Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 18

Plaatmateriaal zagen met handzaag.

Beste medezagers,

Als tijdelijke (hoop ik) werkbank wil een simpele en goedkope werkbank maken zoals deze:
    http://www.hammerzone.com/archives/w...below20xl.html
    Een frame van aan elkaar geschroefde bouwmarkt-balkjes met een blad van OSB dus.
    Ik vraag mij af of OSB (en andere plaatmaterialen zoals mdf en multiplex) goed te zagen zijn met een handzaag.
    Ik wil mijn nieuwe pax handzaag (22", 8tpi) niet met zijn eerste klus afbreken, en heb geen idee of de lijmstoffen in plaatmateriaal een probleem zijn of niet.
    Kan is misschien beter zo'n bahco zaag met geharde tanden kopen bij de bouwmarkt?

Als ik zo op internet rondzoek lijkt het wel alsof er nog nooit iemand op het idee is gekomen om plaatmateriaal zonder elektrische cirkelzaag te zagen, maar dat zal toch niet zo zijn.
    Heeft er hier iemand ervaring mee?

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Re: Plaatmateriaal zagen met handzaag.

We zijn lui geworden, en willen het kaarsrecht, vandaar.
    Maar het kan zeker met een handzaag. Met een standaard zaag kan je prima plaatmateriaal zagen.
    Maar ik zou opteren om het materiaal door de bouwmarkt te laten zagen, die doen dat meestal wel gratis voor je, en je weet zeker dat het recht wordt.

Groeten

Jan

Senior Member
    Ingeschreven
    May 2009

@Jan
    janjanjanjanjan, wat schrijf je nu,bouwmarkt en recht in dezelfde zin?.......

Recht wel. "Haaks" en "de goede maat" helaas niet altijd. Soms zijn de medewerkers erg gehaast of vinden ze het gewoon een vervelende klus. Je moet zelf verdomd goed opletten wat ze aan het doen zijn vóór ze de zaag in de plaat hebben.

Arthur

Dat is waar, het is ook mijn ervaring dat er niet op een halve centimeter gekeken wordt, dus wel blijven opletten.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door janvandijk
    Dat is waar, het is ook mijn ervaring dat er niet op een halve centimeter gekeken wordt, dus wel blijven opletten.
    Nou, daar ben je toch zelf bij?
    De plaatzaagmachines die ze in de bouwmarkten gebruiken lijken mij nauwkeurig genoeg om de wedstrijd te winnen van de handzaag!
    t'is maar net wie die machine bedient natuurlijk.
    Ik heb er nog geen problemen mee gehad.
    Allereerst maak ik thuis een zaagplan zodat de jongen in de bouwmarkt de machine zo min mogelijk hoeft te verstellen. Dan vertel ik dat er nauwkeurig op maat gezaagd moet worden.
    Haaks zagen gaat meestal wel. Na het zagen meet ik de stukken na.

Als de werkbank klaar is:
    een paar flinke stoeptegels oid erin leggen. Dat scheelt veel

Bedankt voor jullie reacties.

Ik heb een kleine plaat osb gekocht en bij de bouwmarkt in tweeen laten zagen.
    Ik hoef nu met de handzaag alleen kleine stukjes (inhammetjes) zagen en misschien de messing en groef er af zagen.
    Ik maak me (in dit geval) ook niet druk om een milimeter of een graad; de zaagsnedes van de bouwmarkt zijn dus goed genoeg.
    Ik was vooral bang dat traditionele (hervijlbare, dus niet geharde) handzagen misschien niet bestand zouden zijn tegen moderne hout-producten (die nog niet eens bestonden toen deze zagen al gebruikt werden).
    Maar daar hoef ik me dus niet druk om te maken...

Iets onderop leggen leek mij ook al verstandig, dat vurenhout weegt echt niets!

oud hout
    Ingeschreven
    Nov 2009

Hoe komt je werkbank te staan? Als deze tegen een muur komt te staan kan je die namelijk beter met wat stevige metalen hoeken tegen de muur zetten ipv verzwaring aan de onderkant.

Ik heb zo'n Bahco zaag, die duurste in de bouwmarkt, superioir heet hij geloof ik. Die gebruik ik voor alles waar ik mijn mooie zagen niet voor wil misbruiken. Omdat hij erg sterk gezet is is hij oo prettig in vochtig hout en hout dat zo sterk werkt dat de zaagsnede dichtknijpt. Prima zaag daarvoor. Voor die kleine hoekjes kan je misschien beter een kapzaag met verharde tanden kopen.

Van OSB gaat je mooie pax zaag echt niet kapot, hij wordt alleen sneller bot. Dan heb je er weer een uitdaging bij, namelijk leren zagen zlijpen. Dat is een opgave waar ik ook hard aan toe ben. Ik ben nog moed aan het verzamelen

Forum Rechten