Sierhangers: vrouwtje ook content

Stefke 55

Actieve deelnemer
29 okt 2014
142
0
België
Hallo, vandaag weer wat geknutseld aan de draaibank, iets voor mijn vrouwtje, zo is die ook weer blij he :)
enkele leuke hangers in diverse houtsoorten, Japanse kers, berk met slaap, linde en afzelia.
alles voorkant bol en achterkant hol gedraaid, uitgenomen de afzelia is aan beide zijden bolgedraaid, just for fun.
 

Bijlagen

  • IMG_2165.jpg
    IMG_2165.jpg
    96,5 KB · Weergaven: 330

Stefke 55

Actieve deelnemer
29 okt 2014
142
0
België
Dag "roestige spijker" foto's van de werkwijze heb ik niet genomen, maar moeilijk is dat niet hoor, je draait eerst de voorkant van je hanger, een beetje bol of hol of hoe je het ook wil hebben, boor er een gat in en werk de voorkant volledig af alvorens deze af te steken.
Dan van een ander stuk een mal draaien waar dit perfect in past, zaag in tot over de midden zodat je het kan klemmen in de chuck, en dan kan je zo de achterkant draaien en afwerken, indien je nog meer uitleg wil dan zoek ik wel iets om foto's van te maken. gr stefan
 

zaag

Actieve deelnemer
9 jun 2010
420
1
H.I. Ambacht
Dat ziet er goed uit! Die donkere rechts onder heeft mijn voorkeur.

Afgelopen zomer heb ik ook een aantal van deze a-symmetrische hangers gemaakt. Mijn malletjes zijn van multiplex maar de werkwijze is hetzelfde. Erg leuk dat ik deze werkwijze terug zie bij een ander.:)

Je kan op deze manier ook de a-symmetrische ringen aan beide zijden half insteken zodat ze elkaar overlappen en er openingen ontstaan in de hanger.

Groeten,
Patrick
 

Roestige Spijker

Post veel
5 okt 2013
1.198
118
52
Landgraaf
Hoi stefan, ja, ik begrijp het..... Op het www heb ik voorbeelden gezien waar ze gebruik maken van dubbelzijdig tape. Jou manier lijkt me veiliger.
bedankt voor je uitleg.
 

Stefke 55

Actieve deelnemer
29 okt 2014
142
0
België
Hoi Patrick, inderdaad wat je verteld over het dubbelzijdig draaien van de ringetjes, dat ken ik ook wel, toch vind ik het met die doorkijk gaten niet zo mooi, smaken verschillen he, op youtube vind je enorm veel van dergelijke filmpjes voor draaiwerk, toch altijd leuk om eens rond te snuffelen.
En "roestige spijker" wil het wat lukken ???
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Mooi werk Stefan.
Ziet er leuk uit om te maken.
Daar moet ik mij ook eens aan wagen.
Ik wil altijd grote projecten maken, maar klein draaien is ook boeiend.
Dit waardeer ik ook heel groot wat u hebt gedaan.
Hopelijk breng je ze mee naar de Vlaamse Gilde.
 

Roestige Spijker

Post veel
5 okt 2013
1.198
118
52
Landgraaf
Hoi stefke 55..... Ik ben op dit moment nog bezig met het voordraaien van schalen kommen, zodat deze in de zomer droog zijn.
aangezien ik niet elke dag kan draaien zullen de hangers nog even moeten wachten.
 
Laatst bewerkt:

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Als je wat meer wilt weten van dat Off Center of Pendants (hangers) draaien, dit hier is een betere plaats om te kijken en te leren het Hoe Wat Waar, en er zijn veel voorbeelden te zien, met of zonder de grote openingen ;).

Je kunt zien en ook de spulletjes kopen wat gebruikt word om zulke dingen te vervaardigen, altijd de moeite waard om dat te weten.

http://nilesbottlestoppers.com/Pendant-chucks.html#Basic

Er is een turner hier die zelf een eenvoudige Off Center chuck maakte, het is in twee stukken die met een zwaluw staart kan schuiven en met een zet schroef vast gezet kan worden.

Hij gebruikt ook de dubbelzijdige vloerbedekking tape, die werk goed als je het goed aandrukt.

Sommige gebruiken een wig waneer ze het eerst rond draaien, dan krijg je dus een hanger die dunner is aan een kant, best wel aardig IMO.

Zwaluw staart off center chuck.jpg side of off center chuck.jpg
 

Stefke 55

Actieve deelnemer
29 okt 2014
142
0
België
Hoi Leo, dank u wel, mooie site met veeeeel hanger voorbeelden, ik zal ze maar niet aan mijn vrouw laten zien anders kan ik aan de reeks blijven draaien :rolleyes: Wat je met die zwaluwstaart bedoeld snap ik niet goed hoor, heb je ook een foto aan de voorkant zo dat ik dat eens kan zien ? misschien dat het dan beter duidelijker wordt. gr stefan
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Hoi Leo, dank u wel, mooie site met veeeeel hanger voorbeelden, ik zal ze maar niet aan mijn vrouw laten zien anders kan ik aan de reeks blijven draaien :rolleyes: Wat je met die zwaluwstaart bedoeld snap ik niet goed hoor, heb je ook een foto aan de voorkant zo dat ik dat eens kan zien ? misschien dat het dan beter duidelijker wordt. gr stefan

Ik heb er verder geen foto’s van Stefke, alleen deze waar de voorste blok in de midden is gezet.

centered off center chuck.jpg

De voorkant van de voorste blok is gewoon plat/vlak hier, de onderste block is in de metalen chuck geklemd, en die blok heeft een zwaluwstaart groef er in.

De bovenste block heeft de zwaluwstaart die in de groef past van de onderste blok, zodat die block er in op en neer kan schuiven, en die blok kun je wast zetten met een schroef zodat hij er niet uit vliegt als je het rond laat draaien.

Het werkstuk word op de bovenste blok vast gezet met tweezijdige tape en eerst rond gedraaid, dan verschuif je de bovenste blok, het werkstuk zit dan uit het midden (off center) en nu draai je de groeven en de opening er in zoals je wilt.

Hier nog eens de foto van de twee blokken, A is de onderste block met een zwaluwstaart groef erin, en B is de bovenste blok die op en neer kan schuiven in blok A.

Het werkstuk word aan de voorkant van blok B geplakt met tweezijdige tape
Zwaluw staart off center chuck.jpg

Ik hoop dat dit een beetje duidelijker is nu :confused:.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.