MDF kastdeuren

kbauters

Nieuw lid
19 jan 2015
5
0
Ik ben een kast aan het maken om in een nis te plaatsen in de badkamer. Nu wil ik twee deurtjes maken van ongeveer 110cm (hoogte) x 42cm (breedte). De bedoeling is om volledige vlakke deuren te maken. Het plan is om 18mm groene MDF te gebruiken, maar na wat verder lezen op dit forum blijkt dat MDF deurtjes wel eens durven kromtrekken. Zou dit een probleem geven voor deurtjes van deze afmeting?

Ik heb ook al gedacht om de randen te versterken met strips MDF aan de binnekant van de deur. Ik vrees alleen dat de deuren dan wel vrij zwaar gaan worden en door hun dikte er nogal log gaan uitzien. Hoe kan ik dit volgens jullie het best aanpakken?
 

Woodjohn

Actieve deelnemer
17 feb 2015
219
0
Hi,

Een deur in groene MDF van die afmeting zal je geen problemen ondervinden als je er drie potscharnieren opzet. Het grootste probleem ondervind je als je gaat infrezingen maken aan 1 kant van een deur dan gaat de spanning van de MDF weg aan die kant en krijg je idd rond trekken tot gevolg. Verven of spuiten moet aan de binnenkant en buitenkant met de zelfde aantal lagen gebeuren om dezelfde reden.

Versterken met MDF strips? Leg even uit aub ik versta het niet.

Soekses ermee iig.
 
Laatst bewerkt:

kiterraphael

Actieve deelnemer
28 feb 2011
134
0
46
boskoop
www.pmnewdesign.nl
klopt wat woodjohn zegt is waar
groen mdf trekt niet(nagenoeg) niet krom
ik heb een kast waarvan ik de deuren al een jaar niet heb geschilderd (50 br 2 m1 hoog)
maar nog steeds vlak.
en bij gewoon mdf had dat niet gegaan.
succes ermee
 

Tomtesteron

Actieve deelnemer
27 mei 2014
326
1
Zelf heb ik pas kasten gemaakt in groene mdf(18mm), de deuren zijn ongeveer 200x 45 cm (elk met 4 potscharnieren) en en voorkant ervan heb ik verticaal ongeveer 2mm ingefrees om de 18,5cm en alles volgens de regels geverfd.
Van de 5 deuren is er eentje een klein beetje kromgetrokken, ik ga,dit proberen op te lossen door aan deze deur een magneetslotje te bevestigen om het geheel mooi te laten aansluiten.
 

kclemen

Actieve deelnemer
20 jan 2013
222
0
@Tomtesteron (Hmm, taggen lukt hier blijkbaar niet). Hoe is het intussen afgelopen met deze landelijke mdf deurtje? Wens dit zelfde principe van verticale strepen toe te passen in onze badkamer.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.