Letterhout

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.054
62
De volgende informatie is afkomstig van: Houtinfo.nl (D.D. 1-3-15

Atibt: amourette
Andere namen: Gateado, muirapenima (Brazilië), bois de lettres, bois d'amourette moucheté, amourette, lettre moucheté, piratinier, bois de serpent (Frans Guyana), letterwood, snakewood, leopardwood, tibicusi (Guyana), cacique carey (Panama), manletterhout, kapiteinshout (Suriname), palo de oro (Venezuela).
Botanische naam: Piratinera guianensis Aubl. (= Brosimum guianense Hub.), P. spec. div..
Familie: Moraceae.
Groeigebied: Suriname, Guyana, Frans Guyana en Brazilië.
Boombeschrijving: Hoogte tot 25 m, met een stam zonder wortelaanlopen. De takvrije stam is 12-15 m lang en heeft een diameter van 0,3-0,8 m. Letterhout vormt zeer langzaam kernhout en dit heeft maximaal een diameter van ± 300 mm.
Aanvoer: Van spint ontdaan kernhout.
Houtbeschrijving: Letterhout heeft licht roodbruin, roodbruin tot donkerbruin kernhout, vaak met onregelmatige zwarte vlekken of strepen, die soms enigszins aan lettertekens of de tekening van een slangenhuid doen denken. Bij dezelfde soorten, soms ook in dezelfde stam, komt eveneens effen rood, bruin of goudgeel hout voor. Het kernhout steekt scherp af tegen het zeer brede geelwitte spint. Letterhout is glanzend te polijsten.
Houtsoort: loofhout
Draad: Recht.
Nerf: Fijn.
Volumieke massa: (1100-)1250 (-1400) kg/m3 bij 12% vochtgehalte.
Werken: Niet bekend.
Drogen: Zeer langzaam. Aanbevolen wordt letterhout in zo klein mogelijke delen te drogen omdat snel grote vochtverschillen optreden, waardoor oppervlaktescheurtjes ontstaan.
Bewerkbaarheid: Ondanks zijn hoge gewicht en hardheid goed te bewerken, zowel met de hand als met machinaal gereedschap. Letterhout heeft neiging tot splinteren.
Spijkeren en schroeven: Voorboren noodzakelijk.
Lijmen: Goed.
Buigen: Vermoedelijk slecht.
Oppervlakafwerking: Goed.
Duurzaamheid: Schimmels I.
Sterkteklasse:
Impregneerbaarheid: Kernhout zeer moeilijk.
Bijzonderheden: Wordt slechts sporadisch aangeboden. Het gebruik van het kernhout is beperkt door de geringe afmetingen en de hoge prijs. Letterhout wordt per gewicht verkocht.
Toepassingen: Wandelstokken, strijkstokken, draaiwerk, inlegwerk, luxe voorwerpen, doosjes en dergelijke, gezaagd fineer en muziekinstrumenten.
Kwaliteitseisen:
 

Grizzly

Actieve deelnemer
30 jan 2015
115
0
Oosthuizen
Mijn ervaringen en kennis over Snakewood:

Botanische naam: Piratinera guianensis,(basionym) = oorspronkelijke naam
Synoniemen: Brosimum guianensis (nomen novum )=vervangende/toegevoegde naam, Brosimum aubletii (wetenschappelijk onjuist),
Familie: Moraceae
Groeigebied.: N/O Zuid-Amerika, met name Suriname en Guinea.
Volumieke massa: 1200 tot 1400kg/m[SUP]3[/SUP] (1250 bij 12%) vochtgehalte,
SG: 1.21
Elastische Modulus: (23.20 GPa)
Janka hardheid: 3800 lbf, (16,9000N) (Enkele vermeldingen spreken over hardheden van meer dan 4500LBf op de Janka schaal)
Boom beschrijving: Hoogte 20 tot 25 m, diameter van 0,5-0,8.
Andere namen: Amourette,Basri letri, Bois d'amourette,Bois de lettres,Bourra courra,Bourracourra,Boutous,Burokoro,Burracura,Cac ique carey,Cangica parira,Casique care,Gamelleira preta,Gateado,Gatia, letterhout,Guaimaro,Kapeweri letri,Kapiteinshout,Koeloero,Leopard wood,Letri,Letterwood,Lettre de chine,Lettre mouchete,Lignum literatum,Manletri,Manletterhout,Marequende,Muirap enima,Palo do oro,Pao tartarugo,Piratiner,Roode letterhout,Satine gris,Satine rouge,Slangenhout,Snakewood,Speckled wood,Tibicusi
Tibikuski,Tibokushi,Tortoiseshell wood
Draad:Recht,
Nerf;zeer fijn en gelijkmatig.
Werken: weinig, (maar heeft sterke neiging tot splijten/kopscheuren bij drogen)
Krimp: 12%vocht, rad. 4.7% tang. 6%.
Buigen: Extreem moeilijk. Lange dunne/smalle werkstukken, (dikte tot 1 a 1,3mm) zijn onder warmte (165graden) te buigen na eerst goed wateren in warm water. Mogelijkheid tot splijten wordt minder maar blijft aanwezig.
Lijmen: Moeilijk met water gebaseerde lijmen, Goed met 2comp Zpoxy lijm.
Spijkeren en schroeven: Niet.(voorboren noodzakelijk en zeer moeilijk)
Impregneerbaarheid: Zeer moeilijk.
Drogen: Zeer langzaam drogen. Grote kans op scheurtjes door vochtverschillen.
Duurzaamheid:
Zeer duurzaam en hoogste klasse rotbestendig.
Bewerking: Snakewood is extreem hard en dicht hout en moeilijk te bewerken. Het is bros en splintert tijdens het bewerken erg snel. Gereedschap wordt snel bot en warmte ontwikkeling tijdens het bewerken moet zo veel mogelijk vermeden worden. Eenmaal bewerkt is het prachtig af te werken en geeft een ongekend mooi spiegelglad en glas-achtig hard resultaat. Bewerken met een zeer goed geslepen schaaf, of nog beter een scraper gaat bij de afwerking nog het best. Vochtig gemaakt Waterproof schuurpapier met zeer fijne korrel werkt zeer goed en kan daarmee tot hoge glans worden afgewerkt.
Gebruik: Dit hout wordt voornamelijk gebruikt voor inleg, vioolstokken, gitaartoetsen mes heften, wandelstokken en andere kleinere siervoorwerpen.
Extra info: Snakewood behoort tot de duurste houtsoorten (mogelijk de duurste) ter wereld en wordt voornamelijk per gewicht verkocht.(Prijzen hoger dan €100.000 kg/m[SUP]3)[/SUP] Het wordt door de naam “Snakewood” in Engelstalige landen nogal eens verward met houtsoorten zoals Lacewood en andere houtsoorten die een bijnaam hebben die aan slangen refereert.
Snakewood kan tot bijna onzichtbaar fijne scheurtjes hebben, die pas na bewerking zichtbaar worden. Bij schuren moet extra goed gelet worden op het koel houden van het hout. De boom is langzaam groeiend en komt zeer weinig voor. Alhoewel de boom een diameter kan bereiken van 0.8m is er maar een klein gedeelte, het hart, van de boom bruikbaar. Daarvan is weer slechts maximaal 25% voorzien van de zo gezochte tekeningen van “Snakewood”. Door de zeldzaamheid werd Snakewood vroeger in Suriname ook wel gebruikt als betaal middel.
Klankeigenschappen: In het geval van Snakewood kan er alleen vergelijkend gesproken worden van klankhout wanneer het wordt gebruikt als toets bij snaar muziekinstrumenten zoals gitaar. Door de extreme hardheid, onbuigbaarheid en afwezigheid van vocht en vetten (zelfs de hardste en meest stijve Ebbensoort is met 14.8GPa tot 40% meer buigbaar) is de klank hoog, helder en draagt bij aan een goede sustain
 
