Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 11

Onderwerp: welke soort plamuur

welke soort plamuur

kan iemand mij advies geven welk soort plamuur ik moet gaan gebruiken om een trap weer egaal vlak te krijgen en de randen die afgerond zijn weer netjes te krijgen

ik zelf denk aan iets van 2 componenten plamuur

hans

Re: welke soort plamuur

Ik denk dat je plamuur er zo weer aftrapt, zeker vanaf de neuzen.

Oplossing: stukje van de neus afhalen, latje ertegen aan spijkeren en dan de bovenkant egaliseren? Als je het dan echt vlak wilt hebben zou ik zelf een 2-componenten epoxy nemen.

Maar, ook belangrijk: wil je het in het zicht laten of er vloerbedekking of laminaat (of zo) overheen leggen?

Arthur

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1

helemaal mee eens, nieuw stuk hout aan de voorzijde en de rest van de trap opvullen met 2 componenten plamuur. bijna al mijn plamuur koop ik bij de groothandel voor autoonderdelen.

rick

de trap zal helemaal kaal gemaakt worden, er zit nu alleen verf op, en dan is de bedoeling daar een patroon van het behang op te gaan schilderen, (heeft mij vrouw bedacht)

ik heb toch een vraagje, wat bedoelen je met een nieuw latje op de neus, (wellicht een domme vraag)
    als ik het zo begrijp schaaf je de neus er af en dan een nieuw latje er op.

Hans

Athanor
    Guest

Ik heb een nog dommere vraag, wat bedoel je met "neus"? ops:

Fons

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ArtHarg
    Ik denk dat je plamuur er zo weer aftrapt, zeker vanaf de neuzen.
    Oplossing: stukje van de neus afhalen
    Arthur
    hier noemt men het neus / zen ik denk dat dit de kopsekant is

oud hout
    Ingeschreven
    Nov 2009

Het voorste randje waar je tegen aan kijkt is de neus. Dit is ook het meest kwetsbare en slijt gevoelige onderdeel van de trap.

Ik heb mijn trap gewoon geplamuurd met een standaard Alabastine plamuur, maar daarna wel voorzien van een extra harde (buiten) verf.
    Tot nu toe blijft het perfect zitten.

nog even een vraagje, waarom wil je bovenkant glad hebben? om te schilderen, vloerbedekkking op te plakken, of nog anders?
    Ben het wel eens om de neus niet te plamuren, de kans bestaat dat je het er weer aftrapt, tenzij je een goede epoxyplamuur gebruikt. Met epoxyplamuur moet je wel uitkijken, daar loop je snel een huidbeschadiging mee op, of een allergie. Polyester plamuur is een stuk goedkoper en je kunt met de hoeveelheid verharder de uithardingstijd een beetje regelen. Epoxy kent een vaste verhouding A en B component en heeft alleen de omgevingstemperatuur invloed op de uithardingstijd. De meeste mensen beginnen direct te schuren als de polyester plamuur hard is, maar je kunt beter nog een paar uur wachten. Polyester wordt nl. eerst hard en gaat dan een beetje krimpen; als je direct gaat schuren voelt je de andere dag vaak een randje en moet er voor het mooie nog een laagje op. Epoxy moet meestal meer dan 24 uur uitharden voordat je er mee aan de slag kunt. Voor al deze kunststoffen geldt dat het hardingsproces in totaal wel zo'n 2 weken duurt. Hoe kom ik aan al deze kennis? We hebben sinds vorig jaar met 4 man een bedrijfje in composiet onderdelen http://www.ctncomposites.com en ik zit bijna dagelijks in de 2 componenten jam te prutten . Gelukkig is het thuis in de werkplaats nog hoofdzakelijk hout

Heb zelf onze trap "bekleed" met eiken planken van 15 mm dik en de oude trede voorzien van een eiken lat. Het antislip rubberprofiel bij de ijzerwarenzaak gehaald en het geheeld 2 keer in de osmo gezet. Het zit er nu ruim 2 jaar in zonder sporen van slijtage.

jaap

ps moet hier en daar nog wel een kwast verf over ops:

Attached files

ik wil de bovenkant glad hebben omdat mij vrouw het patroon van het behang gaat over nemen op de trap dus aan mij de taak om de trap zo mooi mogelijk op te leveren. zodat zij kan gaan tekenen.

hans

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1

@jaap :x :x mijn vrouw vind jouw trap zo mooi dat ik ook binnenkort waarschijnlijk bezig moet met onze trap , hahaha beter goed gejat dan slecht bedacht

@hans : koplat erop en smeren maar he!!

Forum Rechten