Spantang voor triton JOF001

Oscar f1

Actieve deelnemer
14 feb 2015
42
0
Alkmaar
De Triton JOF001 bovenfrees wordt geleverd met een 12 mm spantang.
bovenfrees_triton_JOF001.jpg

Nu heb Ik al wat frezen in 6 en 8 mm.
Zijn die spantagen universeel?
Bijvoorbeeld uitwisselbaar met een kress ?

Kress_Spindles.jpg
 

Oscar f1

Actieve deelnemer
14 feb 2015
42
0
Alkmaar
Ja ik had al gezien dat ze los in verschillende maten te bestellen zijn,
maar voor mijn Kress heb ik al de maten die ik nodig heb, ( 3,175 en 4 en 6 en 8 mm )
en het zou zo handig zijn als dat past.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Hoewel verre van ideaal kan je ook met verloophulzen werken. Vaak zijn ze er na gebruik moeilijk van de schacht te krijgen. Zelf heb ik de grootste triton. Voor mij was de half inch maat belangrijk samen met het vermogen en de hoogte instelling. Er is zoveel meer keus in 1/2 frezen dan in 12mm en tegen hele andere prijzen.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.084
504
Moordrecht
Nee, spantangen zijn in de regel niet universeel. Daarbij is het zeer onverstandig om met zoveel kracht en snelheid ook maar enig risico te nemen op een net niet passing.. Bovenfrezen zijn potentiële killers, dus even door de zure appel heen bijten.

Excuus als het bovenstaande wat belerend overkomt, maar ik heb onder mijn gitaarbouwkennissen al teveel misstanden gezien die nog maar net goed gingen. Het is dus goed bedoeld en als ex KAM-V man moet ik dit soort dingen wel bespreekbaar maken.. ;)
 

MerkiMac

Actieve deelnemer
28 sep 2012
256
31
Zandvoort
www.markdemaker.nl
Wim Kluck, ook ik ben nog wel benieuwd naar goede adressen voor 1/2" frezen. Heb net een frees met 1/2" spantang gekocht in combinatie met aardig wat freesjes, maar natuurlijk nooit genoeg ;-)
 

Oscar f1

Actieve deelnemer
14 feb 2015
42
0
Alkmaar
Ik heb net de Triton JOF001 frees gekocht bij Toolstation.

er zit een 1/2 en een 12mm en een 6mm spantang bij.
Dat is nergens bij de beschrijving te vinden,
maar de toolstation meneer maakte de doos voor mij open
en ik kon alles bekijken voor de aankoop.

1/2 dat is echt een flinke bit !

Heel goed hoor Rizz,
zeker hier bij de amateurs is veiligheid belangrijk.
Ik doe zelf nooit meer dremelen of frezen zonder veiligheidsbril!
 

Grizzly

Actieve deelnemer
30 jan 2015
115
0
Oosthuizen
Ik heb een zeer slechte ervaring met een verloopbus.
Eens een verloopbus gebruikt voor een 6mm frees naar een 8mm frees. . . . en ik had hem ECHT goed vast gedraaid. . . . hij vloog me met een klap om de oren, rakelings langs mijn gezicht. Het scheelde me zo weinig dat ik die manier nooit meer heb geprobeerd.
Nu ga ik de veilige route. Gewoon een andere spantang kopen, iets duurder maar veel veiliger.
 

Oscar f1

Actieve deelnemer
14 feb 2015
42
0
Alkmaar
Ik heb een zeer slechte ervaring met een verloopbus.
....................... hij vloog me met een klap om de oren, rakelings langs mijn gezicht.........................

Is voor mij nooit een optie geweest.

Ik zoek nog een goed adres voor wat hout freesjes.
ik heb nu keuze uit 1/2 en 12 mm en 6 mm. frezen
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Ik heb een zeer slechte ervaring met een verloopbus.
Eens een verloopbus gebruikt voor een 6mm frees naar een 8mm frees. . . . en ik had hem ECHT goed vast gedraaid. . . . hij vloog me met een klap om de oren, rakelings langs mijn gezicht. Het scheelde me zo weinig dat ik die manier nooit meer heb geprobeerd.
Nu ga ik de veilige route. Gewoon een andere spantang kopen, iets duurder maar veel veiliger.

Ik gebruik normaal gesproken geen 6mm freesjes maar ik heb er een met kogellager aan de bovenkant in 6mm. Deze gebruik ik regelmatig met de verloophuls zonder enig probleem. Ook niet helmaal waar de huls gaat er bijna niet meer af. Ook heb ik een huls liggen voor 1/4 freesjes. (nog mooit gebruikt) Het zijn wel hulzen die bij een leverancier van goede frezen vandaan komen. Veiliger is inderdaad de juiste spantang. Ik heb bij mijn triton de 8mm spantang erbij gekocht.
 

TonyFeestneus

Actieve deelnemer
3 aug 2014
94
0
Ik heb voor de JOF001 nog wel een 8mm spanbus (houder met klem), nieuw in doos (want dubbel aangeschaft) voor evt. gegadigden.
 

TonyFeestneus

Actieve deelnemer
3 aug 2014
94
0
mm.. ik kan het serieus nergens meer vinden. Ik meld me als ik 'm weer tegenkom (sta er zelf ook van te kijken)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.