grenen tafelblad

kiesvoorhout

Actieve deelnemer
6 mrt 2008
616
96
Rottum Frl.
www.kiesvoorhout.nl
Mijn laatste uitdaging was het maken van een tafelblad, gemaakt van Noord-Europees grenen balken van 50 x 175 mm.
Eerst heb ik ze doormidden gezaagd, gevlakt en geschaafd op 45 x 80 mm.
Met lamello’s en witte houtlijm in de lijmpers heb ik beide helften verlijmd.
Later zijn beide helften samengevoegd. Totaal 25 balkjes zijn zo een blad geworden van 2 m doorsnede en 45 mm dik.
Met de decoupeerzaag aan een cirkelgeleider (zelf geknutseld van een plankje) heb ik geprobeerd een overmaatse schijf te zagen, maar dat was geen succes. Ondanks het gebruik van een goede (Festool Trion PS 300 EQ plus) en originele zaagje liep het zaagblad telkens naar buiten tot het vuur van de geleider vloog.
Later heb ik met de Dewalt bovenfrees het blad netjes rond gefreesd.
Met een afrondfreesje de kanten afgewerkt en daarna geschuurd.

Groeten,
Kor


Attached files
 

meubelmaker29

Actieve deelnemer
1 jan 2010
167
0
Had je de decoupeerzaag wel van de pendelstand af???
Als je de machine van de pendelstand af hebt, en je laat de machine het werk doen(dus niet te hard drukken) dan wil het perfekt dat rond zagen.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
ik heb vaak hetzelfde probleem bij mijn decoupeerzaag. echt strak zagen met dikkere planken is nagenoeg onmogelijk. hoe zit de "geleider"vast van de bovenfrees aan het tafelblad?

rick
 
A

Athanor

Guest
Hallo Kor,

Wat een leuk project heb je onderhanden! Ik ben benieuwd naar je vorderingen. Ik ken hetzelfde probleem met de decoupeerzaag, krijg dan van die scheve zaagsnedes. Maar ik gebruik inderdaad altijd de pendelstand en vind het daarom een interessante optie om eens zonder te proberen. In een artikel van FWW over de ronde tuintafel zag ik een andere oplossing door de tafel eerst met een groef van een cm diep rond te frezen, daarnaa met de decoupeerzaag de rest ietsje ruimer weg te zagen en het resterende deel met een kopieerfrees gelijk te maken aan de al gefreesde cirkel.

Fons
 

kiesvoorhout

Actieve deelnemer
6 mrt 2008
616
96
Rottum Frl.
www.kiesvoorhout.nl
Pendelen in de laagste stand of zonder pendelen gaf hetzelfde resultaat.
Ik heb zelf het idee, dat de zaag niet onder de juiste hoek ten opzicht van de middellijn stond.
Ik heb de voorkant van de tanden van het zaagblad op 1 lijn gehouden met de middellijn.
De zaag stond precies haaks op de middellijn. Waarschijnlijk moet de zaag een fractie naar binnen gericht zijn?

De bovenfrees heb ik, net als de decoupeerzaag aan een lat met een schroefje in het midden van het tafelblad vastgezet. Wel aan de onderkant, want het staat zo slordig met een schroefgat boven in je tafelblad ;)

Ik heb het blad dus 'op de kop' gezaagd en gefreesd.

Het blad is inmiddels klaar. De 'klant' wil zelf graag olien en op een bestaand onderstel plaatsen.
Als ik de kans krijg, maak ik nog foto's en plaats ze dan wel even.


Kor
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Wat een mooi stuk hout Kor! Was laatst bij je in de werkplaats toen dit blad in wording was, maar het is prachtig geworden. Wat zal het lekker ruiken naar gezaagd grenen, dat ze dat nog niet als aftershave uitgebracht hebben.

jaap
 

meubelmaker29

Actieve deelnemer
1 jan 2010
167
0
Als je een fatsoenlijke lengte van zaag hebt neem in dit geval een mooie groffe en je laat de zaag het werk doen dus niet als je ongeduldig wordt de zaag er maar even door heen drukken dan moet het lukken om een mooie rechte kant te zagen
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.