combi. #hebikweer

Wel begon ik allerlei rare dingen te verzinnen: misschien een gelede deur ervan maken met bijvoorbeeld zoiets.

Helaas, hier ben ik niet mee geholpen.

Of zo 'n naar binnen schuivende deur voor tv kasten, maar dan met een extra zijwand voor de legplanken link.

De draaischuifdeuren had ik aanvankelijk bedacht voor dit meubel. En wel deze... Hier loop ik echter tegen twee problemen aan: allereerst neemt deze oplossing nét teveel ruimte weg waardoor de apparatuur die in deze kast moet worden geplaatst er niet allemaal in kan. Ik heb echter geen mogelijkheid het ontwerp aan te passen, simpelweg omdat de beschikbare ruimte dit niet toelaat.

Daarnaast zijn twee van deze sets behoorlijke aan de prijs, al heb ik de klant daar nog niet over gehoord...

(Zoals ik al zei, rare ideeën, maar ik dacht, laat ik m'n brainfarts maar delen)

Integendeel... Bedankt voor het meedenken.
 

jordiij

Actieve deelnemer
13 jan 2012
237
0
Leusden
neem even contact op met voormeubels.nl de staan niet op de site volgens mij maar kunnen deze volgens mij wel leveren. zeer goede webshop met goede service.
 

tijl_1981

Nieuw lid
25 jan 2015
17
0
is (afaik) niet mogelijk. De opbouw van het scharnier laat niet toe dat er uit het vlak van de kast gewerkt wordt...

Kan je niet faken dat het inliggend is: het kopse gedeelte van je corpus afzagen, deze vastmaken aan je deur en dan gewoon opliggende 270° scharnieren monteren
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.