gekke gereedschapskist

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Hoi forum,

Via Youtube een serie tegen gekomen van iemand die een grotere gereedschapskist maakte voor zijn "timberframing" gereedschap.
Leek mij ook wel leuk, kon nog wel een kist gebruiken voor wat bijlen haalmessen en een reuze hamer. Heb mezelf beloofd het eenvoudig te houden en de bedoeling was supersnelle zwaluwstaarten ermee te oefenen met zoveel mogelijk spleten zegmaar :eek:.

Gemaakt uit schots en scheef pallethout. Om er vanaf te zijn heb ik de meest gekke planken gezocht boordevol noesten, blauwverkleuringen gespleten stukken en zelfs een doormidden gebroken stuk heb ik gewoon tot paneel gelijmd voor de bodem, beide delen hingen nog net aanelkaar. De zijkanten zijn uit meranti. Toen ik eenmaal bezig was vond ik het toch grappig en ben ik wat beter m'n best gaan doen. :p

DSC_4275.jpg

DSC_4273.jpg
Gebookmatched pallethout :p

DSC_4279.jpg
vrije vorm tussen de noesten door

DSC_4280.jpg DSC_4281.jpg

DSC_4282.jpg DSC_4287.jpg

DSC_4294.jpg DSC_4297.jpg
DSC_4298.jpg
 
Laatst bewerkt:

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.050
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
Wat een harstikke leuk en creatief werkstuk! Verschillende soorten hout, hergebruikt, leuke en ook verschillende verbindingen, die heb je met plezier gemaakt, dat straalt er bijna van af!

jaap
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.760
146
Rotterdam
Grappig!
En het ziet er best stevig uit!
Op mijn werk hebben we ook een hoop losse zooi die eigenlijk in kistjes hoort. Typisch van die kistjes die ze vroeger ff snel zelf maakten.
Maar tegenwoordig doet niemand dat nog, en wordt er overal iets plastics' voor gekocht of het ligt gewoon los te liggen.
Ik denk wel eens, misschien moet ik van oud hout (van pallet's e.d.) ook maar eens wat simpele zwaluwstaart kistjes gaan maken.

Hoe heb je die tak aan de andere kant vast gezet?
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Thanks allemaal!

Het is werk in progress de tak zit nog niet vast aan de dunne kant. Dat achteruitstekend deel moet nog af en gezwaluwstaart worden, maar stiekem vind ik dat jammer. Op dezemanier loopt de vorm letterlijk het werkstuk uit. De bedoeling echter is dat een paalhamer daar met de steel de kist in prikt en dat de kop daar tussen die 2 uitstekende zijkanten komt te zitten.

De tak is van onze oude cercis siliquastrum, judasboom.
Heb in totaal met 4 takken liggen slepen. Had ook nog een fraaie beuken tak, die was overdrachtelijk ook leuk geweest omdat er vooral "beuk" gereedschap in komt, maar deze is beter.

120cm lang (pallethout) 23cm breed, 33cm hoog, de bodem begint 3cm van de grond.
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
Als ik eerlijk ben vind ik het niet een mooie kist maar zeer zeker wel een stoere kist !! van hier ben ik ( m.a.w TOP )
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
update

Heb de kist nog niet laten zien, nu die klaar is :eek:

Wat verlaat, maar bij deze!

DSC_4336.jpg
Ik heb gekozen de tak toch maar in te korten, anders wordt het gewoon te lang, het geheel is nu 1,20m das al flink zat.
De kop van de hamer zit mm precies tussen de tak en de vloer en zit geklemd met een lapje leer, waar die door het gat de kist in gaat.
Bij optillen van de kist (alleen als het echt moet;)), blijft de hamer mooi zitten.

DSC_4343.jpg
Het rooie hout is nog afkomstig van onze kozijnen, het nokje is onderdeel van een oude pen en gat verbinding.
Stom toevallig past daar perfect mijn klauwhamer in. Kan 'm buitenboord hangen, door de klemming valt hij er niet uit.


DSC_4349.jpg
De steel van de hamer zorgt voor 2 zijvakken, een zijvak heb ik inmiddels in 2 gedeeld voor het wat kleinere spul.
Op de bodem zit ook nog een doorlopende rand van enkele cm hoog.

DSC_4351.jpg
Wat ik geleerd heb met de tak is dat je deze veel ruimte moet geven om te werken, ondanks dat deze al zeker een jaar aan het drogen was, op het moment van verwerken.
Er is niet alleen verandering in de dikte (had ik rekening mee gehouden), maar ook in de lengte.
De tak wordt krommer, de uiteindes trekken naar elkaar toe. Waar aan de kopse kant de zwaluwstaart 2cm uitstak is dat nu amper nog 1cm. Aan de andere kant bij de schroef duwt de tak de kop van de hamer omlaag, en loopt de steel niet meer horizontaal maar wijst iets omhoog.
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Heel knap gedaan. Het zo maar uit de natuur genomen stuk hout gecombineerd met verwerkt hout, fantastisch.
Je moet er maar opkomen.
Respect voor het prachtige idee.
Hier hou ik zeker van.
Dikke pluim Robert je bent een krak.
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Thanks voor de complimenten, SirJacobsd, HoutHans en JanAnton! Dit is typisch zo'n werk waarbij het uiteindelijk tamelijk precies komt voor een mooie passing.

@Henkverhaar en Golddigger. Hier is het mee begonnen, ik moest iets hebben om die hamer en froe in kwijt te kunnen.
Om m'n blokken esdoorn te verwerken, heb ik op aanraden van het forum een froe gekocht en later de hamer. Benchworks had ook zijn lintzaag aangeboden (hier was ik eerst naar opzoek) maar daar durfde ik niet langs te gaan met m'n blokjes van n halve meter (hij kort zijn brandhout af op 60cm heb ik gelezen) dan moet ik eerst nog 10cm bij plakken.

Maar met de froe ben ik best tevreden heb hout gespleten voor pollepels (25stuks) ging erg goed, en nu splijt ik m'n blokken in 3 of 4 parten, vlak het op de schaafmachine en maak er plankjes van
op de tafelzaag.
Enige is dat het losse handvat wat slijtage toont, wat ik wel opmerkelijk vind voor een dure Granfors, tis niet dat ik het ding elke dag gebruik.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.