Klasse M luchtfiltersystemen

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
Ik ben mijn aan het orienteren voor een Hammer B3 en A3 31. (Vooral een rede aan het bedenken waarom ik zo'n groot bedrag kan rechtvaardigen, Tot nu toe heet het Spaanplaatvrije keuken, maar dat terzijde)
Waar ik alleen nog niet over uit ben is de stofafzuiging. Ik ben vanmening dat fijnstof het nieuwe asbest wordt. En ik wil de mogelijkheid hebben om hem in mijn woonkamer te kunnen gebruiken(Geen echte klus ruimte). Ben ik opzoek naar een kompacte Klasse M stofafzuiging. Allen ben ik daar nog niet overuit. Dus ik hoor graag sugesties?

Bedankt!
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.761
459
Almere
Ik ben mijn aan het orienteren voor een Hammer B3 en A3 31. (Vooral een rede aan het bedenken waarom ik zo'n groot bedrag kan rechtvaardigen, Tot nu toe heet het Spaanplaatvrije keuken, maar dat terzijde)
Waar ik alleen nog niet over uit ben is de stofafzuiging. Ik ben vanmening dat fijnstof het nieuwe asbest wordt. En ik wil de mogelijkheid hebben om hem in mijn woonkamer te kunnen gebruiken(Geen echte klus ruimte). Ben ik opzoek naar een kompacte Klasse M stofafzuiging. Allen ben ik daar nog niet overuit. Dus ik hoor graag sugesties?

Bedankt!

Als je zo'n groot apparaat gaat gebruiken kun je het niet meer af met een "stofzuiger" maar heb je een groot apparaat nodig met een flinke spaanderzak.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Je kan een gewone éénzaks afzuiging gebruiken, met of zonder trommel filter, en daarnaast een mobiele luchtfilter zoals die van JET.
De afzuiger kan dan nog zo goed filteren als mogelijk, een niet verwaarloosbaar deel van het stof en zaagsel word bij het zagen, frezen, schaven of schuren toch direct de lucht in gestuurd.

Je moet wel dagelijks aan belangrijke volumes fijnstof van hout blootgesteld zijn om op lange termijn problemen te krijgen, te voorzichtig ben je natuurlijk nooit.
Had je een zweedse spaanplaat keuken, of eender welk ander merk trouwens, geplaatst dan had je een jaar of 10 lang een formaldehyde filter mogen plaatsen in je huis om daarvan geen kanker te verwekken.
 

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
Je kan een gewone éénzaks afzuiging gebruiken, met of zonder trommel filter, en daarnaast een mobiele luchtfilter zoals die van JET.
De afzuiger kan dan nog zo goed filteren als mogelijk, een niet verwaarloosbaar deel van het stof en zaagsel word bij het zagen, frezen, schaven of schuren toch direct de lucht in gestuurd.

Je moet wel dagelijks aan belangrijke volumes fijnstof van hout blootgesteld zijn om op lange termijn problemen te krijgen, te voorzichtig ben je natuurlijk nooit.
Had je een zweedse spaanplaat keuken, of eender welk ander merk trouwens, geplaatst dan had je een jaar of 10 lang een formaldehyde filter mogen plaatsen in je huis om daarvan geen kanker te verwekken.


Mijn keuken is 10+ jaar uit. Dat is een van de rede dat ik een andere keuken wil.

Een standaard afzuiging BV Hammer S01 (iemand ervaring?) en een losse fijnstof filter dat is een goed idee. Op dit forum circuleert een project van iemand die de filters leverd voor een schappelijke prijs. Dat is wel een goed plan.

Link: http://www.woodworking.nl/showthread.php?1429-Zelfbouw-fijnstof-filterunit
 

kiesvoorhout

Actieve deelnemer
6 mrt 2008
616
96
Rottum Frl.
www.kiesvoorhout.nl
Fijnstof blijkt zelfs ver onder de Europese norm van 25 microgram per kubieke meter schadelijk te zijn.
Dus hoeft je werkplaats heus niet vol te hangen met een grijze waas voordat je in moet grijpen.
Een goede afzuiging is een pre, persoonlijke bescherming is een must. Draag altijd een masker als je met verdachte houtsoorten bezig bent en dat zijn eigenlijk alle soorten.
Als je na je schuur, frees klus een schone werkplaats wilt hebben is het verstandig om een luchtreiniger te plaatsen.
Dit kan envoudig een zelfbouw unit worden.
Mijn ontwerp werkt goed (zelfs beter dan de units die in de handel zijn, durf ik te stellen) en filters zijn altijd leverbaar.

groet
Kor
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.