bijenkorf kast zonder achterkant, hoe maak ik dat stevig?

Woodjohn

Actieve deelnemer
17 feb 2015
219
0
minstes 1 uur in m`n onverwarmde kelderbox. Wellicht heb ik de klemmen niet zo strak gedraaid bij het drooglijmen als bij het echte lijmen.
Ik heb ze op advies van mijn leraar op 30,1 graag gezaagd. Hierdoor zou de lijm ergens heen kunnen je tijdens het klemmen de vorm in elkaar kan drukken.

Waar zou ik de lijmklemmen dan moeten spannen?? Verder naar de zijkant verlies ik m`n ondersteuning aan de ene kant van de klem.

M`n schoonvader, ook een meubelmaker verwacht dat de lijm niet gehecht heeft omdat het multiplex wellicht gegrond is.. Of hoe noem je dat?
Hij zei dat ik beter met constructielijm kon werken in dit geval.

Ik hoor graag hoe jullie het zouden doen!

1 uur in een onverwarmde omgeving is niet lang genoeg misschien is het er ook vochtig, dat draagt ook bij dan.

Lijm op een plaat die een behandeling gehad heeft zoals primer heeft geen hechting : oplossing schuren en stofvrij maken voor te hechten.

Ik heb je eerder advies gegeven over een spanriem rondom en steek tussen je lagen de correcte breedte die het moet zijn, probeer het eens op die manier en dan op de hoeken zelf spannen als het nodig is, volg je gevoel dan komt het goed.

Ciao
 
Laatst bewerkt:

Nico Kliko

Actieve deelnemer
14 dec 2014
423
30
Nijmegen
Foto update! alles geplamuurd en 2x in de grondverf gezet.
Niet perfect, wel erg tevreden!

De zijdes van de planken heb ik in de grondverf gezet, daarna geplamuurd, opgeschuurd en nog 2x in de grondverf. erg strak geworden!

De planken op een kwart heb ik uiteindelijk toch geschroefd. Stelt m`n meubelmaakhartje wel teleur maar na bruislijm gebruikt te hebben wat ook los liet had ik geen tijd meer om alles op te lossen. Dus alles in de Klemmen, voorboren en aan elke kant 5 schroeven erin gedraaid.
Moest wel iets van 5x plamuren.. maar nu is t ook erg glad!

2k plamuur stinkt trouwens erg! In m`n kelderbox zonder ramen of goede ventilatie ga ik dit niet nog een keer doen..

Nog 2x lakverf erop en dan ophangen bij de klant! Als t goed is hangt hij volgende week donderdag!
IMG_20150414_122204.jpg IMG_20150414_122337.jpg IMG_20150414_122341.jpg IMG_20150414_122349.jpg
(sorry voor de slechte kwaliteit foto`s)
 
Laatst bewerkt:

Nico Kliko

Actieve deelnemer
14 dec 2014
423
30
Nijmegen
De kast zal worden opgehangen aan 4 draadeindes die met een chemisch anker in de muur komen. De de planken op de bovenste en onderste kwart hebben beide 2 100 mm gaten. Aan de onderkant van deze klanten heb ik naast een gat voor de draadeinden een gaatje geboord om een schroefje in te draaien. Deze zitten zo dat de draadeinden klem worden gedraaid door schroeven in de gaten te draaien.

Dit weekend het prototype(waarvan alle maten door de helft zijn)in elkaar gelijmd. Dit was toch iets beter te doen! De planken om een kwart nu wel gelijmd!.

IMG_20150419_173159.jpg IMG_20150420_090736.jpg

Deze ga ik nog schilderen en wordt ergens in huis opgehangen!


Donderdaad samen met m`n schoonvader(ook meubelmaker) de kast ophangen!
Donderdag of van t weekend foto`s!
 

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Dit weekend het prototype(waarvan alle maten door de helft zijn)in elkaar gelijmd. Dit was toch iets beter te doen! De planken om een kwart nu wel gelijmd!.

Je hebt ook niet de gemakkelijkste vorm gekozen voor dit project. Naar mijn mening mag je trots zijn op het resultaat!
 

Nico Kliko

Actieve deelnemer
14 dec 2014
423
30
Nijmegen
Hij hangt!!
Erg blij mee! de klant ook!

received_953494314690613.jpg

received_953800877993290.jpg


ik zal niet beweren dat hij perfect is. Een volgende keer zal ik een hoop anders doen.
Ik heb er zo ontzettend veel van geleerd! En voor een eerste kast ben ik meer dan tevreden!

IMG_20150423_095223.jpg
Zoals gezegd, op vier punten een draadeind. De draadeindes zaten uiteindelijk dieper in de kast dan op de foto.. Ongeveer 15 cm in de kast en 10 eruit..
dus met de 10 cm door 1cm gipsplaat, 2,5 isolatiemateriaal en 6,5 in een betonnen muur.
IMG_20150423_095249.jpg
Het zwarte puntje onder de plank is een klein schroefgaatje.. Door hier een schroef in te draaien, kan de kast niet meer van de draadeindes schuiven(sorry voor de slechte kwaliteit)



PS hoe kan ik de titel van m`n onderwerp veranderen in: (foto)Bijenkorfkast af en hangend, bedankt allen!
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.