Fuming

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Wie is er bekend met deze techniek?
Klik hier

Kort samengevat je plaatst je werkstuk onder een gesloten "tent" en zet er bak ammonia onder, hierdoor wordt je tannine houdend hout mooi donker.

Wordt het hout hierdoor ook duurzaammer, beter bestand tegen vochtkringen van glazen of is het puur estetisch?
 

houtmannetje

Actieve deelnemer
27 mrt 2008
270
0
houtmannetje.nl
hier noemen we dat beroken, wordt gedaan mat industrie ammoniak (25%)maar is in nederland officieel niet toegestaan

je kunt ook nat beroken met ammoniak(6% geloof ik) dat gewoon bij de supermarkt gekocht kan worden
het effect is ongeveer hetzelfde
 

dopeling

Actieve deelnemer
16 mrt 2008
447
6
Arnhem
Lijkt me puur esthetisch. De gerookte producten die ik heb gezien waren altijd voorzien van een afwerkingslaag.
 

houtmannetje

Actieve deelnemer
27 mrt 2008
270
0
houtmannetje.nl
beroken is inderdaad alleen om een kleurverandering te krijgen niet om het hout langer goed te houden

tijdens en na
ik heb toevallig een tijdje terug fotos gemaakt tijdens het nat beroken

een al eerder genoemd tipje voor je gaat nat beroken eerst je te beroken materiaal nat maken met water, laten drogen en dan schuren om de haren weg te halen en dan beroken

e990nfnjbUNt2VDxNbbCVLHoolcT9*HxYrhPv4xQp5Fd3Ig=_l.jpg

na het drogen in de osmo gezet
e990nfnjbUNt2VDxNbbCVLHootLGWdgins4Lv4xQp5Fd3Ig=_l.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.