Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 6 van de 6
  1. #1

    Positie zaaglint op wiel

    Ik vroeg me wat jullie de beste plaats van het zaaglint op het wiel vinden. Leggen jullie de tanden over het wiel heen of er precies tegen aan. Of zoals ik in dit youtube filmpje heb gezien het diepste gedeelte van de tand op de kroon van het wiel. Ben benieuwd met name naar de Scheppach HBS 32 vario gebruikers.


  2. #2
    Als het loopvlak rond is dan komt het lint in het midden. Is het loopvlak vlak dan komen de tanden er buiten.

  3. #3
    Eens met Wim.
    Ook ik ben hier lang naar op zoek geweest en veel geëxperimenteerd.
    Op dat filmpje legt hij het lint op de "kroon" van het rubber. Daarmee geeft hij m.i. aan dat dit gaat om een wiel/rubber met een crown. Hij zegt het zelf ook bij 4.37, "The wheel is Crowend". Dat loopt dus een klein beetje bol naar het midden van het loopvlak. Dit hebben Lintzaagmachines aan de andere kant van de plas (USA) kennelijk vaker.
    Wanneer je dat type lintzaag hebt, leg je het lint er zo op, dat de randen van de holtes van het lint (diepste gedeelte tussen de tanden) net op/buiten de "crown" liggen.
    Op vlakke wielen die hier in Europa veel gebruikt worden, liggen de tanden net buiten het rubber, dus het diepste gedeelte van de holtes, net buiten/op de rand van het rubber.

    Ik heb echter ook goede resultaten gehad met de Amerikaanse manier, midden op het rubber, terwijl mijn wielen/rubbers vlak zijn. Geen drift.
    Laatst gewijzigd door Grizzly; 02-03-15 om 21:38.

  4. #4
    Na het bestuderen van mijn lintzaag lijkt het erop dat ik een vlak loopvlak heb, maar in het midden van het rubber zie ik wel een dun lijntje lopen dus misschien was het ooit een gekroond loopvlak. Ik ga in ieder geval wat testjes doen om te kijken wat beste resultaat geeft. En met behulp van deze video weet ik nu hoe ik het loopvlak eventueel gekroond kan maken Dank voor de antwoorden.


  5. #5
    Ook van invloed is de breedte van je lint. Ik heb ze van 6mm die ik mooi op de kroon kan rijden maar ook linten van 40mm die dit gewoonweg niet kunnen en dit geeft ook niets. Het op de kroon rijden is alleen een streven op het boven wiel. (preventing weer and tear) Beide wielen gaat niet (altijd) lukken en dat doet er ook niet toe.
    There, I said it

  6. #6
    In dit filmpje wordt het hoe en waarom heel simpel uitgelegd.



    De vraag komt dan bij mij op, waarom sommige fabrikanten dit "Crownen" niet standaard doen?
    Laatst gewijzigd door Grizzly; 04-03-15 om 13:06.

 

 

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •  
This website uses cookies
We use cookies to store session information to facilitate remembering your login information, to allow you to save website preferences, to personalise content and ads, to provide social media features and to analyse our traffic. We also share information about your use of our site with our social media, advertising and analytics partners.
     
Back to top