Laatst bewerkt:

Bungdacue

Actieve deelnemer
29 dec 2011
169
1
Kon het niet laten omdat het toch super mooi hout is.
Groeten
Daniel
20150416_114938_RichtoneHDR_zpsla6kjcch.jpg
[/URL][/IMG]

20150416_115009_RichtoneHDR_zpsswkewhig.jpg
[/URL][/IMG]

20150416_115127_RichtoneHDR_zpsr0u3ahcs.jpg
[/URL][/IMG]
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
848
63
Thuis
ik zou het leuk vinden als je het eindresultaat op het forum zou kunnen zetten, ik maakte vroeger ook best veel heften maar nooit van letterhout dus ik ben erg nieuwsgierig!
 

RPosdijk

Actieve deelnemer
8 jan 2014
182
0
Mijdrecht
Ga ik doen! Dit is het eerste heft wat ik ga maken. Er zijn makkelijker hout soorten om het te doen denk,maar dit is wel gelijk 1 van de mooiste!

Nog tips iemand?
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
848
63
Thuis
ik heb er wel eens mee gewerkt en ik heb toen tijdens het zagen een stuk verbrand omdat ik het net scheef hield, het hout wordt pikzwart en ik kreeg het niet makkelijk weg. Ik weet niet hoe het hout zicht houdt als je het eventueel gaat frezen maar het zou kunnen verbranden.
Ik zou het zelf niet afwerken met olie omdat de tekening dan donkerder wordt en minder contrast krijgt, met veel schuren en polijsten krijg je het mooiste resultaat (vind ik dan he ;-) )
Verder het hout super goed inspecteren, de kleine scheurtjes in het hout zie je soms niet en het kan soms best jammer zijn als je het wel ziet als het geschuurd is. In ieder geval succes helaas kan ik er verder weinig zinnigs over zeggen!
 

hightree

Actieve deelnemer
29 sep 2017
62
22
Dordrecht
Ik denk dat er een fout staat in de beschrijving van houtinfo.nl. Letterhout is heel wat anders als leopardwood welke wordt genoemd. Leopardwood is veel zachter en lichter dan letterhout, het lijkt veel op lacewood of plataan (sycamore).
 

Koos

Actieve deelnemer
28 sep 2009
191
38
Amsterdam
Ik heb letterhout voor iemand gezaagd en daarna voorzichtig stap voor stap temperatuur aangepast aan binnen, ingepakt in plastic. Het mocht niet baten, alles scheurde. Ik vind het supermooi hout maar ik zal het niet kopen.
 

Grizzly

Actieve deelnemer
30 jan 2015
115
0
Oosthuizen
Super jammer dat het toch scheurde Koos.
Dit is het grootste probleem met Snakewood.
Splinteren en scheuren, vooral bij grotere maten.
Ik heb 12 gitaar fretboards liggen, allemaal de eerste jaren in speciale dikke wax/kaarsvet.
Met name de kopse kanten, maar ook het oppervlak in de wax.
Dan nog zie je soms hele fijne haarscheurtjes. De maximale maten die ik heb zijn 50cm x 10cm x 1cm. Die zijn alle 12 goed gebleven.
En ik had 3 staven van 1 meter lengte, van ongeveer 3cm dik, voor dunne inleg randjes. Daar had ik stripjes van gemaakt van 2mm x 7mm dik.
Het blijft bij mij goed, maar het ligt allemaal in mijn droogkamer die constant tussen de 48 en 54 luchtvochtigheid blijft.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.